Extra spons filter


Elle1991

New member
Lid geworden
8 november 2023
Berichten
1
Leeftijd
30
Een aantal maanden terug heb ik een Superfish starterskit aangeschaft. 50L compleet met verwarming en filtersysteem. Deze tot dusver in gebruik en bevalt prima. Ik ben absoluut nog een beginner en zal dat ook blijven en het meeste wat ik kon vinden gaat toch over grotere en gecompliceerdere aquaria met filters en namen en merken wat mij boven de pet gaat. . Nu vraag ik mij iets af en dit kan ik niet echt vinden, omdat er denk ik weinig mensen zijn die deze constructie gebruiken op fora als dit. Maar goed, lang verhaal kort, ik wil graag een ''reserve'' spons met bacteriën gaan opstarten. Alleen snap ik niet zo goed hoe ik dit zou kunnen doen. Ik heb maar 1 aquarium en daar blijft het helaas ook bij, met een simpel filter waar maar 1 spons in past. Dus ik kan er geen extra bij in plaatsen. Moet ik nu een heel nieuw systeem kopen en die erbij in hangen? Mij lijkt 2 filters in een 50L aquarium ook best veel, al kan ik dat mis hebben. Het is waarschijnlijk een erge beginnersvraag, maar ik heb zelf eigenlijk geen idee en wil dat hele opstart ellende, mocht er iets gebeuren, niet nog een keer, aangezien ik nu ook vissen heb die nergens anders in kunnen.
 
Geen gekke vraag hoor! Je kan het doen. In zo'n kleine bak is het wat moeilijker om het water goed van kwaliteit te houden, zeker bij verstopping of uitval van een filter. En de hoeveelheid spons in zo'n binnenfilter valt vaak tegen. Een extra (of groter) filter is dan geen verkeerd idee.

Het is natuurlijk wel zo dat dat relatief veel "real estate" kost, in zo'n kleine bak. Is je eigen afweging. :) Je zou eenzelfde model superfish-filter erbij kunnen hangen. Of een van Eheim, die zijn best goed.
 
Je kun de spons ook door midden knippen dan zijn het er ook 2 (kleine).
 
Je hebt het aqua 100 filter gok ik. Je zou deze ook kunnen vervangen voor de Eheim biopower 160. Daar zit een spons in en biologisch filtermateriaal, heb er zelf siporax mini in gedaan. Geen filter die de schoonheidsprijs wint maar als je dat geen probleem vindt werkt ie prima vind ik zelf.
 

Terug
Bovenaan