Ferplast star 200 kap en verlichting en veel vragen.


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Ik heb een gebruikte Ferplast star 200 waar het e.e.a. aan moet gebeuren. Het aqurium is 100% lekvrij = getest en heeft een achterwand

I.v.m. plaats gebrek heb ik het aquarium nu buiten geplaatst om hem schoon te maken.
Het aquarium heeft 2 gaten in de bodem doorsnede ca.12.5 cm waar de de buizen van de aan/afvoer door heen gaan.
Het aquarium en meubel liggen nu onder waterdichte tuinhoes.
Nu heb ik een aantal vragen:

1 Hoe haal ik de kap van het aquarium

2 Hoe haal ik de kap uit elkaar zodat ik hem kan schoonmaken, er zitten Tl5 verlichting waarvan er 2 geen buis hebben maar wel zijn aangesloten!

3 de aan en toevoer aan beide zijde zijn wel erg dun, is pvc uitwendig ca16mm.
Hier wil ik een eheim 2080 op aansluiten, nu vroeg ik mij af of de buizen niet te dun zijn en/of deze eventueel aangepast kunnen worden, zo ja

4 Het aquarium moet schoon gemaakt moet worden en staat ca. 15cm vanaf de bestrating op 2 hondjes. Dit heb ik gedaan om het aquarium inwendig schoon te kunnen maken..

In het aquarium hebben cichliden gezeten en heeft ook de benodigde mos groei op de randen maar ook hij stinkt en hoe Brrrrrrrrrrrrrrr.......................

Nu wil ik het aquarium schoonmaken, normaal zou ik het aquarium vol laten lopen met azijn of halamid d, echter dit gaat nu niet. Kan ik gewoon een emmer met azijn of halamid D vullen en het aquarium met een nieuwe borstel schoonmaken en daarna afspoelen of is dat niet voldoende!

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee zou moeten houden.


Om een jullie een impressie te geven heb ik wat foto's geplaatst

foto1 aan en afvoer buis uitwendig cd.16mm
Gerard utrecht2 .JPG


foto 2 Aqarium kap

IMG_5189.jpg


foto 3 schoonmaken TL
IMG_5186.jpg


foto 4 Aquarium kap
Gerard utrecht1 .JPG


foto 5
IMG_5185.jpg
 
Ik heb het aquarium kap inmiddels verwijderd van het aquarium en heb de kap ontdaan van de TL. Daarnaast heb ik het de eheim power led ingebouwd namelijk wit en plant led.

Het demonteren van de kap ging vrij gemakkelijk:
IMG_5191.jpg
IMG_5192.jpg
IMG_5193.jpg
IMG_5194.jpg

Hierna heb ik heb ik het aquarium helemaal schoongemaakt met azijn en lauw water. Het schoon maken heb ik gedaan met een nieuw afwasborsten en schuurspons.


Daarna heb ik de TL balken verwijderd en de power led ingebouwd. Ik had nog liggen drie Eheim power led liggen. Een wit, één plant en een blauwe voor zeewater! Nu moest nog even bij de lfs zijn en deze vertelde mij dat de blauw voor zoutwater absoluut niet gebruikt mocht worden bij een zoetwater aquarium i.v.m. algen explosie.
Iemand ervaring, het gaat om deze powerled, 17000K 43W
IMG_5255.jpg
IMG_5254.jpg
IMG_5248.jpg


Het inbouwen van de led was een hele tour. De led heb ik middels een plaatje vastgemaakt. Ik had nog wat materiaal liggen:
IMG_5253.jpg
IMG_5252.jpg
IMG_5251.jpg

De zoutwater led heb ik nog niet ingebouwd omdat ik er nog niet uit ben, zie algen!

Ik ben nu bezig met de aan/afvoer, hiervoor heb ik twee eheim klaarstaan 2075 en 2080 en loop nog tegen enkele problemen:
Bij het aquarium heb ik twee aan/afvoer buizen gekregen en er zitten twee doorvoer gaten op de bodem van ca. 12.5cm, Nu wil deze wel gaan gebruiken en heb de slangen zo gekoppeld.
IMG_5204.jpg
IMG_5241.jpg
IMG_5244.jpg


Ook zag ik dat in de achterwand maar 2 kleine gaatjes van ca. 1cm,,deze heb ik veranderd door 2 grotere roosters.
Bekijk bijlage 257075

IMG_5257.jpg


rooster.jpg
 
Ik heb toch besloten om de eheim marine hybride in te bouwen en heb dus nu drie eheim led lampen daylight in het midden hybride en laatste de plant, op de foto staat nog als laatste. Daarnaast hebben we het aquarium op de kast geplaatst in de tuin.
Om te kijken of de doorvoer set werkt wilde ik dus de eheim 2080 in de kast plaatsten, helaas is deze te hoog en dus moest ik hem verwisselen met een andere Eheim 2075,er komen nu dus 2 Eheim 2075 in. Helaas bleek de rubberring van de 2080 gebroken te zijn dus een nieuwe besteld.
Omdat ik nu nog niet veel kan heb ik de kast van binnen afgekit en heb ik de profielen gekit voor de glasplaten, in het midden heb ik ze nog niet gemonteerd omdat anders het glas er niet in kan.Ook ga ik nog led opbouwlamp van de supermarkt in bouwen.
IMG_5247.jpg
IMG_5278.jpg
IMG_5281.jpg


IMG_5280.jpg
 
Gezien de hoogte van je bak zou die algenexplosie best mee kunnen vallen na de plaatsing van de blauwe reef leds. Al is een en ander natuurlijk ook sterk afhankelijk van de inrichting van de bal én de planten keuze. Verder zou ik, indien de keuze op een plantenbak valt, ook even het "rood" aandeel van het licht in de gaten houden.
 
Ik heb de eheim 2080 proberen aan te sluiten, helaas past deze niet in de kast, daarom deze gewisseld met 2075, welke ik van de week ga testen. Helaas kan ik de andere 2075 nog niet aansluiten.
 
Ben weer een stukje verder. Het aquarium is nu maximaal gevuld en is nu voorlopig aangesloten op één eheim 2075 en draait mooi. In de pomp zit geen filtermedia, die komt pas later.

Ook heb ik al wat hout in het aquarium gelegd, of ik het ga gebruiken is nog niet bekend.

Er zijn tot nu toe geen lekkage, wat ik nog wel wil maken een aparte aansluiting om het aquarium af te kunnen pompen, dit wil ik m.b.v. een kraan doen.

Mijn grootste "angst" is dat hij begint te lekken bij deze kraan, iemand ervaring hiermee!

A95F6642-9988-4F0C-876C-1601412CD7BC.jpg
28ACCCE0-BF9D-4745-BA6F-8840B7AFA2B1.jpg
A95F6642-9988-4F0C-876C-1601412CD7BC.jpg
 
Ik heb ondertussen een y stuk gemaakt en hierop 2 slangen aangesloten. Het water van het aquarium heb ik ondertussen gewisseld/gespoeld en tot nu toe lekt hij nergens.
 
dit wil ik m.b.v. een kraan doen. Kunststof kranen lekken niet. hoor.
 
ik heb aan het uiteinde van de slang een eheim koppeling gezet
 
Vraag: is het verstandig om ruimte tussen de bodem van het aquarium en het blad op te vullen!
 
Wat kan de rede hiervoor zijn om dit niet te doen
 
Omdat het frame dat om je aquarium ziet al nivellerend werkt.
 
Nu moest nog even bij de lfs zijn en deze vertelde mij dat de blauw voor zoutwater absoluut niet gebruikt mocht worden bij een zoetwater aquarium i.v.m. algen explosie.
Iemand ervaring, het gaat om deze powerled, 17000K 43W
Ik heb toch besloten om de eheim marine hybride in te bouwen en heb dus nu drie eheim led lampen daylight in het midden hybride en laatste de plant,
mooie bak maar
Zo zal jij last krijgen van algen zeg het wordt afgeraden en dan toch doen :S:stom::sorry:
Of je moet die led balk wel heel erg gaan dimmen anders :6:br:
 
Ik wil hem ook gaan dimmen
 
Poten zijn eindelijk binnen heeft een aantal dagen bij DHL gelegen dat was echt kl...................... Als alles mee zit probeer ik hem deze week en anders begin volgende week op zijn plaatst te zetten.
IMG_5408.jpg
 
Ben nu nog op zoek naar zwart zand zoals aqua color zand

https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html Deze is wel kostbar €8.95 per 5kg.

Bij hornbach duitsland kwam ik deze tegen: https://www.hornbach.de/shop/Aqua-Colorsand-schwarz-25-kg/8424596/artikel.html, kosten €32.99 per 25kg (eind van de maand moet ik in Duitslang zijn.

Het zand van hornbach is erg fijn van structuur:
IMG_5416.jpg



Nu kwam ik deze tegen https://multiquartz.nl/winkel/zand/kleurzand/ kosten €35,00 per 25kg ex bezorgen á €7.09

Weet iemand of dit zand hetzelfde is als dat van Hornbach.
 
Ben even bezig geweest en zag gelijk dat ik een fout had gemaakt met de rode en zwarte welke ik verwisseld had, deze dus
IMG_5409.jpg
. Alles werkt nu en heb al een programma geschreven maar deze zal aangepast gaan worden zodra het aquarium is ingericht.
 

Terug
Bovenaan