Extra schooltje toevoegen


Patr!ck

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2020
Berichten
57
Leeftijd
33
Mijn ogen zijn gevallen op de Roodneuszalmpjes.
Heb dit soort nu een paar keer voorbij zien komen in wat youtube videos.
En ik kan erg genieten van het school gedrag.
Nu vraag ik me alleen af of het nog wel mogelijk is en mijn bak dan niet overbevolkt raakt.

Op het moment heb ik dit in mijn rio 180 rond zwemmen;

12 Kardinaal Tetra
8 Corydoras Panda
5 Otocinclus
20 tot 30? Vuurgarnalen

Zie graag een tweede schooltje rond zwemmen.
Is dit mogelijk?
Ik kon namelijk niet echt een bruikbare regel vinden om te berekenen hoeveel vis ik kan houden.
Oja en hoe gaat de roodneuszalm samen met de garnalen, iemand ervaring mee?
Niet dat ze alle jonkies opeten of de volwassen garnalen lastig gaan vallen.
 
Ik weet niet wat de breedte van je bak is, maar roodneuszalmen zijn toch van die visjes die willen zwemmen in een grote school?
Als je bak voldoende breedte heeft dan de kardinalen eruit en de zalmen erin. Ik zou het dan bij 1 school houden
 
De bak is 100cm breed, maar wil er graag wat bijvoegen. Ipv de tetras eruit halen want deze scholen ook redelijk samen en vind ik ook leuk om te zien.

Bovendien heeft mijn wederhelft er iets op tegen als ik nog een aquarium neer zou zetten hehe.

Dus een schooltje van 10 erbij zou leuk zijn.
 
Roosneuszalmen zwemmen liever in een grotere school, en een grotere bak.

Otocinclussen, vertonen een veel leuker gedrag als je ze in een grote groep houdt. Daar zou ik er eerder 10 van bijnemen.

Opvallend is dat je in de bovenlaag helemaal geen vis hebt zwemmen. Bijlzalmen of Nannostomus eques (wensen wel wat beschutting van drijfplanten) zijn een goede optie, om er daar 10/12 van aan te schaffen.
 
Roosneuszalmen zwemmen liever in een grotere school, en een grotere bak.

In dat geval zal ik dan mijn idee maar laten gaan. Had heel erg gehoopt dat ik ze bij kon voegen.

Persoonlijk ben ik geen fan van bijlzalmen, vind ze er maar apart uitzien.

Als de otto’s wat meer “tevoorschijn” komen doordat ze met een grotere groep zijn en dus meer gaan scholen is dat nog wel een optie.
Vind ze qua beweging en gedrag wel leuk.

Maar het is idd wel wat je zegt, de bovenste laag en open ruimte onder de drijfplanten is vrij leeg vandaar dat ik graag een schooltje bij voeg.
Maar zal dus even verder moeten gaan zoeken naar een interessant visje dat wel past.
Dus als er nog meer suggesties zijn, hoor ik ze graag !
 
Wat ikzelf een heel interesante vis vind is de epiplaty dageti, een echt moppervlaktevisje maar watie met je garnalen doet weet ik niet want het is wel een jager
 
Als ik zie hoe de epiplaty dageti jagen, ben ik bang dat mijn garnalen dat niet gaan overleven. Lijkt mij geen verstandige keuze. Wel leuk hoe ze het oppervlakte zoeken naar voedsel.
 
Tja hier had ik kardinaaltetra's als bijvis en die scheurden collectief de garnalen levend en wel in hapklare brokken
 
Tja hier had ik kardinaaltetra's als bijvis en die scheurden collectief de garnalen levend en wel in hapklare brokken

Nee joh! Dat is bizar, dan ben ik heel blij dat ze hier goed met elkaar op kunnen schieten. Wellicht dat ze af en toe dan toch een jonkie opeten zonder dat ik het door heb 😱
 
Nee joh! Dat is bizar, dan ben ik heel blij dat ze hier goed met elkaar op kunnen schieten. Wellicht dat ze af en toe dan toch een jonkie opeten zonder dat ik het door heb 😱
Ja dat laatste weet ik wel zeker (dat je dat niet doorhebt) want garnalen zijn net konijnen en als daar niks van te zien is hebben jouw vissen een leuk vreetfestijn
 
Ja dat heb ik wel door en daarom vind ik de garnalen juist zo interessant. Als de tetras af en toe wat weg eten en ik het toch niet zie is t niet zo erg. Als de kolonie vuurgarnalen maar verder groeit.
En verder niet merk dat ze ongelukkig zijn.
Natuurlijke selectie dan maar.
 
Ik weet niet wat je vind van de epiplatus annulatus die heb ik zitten met tetras en garnalen en gaat bij mij perfect. Hebben wel planten/bladeren boven in de bak nodig
 
Aha, het gaat dus wel degelijk samen. Op t moment heb ik niet heel veel drijfplanten, die moeten nog wat vermenigvuldigen. Dus dat is wel een dingetje. Maar het zijn leuke visjes zo te zien.

Blijven ze echt alleen bovenin hangen? Dan begrijp ik wel dat ze de garnalen niet tegen komen.
 
Dageti word 7 cm groot de annulatus rond de 3 cm. Google ze maar even kan je het verschil zien. Meerendeel zitten ze bovenin hangt wel af van je beplanting bovenin
 
Ik zou de epiplatys daggetie af raden want die hou je het liefst op kamertemperatuur Max 22 graden als je temperatuur hoger zal het nageslacht alleen maar mannen zijn
De epiplatys Annulatus kunnen wel met hogere temperaturen deze zou ik aanraden
 
Ik zou de epiplatys daggetie af raden want die hou je het liefst op kamertemperatuur Max 22 graden als je temperatuur hoger zal het nageslacht alleen maar mannen zijn
De epiplatys Annulatus kunnen wel met hogere temperaturen deze zou ik aanraden
Als je de annulatus op hogere temperaturen gaat houden zullen ze waarschijnlijk een stuk korter leven. Hield ze zelf op 24 graden en waren binnen een jaar dood. Nu op kamer temperatuur +-20 graden en leven langer dan een jaar en heb zelfs nu een jong rondzwemmen.
Gaan ook prima met garnalen als er enige bescherming is. Zie ze er niet actief achteraan jagen.
 
Dageti word 7 cm groot de annulatus rond de 3 cm. Google ze maar even kan je het verschil zien. Meerendeel zitten ze bovenin hangt wel af van je beplanting bovenin
De dageti word echt geen 7 cm :LOL: heb ze zelf gekweekt en worden net zo klein/groot als de annulatus
 
Dit zag ik op Google zo gauw
Epiplatys dageti / Dwarsbandsnoekje
herkomst:West-Afrika
max. grootte: 7 cm
tempratuur:21-26
ph: 6-7
Dit visje heeft een aquarium nodig van minimaal 80 centimeter lengte.

Ik heb beide soorten gehad en de dageti was bij mij 2 x zo groot als de annulatus. Maar ja misschien heb ik er andere ervaringen mee dan iemand anders. In ieder geval blijft de annulatus bij mij van de garnalen af
 
Ja google is niet altijd even betrouwbaar het zijn geen wetenschappers die daar de boel invullen maar hetzelfd eklootjesvolk als jij en ik, iedereen kan daar van alles neerzetten wat ze willen zonder enig referentiekader, zoek maar eens op ancistrus dolichopterus dan komt google met een foto van een ancistrus cf cirrhosus
 
Snap ik maar we moeten toch ergens vanuit gaan? Maar goed wat aangaat de annulatus voor ts, blijft die van mijn garnalen af en de dageti niet is mijn ervaring
 
In dat geval zal ik dan mijn idee maar laten gaan. Had heel erg gehoopt dat ik ze bij kon voegen.

Persoonlijk ben ik geen fan van bijlzalmen, vind ze er maar apart uitzien.

Als de otto’s wat meer “tevoorschijn” komen doordat ze met een grotere groep zijn en dus meer gaan scholen is dat nog wel een optie.
Vind ze qua beweging en gedrag wel leuk.

Maar het is idd wel wat je zegt, de bovenste laag en open ruimte onder de drijfplanten is vrij leeg vandaar dat ik graag een schooltje bij voeg.
Maar zal dus even verder moeten gaan zoeken naar een interessant visje dat wel past.
Dus als er nog meer suggesties zijn, hoor ik ze graag !
Ik heb in de bovenlaag een schooltje ringband snoekjes. Misschien een idee?
 
Net even langs t aquariumhuis geweest, kwam er achter dat ze tegenwoordig ook op zondag paar uurtjes open zijn.
Hadden helaas geen ringbandsnoekjes zitten.
Had ze graag even in t echt gezien.
Is het een soortje waar lastig aan te komen is?
Zal volgend weekend nog eens bij een andere zaak kijken of ik ze daar kan bewonderen.
 
Net even langs t aquariumhuis geweest, kwam er achter dat ze tegenwoordig ook op zondag paar uurtjes open zijn.
Hadden helaas geen ringbandsnoekjes zitten.
Had ze graag even in t echt gezien.
Is het een soortje waar lastig aan te komen is?
Zal volgend weekend nog eens bij een andere zaak kijken of ik ze daar kan bewonderen.
Zeker niet. En ook geen soortje die heel duur is. Meeste kunnen ze er wel aankomen of bestellen via de leverancier als er niks op voorraad is
 

Terug
Bovenaan