Extreme biotope (Lurensz66)


L

Lurensz66

Guest
Ik ben bezig met mijn 60 cm bakje om hem in te richten als black water.
Het is echt een soort van experiment. De inrichting een dikke laag bladeren, takjes, mos en alles wat in het bos te vinden is van maar liefst 17 cm hoog. Daaronder heb ik een laagje potgrond aangebracht als bodem bedekking.
Ik ga kijken wat er gebeurd als al het organische materiaal afgebroken wordt en wat dit doet met de water waarden.
De laag organisch materiaal wil ik eigenlijk behouden dus zal steeds wat meer bladeren erin doen.
Als alles lukt en de waterwaarden zijn goed dan ga ik op zoek naar een leuk betta soortje.
Hierbij alvast wat foto's, aquarium staat nu 2 dagen.
Het water is oud aquariumwater en een klein beetje leidingwater.

vImNY_m9ZBpOzOjrx_uGlXuXVbcIv8zI.jpeg


vImNY_m9ZBpOzOjrx_uGlXuXVbcIv8zI.jpeg


vImNY_m9ZBpOzOjrx_uGlXuXVbcIv8zI.jpeg


Met overbelichting is alleen te zien hoe dik de laag bladeren is
vImNY_m9ZBpOzOjrx_uGlXuXVbcIv8zI.jpeg


Er zitten wormen in de potgrond
vImNY_m9ZBpOzOjrx_uGlXuXVbcIv8zI.jpeg
 
Wat een prachtig aquarium....... Dit aquarium komt echt op het lijstje van favoriete aquariums, ik vind hem echt geweldig! :thumbs: :O :daisy:
 
Thx Tijn! jouw bakkie is ook top! Gaat het goed met de visjes?

Kellemes ook bedankt!
 
De wormen gaan uiteindelijk dood. Is het niet slimmer om er wat tubifex, watervlooien, slakken en torretjes in te doen?

Watervlooien en tubifex zuiveren je water.

leuk project maar waarom betta's ?
 
De wormen heb ik er niet zelf in gedaan, die waren waarschijnlijk meegekomen met de bladeren. Watervlooien toevoegen vind ik wel een goeie!
Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor visje maar de hoeveelhei water is gering met al die bladeren dus kwam ik al snel op betta, had jij nog andere suggesties?
 
Met zo weinig licht denk ik dat er weinig alg overblijft om te eten vvor de watervlooien ;) . Ik denk dat dit echt een prachtbakje is voor een bettas�ort. Ben zelf altijd fan geweest van betta burdigala, misschien is dat voor je een optie? Of een andere betta uit t burdigala -complex?
 
Ja dat zijn mooie visjes maar hoe kom je eraan?
Ik zal het via ruinemans moeten bestellen maar die hebben al lange tijds niets bijzonders meer.
 
bladvissen lijken mij wel leuk in zo'n bak
 
In potgrond zit vaak ook mest.
Heb je daar rekening mee gehouden?
Ik denk dat het niet goed is voor de vissen.
 
Ik zou de potgrond gewoon weggelaten en er een bult bladeren in doen. Dat word vanzelf compost.
 
Misschien zijn kleine zeelten of karpers wel goed in zo'n bak. Worden uiteindelijk wel te groot maar dan kan je ze weer uitzetten.
 
nekoneko zei:
Misschien zijn kleine zeelten of karpers wel goed in zo'n bak. Worden uiteindelijk wel te groot maar dan kan je ze weer uitzetten.

Ik geloof dat ik je al een keer had gevraagd geen advies meer te geven?
 
Ik zou mij ook zorgen maken om de meststoffen in het potgrond. Hoewel, veel daarvan zit ook in aquariumbemesting. Wel zou ik voor de zekerheid een flink aantal waterverversingen wachten voor je vis toevoegt, zodat eventuele foute stoffen flink verdund zijn.

En inderdaad, de vis suggesties van nekoneko zijn larie. Maar je lijkt me genoeg kennis te hebben dat in te zien. Betta lijkt me fantastisch in zo'n bak. Maar met een minder kleurige vis zal het wel natuurlijker blijven. Een groepje dwergknorgourami's zou prachtig zijn. In een donkere blak lichten ze prachtig op.

Edit: ik vergeet mijn complimenten te maken, bij dezen.
 
Ts zou je je waterwaarden kunnen plaatsen?
 
Vanochtend blij verast. Mijn bak was erg helder en het ziet er echt schitterend uit(vind ik). Precies zoals ik het voor ogen had. Ik heb er een filmpje van gemaakt(niet heel goede kwaliteit).
Ook de waterwaarden getest, die vielen mij niet tegen.

n03: 50
n02: 1
GH: 8
KH: 10
PH:6.7
cl2: 0

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ETu1kZoyKto&feature=youtu.be[/video]
 
Prachtig bakje :thumbs:
Zou voorlopig ook even de waterwaarden in de gaten houden, misschien filteren of in ieder geval af en toe verversen.
Het duurt nog even voordat het in biologisch evenwicht is h�..
Kleinere Goerami's zouden prima passen, of een leuk Killi-soortje.. ;)
 
Misschien is een salamander wel leuk.
 
Ziet er zeker leuk uit. Houd de NO3 goed in de gaten (uiteraard NO2 ook, maar die moet gewoon 0 zijn). Kijk ook eens naar de PO4 concentratie, ik kan me voorstellen dat die nu nog erg hoog is met de potgrond, maar misschien valt het mee.
 
heel leuk.

Interessant hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Je komt inderdaad heel snel bij kleine labyrintvissen uit.

Dwergknorgoerami of een kleine Bettasoort (Persephone?) of een klein blijvend killivisje.

gr Peter
 
Wauw wat gaaf!
Chapeau..

Ben benieuwd naar de bewoners!
 
Bedankt allemaal! Duurt nog wel even voordat er vis in komt . Ik kan er dus op mijn gemakje even over nadenken.
Neig wel naar kleine gourami /betta soortje.
Over de meststof in de potgrond maak ik mij niet zo druk. Regelmatig verversen en dan denk dat de meeste schadelijke stoffen er wel uit zijn. Het is ook maar een klein laagje potgrond.
 
Oke, dat ziet er echt heel goed uit ja...

Sommige adviezen hier neem je gelukkig niet ter harte.
Ik zie toch onzin voorbij komen.
 
super experiment! Ben benieuwd naar het verloop!:)
 
Thx allemaal! Ongeacht of er nou wel of geen vis in komt , geniet ik toch erg van dit bakje. De waterwaarden op dit moment lijkt aardig goed, geen grote pieken. Ff afwachten totdat het blad gaat verteren. Hierbij nog een filmpje(telefoon):

[video]https://www.youtube.com/watch?v=_i64gQRJqNY&feature=youtu.be[/video]
 
Leuk experiment, goed dat je er je tijd voor neemt. Ik stel mij wel grote vragen bij het gebruik van potgrond, maar als je het niet probeert, ga je het natuurlijk niet weten. Je water is echt blakwater. Ik zat direct te denken aan parosphromenus, ergens tussen een betta en een goerami. Maar neem dus vooral eerst je tijd om een stabiele bak te bekomen. Top
 
Ben wel erg benieuwd hoe e.e.a. uitpakt.
Vind ik de (herfst)kleurstelling erg gezellig.
Gewoon mooi.
:petjeaf:
 
Het bakje is in een paar dagen behoorlijk veranderd. Het water heeft nu echt een blackwater kleur gekregen.
De drijfplanten deden het niet heel erg goed dus die heb ik er uit gehaald. Morgen hoop ik een nieuwe ph meter te krijgen en eigenlijk wil ik ook nog een po4 test kopen.
De waterwaarden lijken goed. Geen nitriet meer en de rest is eigenlijk gelijk gebleven.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=r8Qy1FBlObs&feature=youtu.be[/video]
 
Het oogt zo heel natuurlijk, heeft zeker wat!
 
Leuk experiment! Bijzonder! Ik volg 'm!
 
Thx beiden!
 
Wauw, wat gaaf en wat een enorme uitdaging lijkt me!
 

Terug
Bovenaan