Fantoomzalmpjes


@

@nneke

Guest
Sinds vorige week heb ik 15 rode Fantoomzalmpjes in mijn bak van 110 liter en zijn de eerste bewoners. Het is net het verhaal can de tien kleine negertjes iedere keer Zondert er een zich af en gaat dood. Er zijn er nu al drie dood. Het water is prima nitriet is 0 gebruik dennerle watermiddelen ..wat doe ik verkeerd of moet ik juist extra doen?
 
De bak heeft twee weken gedraaid met dennerle bacterie en waterverbeteraar en je mag na 1 week er al vissen in zetten maar heb juist nog gewacht .
 
Je kan beter 4 weken wachten. Ik vermoed toch een nitrietpiek.
 
Nee er zit totaal geen nitriet in met twee soorten gemeten en gisteren nog in de aquariumwinkel , ik let daar juist op daarom juist. De rest doet het vooralsnog nog prima eten goed zijn levendig maar steeds zit er in verscholen en ligt later dood nu 3 x :(
 
Heb het vanmorgen nog gedaan en zal het morgen ook doen, maar de waarden zijn allemaal goed best vreemd. Ik heb de jbl app test en een Sera test en in de winkel hebben ze prof apparatuur ....
 
Nitriet komt na /of 14 dagen. /3 weken.

Zou dan toch dopje nitrivec in het water doen.
Als je dat hebt.
 
heb je / is ammoniak/ammonium ook gemeten? (wordt helaas vaak vergeten, nitriet heeft kennelijk een beruchtere status)

vertonen de dieren naast het afzonderen ook kenmerken die lijken op zwaar ademhalen? (snellere bewegingen van de kieuwen / aan oppervlak hangen / etc)
 
Bij mij hetzelfde verhaal, maar dan de zwartefantoomzalm.
Heb eens gezocht en vond hetzelfde verhaal bij iemand, waarbij er uiteindelijk 1 overbleef. Die kwam tot de conclusie dat ze onderling niet zo vredeliefend zijn.
Mijn bak draait nu twee jaar, heb geen nitriet en de ammoniatest is nul.Elke week wordt er water ververst, dus daar ligt het niet aan.
Ik denk dat ze veel ruimte nodig hebben, ze hebben het hele midden gedeelte van de bak nodig. Ze zouden in een bak van 60cm kunnen, maar dat is m.i. te klein.
Misschien dat er meer mensen op het forum zijn met deze vissen en of ze hun ervaring willen delen
 
Vandaag ook gehoord dat ze zwarte fantoomzalm eerder vecht maar ook veel zwakker zijn..ik heb de rode die zouden sterker moeten zijn..
Je denk dan dat je een wel overwogen keus hebt gemaakt....ik vind ze prachtig

Ik heb vandaag weer water ververst en nieuwe planten bij gezet om beter te kunnen schuilen en iedereen us er nog en hebben allemaal gegeten. Denk dat het ergste geweest is. In het begin hebben de mannen vreselijk gevochten en denk dat dat het probleem is geweest...
Dank allemaal
 
De zwarte fantoomzalm pronkt graag en veel met mannelijke soortgenoten, en als je een stuk of 6 mannen hebt dat is de agressie goed verdeeld en gaat het vaak goed.

Minimaal 6m/4v is aan te raden en dan een bakmaat vanaf 80cm met veel planten en hout.

Dat ze zwak zouden zijn daar is mij niets van gebleken.
 
Ik heb nog noit gehoord dat zwarte fantoomzalmen zwakker zoude zijn dan de 'gemiddelde' andere aquariumvis. Ze pronken graag met elkaar en daar nemen ze bij mij ook graag de ruimte voor (ik heb een meterbak) ik had eerst 2 man om 3 vrouw, maar op het moment dat ze weer leverbaar waren heb ik nog 3 mannetjes en 3 vrouwtjes bijgekocht, en dan zie je inderdaad dat de aggressie onder de mannen veel beter verdeeld wordt.

Ik kan altijd ontzettend van ze genieten, zoals ze met zn allen samen onder t hout zwemmen, totdat 1 van de mannen het op zn heupen krijgt en moet gaan pronken. Dan gaan ze in de open zwemruimte pronken terwijl de rest toekijkt. Net een riddergevecht :)
 
Bij mij gaat het nu ook redelijk tussen de fantoomzalmen heb 8 vrouWie kan me helpen, ik heb Fantoomzalmpjes in mijn bak erg leuk, maar die zwemmen midden beneden. Nu zou ik graag bovenzwemmers willen. Vredelievende visjes die alles prima vinden. Wat zouden jullie aanraden. Ik vind bijlzalmen niet leuk en hele smalle visjes ook niet.
Ook denk ik aan een paartje honing goerami'sen en 6 mannen dat heeft de boel flink veranderd gelukkig.
Nu wil ik nog graag een leuke midden bovenzwemmers bij hebben jullie nog leuke idee�n ?
 
De laatste paar dagen gaat het goed , waarschijnlijk is er zo gevochten tussen de mannen dat ze het niet overleefd hebben..door er meer vrouwtjes bij te zetten is de rust behoorlijk teruggekeerd en niemand meer dood gegaan
 

Terug
Bovenaan