Extern filter - welke?


R

Romee Moehring

Guest
Hallo allemaal,
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op een extern filter. Ik heb hier op het forum al wat rondgekeken, maar ik ken sommige termen nog niet zo goed, waardoor informatie krijgen wat moeilijk word. :sorry:

Daarom dacht ik, ik maak een topic, misschien dat jullie me dan advies op maat kunnen geven, en ik daarna rustig naar een extern filter kan gaan kijken :D

Ik heb een merkloos 100L aquarium, met deksel en 2 lampen erin. Dit aquarium wordt nu niet verwarmd (er zitten goudvissen in) maar mochten die ooit in de toekomst dood gaan, dan wil ik er een tropisch aquarium van maken met kardinaal tetra's.

Op dit moment draaien en twee filters in voor een aquarium van 80L. Dit is een nood oplossing tot ik genoeg weet om een extern filter aan te schaffen. Wat ik tot nu toe weet, is dat het best een flinke investering is :eek: Is dit ook te merken aan de kwaliteit? Gaat zo'n extern filter lang mee?


Om even specifiek vragen te stellen:

1. Ik lees over liters per uur die een filter draait. Hoeveel moet dat zijn bij twee goudvissen? En mocht ik later een tropisch aquarium hebben, wordt dit dan niet te veel?

2. Ik lees over filters die ook verwarmen. Is dit wat? Dan kan ik mijn bak constant houden, dat zou een voordeel zijn. Werkt dit zo goed als dat ze zeggen?

3. Alle verschillende filtermaterialen (voor in het filter). Ik heb geen idee wat alles inhoud. Heeft iemand een goede link met info? Of namen zodat ik kan gaan googelen:D of natuurlijk uitleg/ervaringen!

4. Is het mogelijk om het filter zowel voor goudvissen als voor tropische vissen te gebruiken? (niet te gelijk natuurlijk! maar voor later)


Dit waren voor nu denk ik mijn vragen. mocht me nog iets te binnen schieten dan werk ik het even bij:D
 
1. ik zou zoeken naar een filter die 700-900 L/U kan pompen. nu denk je is dat niet gigantisch veel? nou nee.

als er staat dat een pomp 900 L/U pompt. is dat effectief gezien de helft ongeveer. dit komt door de opvoerhoogte en filtermaterialen die bij de testen niet mee gerekend worden.

2. als je het kan betalen is dat geweldig uiteraard. maar deze filters schieten heel erg omhoog in prijs geloof ik.

3. er zijn gigantisch veel materialen. van sponzen tot plastic balletjes tot keramieke ringetjes.

wat ik altijd belangrijk vind is zoveel mogelijk biologisch filter materiaal. dit is het spul dat de slechte stoffen ammoniak/ammonia en nitriet omzet in het veel minder giftige nitraat.

(die "slechte" stoffen komen in je water door voeren en daardoor dus weer door uitwerpselen)

hierbij moet je denken aan:

Sera Siporax
Eheim Substrat
JBL Micromec

om er maar een paar te noemen.

ook zijn sponzen handig, deze houden het zichtbare vuil tegen en hebben tevens ook nog een biologische werking. ook vind ik dat filterwatten haast niet kunnen ontbreken, deze houden het fijnste zichtbare vuil vast.

al dat plastic filtermateriaal ben ik geen fan van.

4. een filter is een filter. of het nu een koudwater of tropische bak is maakt geen verschil. alleen van zoet naar zout zou misschien uitmaken maar daar ben ik niet zeker van, en is ook niet aan de orde :)

5. <--- der is geen 5 ik weet t :) maar je kan overwegen om je goudvisjes misschien ergens bij iemand in zijn vijver achter te laten. hier doe je de visjes iig een groot plezier mee.
 
Laatst bewerkt:
Goede en duidelijke vragen :).

Om even te beginnen, een goudvis is een zeer makkelijk te houden vis. Maar het is eigenlijk een vis als elke andere vis, dus je kan straks prima over gaan op andere vissen met hetzelfde filter.
Het 'nadeel' van goudvissen, is dat ze nooit doodgaan, en daarom worden ze zelfs in een kom gehouden. Maar jij doet het zoals het moet. Een redelijk ruim aquarium en gaat nu dus ook filteren. Nu komen goudvissen meer tot hun recht!

Je wil dus een extern filter. Dat is een goede keus. Het neemt vrijwel geen ruimte in beslag in je aquarium, maar je kan wel veel filtermateriaal kwijt in zo'n filter.

Welk filter?
Volgens mij wordt altijd aangehouden om je liters van het aquarium 4 keer per uur door het filter te laten gaan. dus jij zou op 400 moeten komen ongeveer. Dit helpt dus al met zoeken.
Welk merk? Nou, Eheim en JBL zijn de merken die ik goed ken en je aanraad. Zelf heb ik erg goede ervaringen met Eheim.

Dan zou je dus op deze uit kunnen komen: http://www.aquaplantsonline.nl/filtertechnieken/eheim-177/eheim-experience-150-2422-buitenfilter
Kijk zelf ook even op deze site naar wat de keuzes zijn. Let dan vooral op de pompcapaciteit. Dit moet ongeveer 400 zijn. Ik zeg 'deze' site, omdat deze site alles netjes op een rijtje heeft en jou makkelijk laat zoeken.
Of je hem dan ook daar koopt moet je zelf weten. Zooplus is vaak goedkoper.

Eheim is een wat duurder merk, maar deze kunnen zo 10-20 jaar mee gaan. En als er 1 onderdeel kapot is (een rubberen ring ofzo) kan je die zo los kopen ipv dat je hele filter direct kapot is.
een echt A merk.

Filtermateriaal:
Simpel: Filter eerst het grove afval er uit, dan het fijne. (zoek dus even uit hoe het water door je filter gaat, vaak van onder naar boven).
1 (onderop). Filtermatten
2 (midden). Filterwatten
3. (boven) Spiporax buisjes
4 (mocht je nog meer ruimte hebben, nog meer siporax buisjes.

Moeilijk: Verdiep je er zelf in. probleem is altijd dat als je 1 ding weet, je weer 2 vragen rijker bent :).
http://www.cichlidenkwekers.nl/aquarium-bioloogfilter/
Deze link gaat over een bioloog. Dit is simpel gezegd een (kleiner) aquarium onder een aquarium. Hierdoor kan je dus heel erg veel materiaal in het 'filter'(bioloog) kwijt. Verder gaat de informatie over wat je er in kunt doen. Interessant om te lezen!


En ik zou geen verwarming in je filter doen. Kost alleen maar geld. Koop er ooit zelf 1, los.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel erg bedank allebei! Mijn oog is gevallen op de eheim experience.
Nu heb ik de 350 ergens redelijk goedkoop gezien, goedkoper dan de 150 :D

Kan dit? Of word het vermogen dan weer te veel?:S
 
vermogen heb niet gauw te veel zeker met goud vissen niet http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompen_aquarium/buitenfilter/eheim/348505
mooi site om de opbrengst te vergelijken let wel dit is de 0 last opbrengst dus zonder slangen/filter martiaal
als je het heb de 350 is een mooie
wat de houdbaarheid betreft hier draaien er een aantal van 10 jaar en ouder
mist goed behandeld gaan ze lang mee

groet

jaap
 
Oh top! Dan ga ik die denk ik doen :)

Voor zover ik begrijp zit daar al filtermateriaal in, is dat goed? Of zijn er dingen die ik moet vervangen voor iets anders?
 
Dat is een mooi filter inderdaad! En de capaciteit kan je vaak dimmen door de doorgang wat de knellen door het 'knopje' wat er boven zit, mocht je dat willen.

Alvast een tip, mocht hij nou te hard gaan, dan kan je er ook voor kiezen om de uitgang wat te wijzigen. Bijvoorbeeld door ergens een T stuk te plaatsen zodat je 2 uitgangen hebt en het er dus niet op 1 plek heel hard uit komt,
maar op 2 plekken een beetje. Maar dat moet je maar even zien :).

Qua materiaal, die sponsen zijn vaak gewoon goed. De rest matig, maar niet slecht. Wil je goed spul hebben, koop dan siporax. Dat heeft veel meer aanhechtingsvlak dan platic buisjes (die jij waarschijnlijk krijgt).

Dit is dus wat details over diporax, maar misschien had je dit al gelezen:
http://www.cichlidenkwekers.nl/biologische-filter-substraten/

Je kan ook knikkers in een filter doen, maar dat heeft maar 0,01 hechtingsvlak, dus dat wordt zwaar af geraden.
 
Qua materiaal, die sponsen zijn vaak gewoon goed. De rest matig, maar niet slecht. Wil je goed spul hebben, koop dan siporax. Dat heeft veel meer aanhechtingsvlak dan platic buisjes (die jij waarschijnlijk krijgt)

Oke dankjewel! Dan zou ik dus de buisjes helemaal kunnen vervangen? Dat klinkt wel goed! Ik zal de link ook nog even goed door lezen :)
 
Ja, het filter heeft 2 'soorten' filtermateriaal. (als ik het allemaal goed begrijp :) ).

1. De filterwatten en sponzen/matten. Deze zorgen dat alle troep uit je bak wordt gefilterd. Deze moet je dus ook vooraan doen (daar gaat het water als eerste doorheen).
Vaak is een spons, een spons, dus die kan je gewoon erin laten. Ook al is het van een C merk.
Als het water dan enigszins schoon is gaat het naar 2.

2. Hier wordt het water door bacteriën gereinigd. Het water is 'vies', er bevind zich de giftige stof nitriet in. Dit moet worden afgebroken door bacteriën (naar nitraat).
Dit afbreken doen bacteriën die zich ergens moeten kunnen huisvesten. Zoals eerder vermeld heeft siporax de meeste aanhechtingsvlak voor deze bacteriën. Meer dan plastic buisjes.

De plastic buisjes kunnen dan de prullenbak in.

Mocht je het filter nou willen verschonen, spoel dan hoofdzakelijk filtermateriaal 1 uit. Als je 2 ook flink schoon spoelt, dan zijn je bacteriën weg en dat is zonde.
 
Oke, helemaal duidelijk! Heel erg bedankt allemaal! :D:D
 
Ik heb sinds kort deze en sinds gisteren draait hij.
Hij is heel stil en ziet er mooi en compact uit.
Prima pomp!

20161112_192505.jpg
 
Ja, het filter heeft 2 'soorten' filtermateriaal. (als ik het allemaal goed begrijp :) ).

1. De filterwatten en sponzen/matten. Deze zorgen dat alle troep uit je bak wordt gefilterd. Deze moet je dus ook vooraan doen (daar gaat het water als eerste doorheen).
Vaak is een spons, een spons, dus die kan je gewoon erin laten. Ook al is het van een C merk.
Als het water dan enigszins schoon is gaat het naar 2.

2. Hier wordt het water door bacteriën gereinigd. Het water is 'vies', er bevind zich de giftige stof nitriet in. Dit moet worden afgebroken door bacteriën (naar nitraat).
Dit afbreken doen bacteriën die zich ergens moeten kunnen huisvesten. Zoals eerder vermeld heeft siporax de meeste aanhechtingsvlak voor deze bacteriën. Meer dan plastic buisjes.

De plastic buisjes kunnen dan de prullenbak in.

Mocht je het filter nou willen verschonen, spoel dan hoofdzakelijk filtermateriaal 1 uit. Als je 2 ook flink schoon spoelt, dan zijn je bacteriën weg en dat is zonde.


In de eheim experience 350 zitten geen plastic buisjes.
Je krijgt er Mech (is siporax) en Substraat Pro bij en dat zijn prima producten.
 
Oh, dan gaat mijn verhaal dus niet helemaal op.

Maar de uitleg nog steeds. Prima toch :)!
 
In de eheim experience 350 zitten geen plastic buisjes.
Je krijgt er Mech (is siporax) en Substraat Pro bij en dat zijn prima producten.

Mech zijn gebakken klei buisjes. Dus GEEN siporax.
Siporax is een gesinterd glas product.
De substrate pro van eheim is ook een gesinterd glas product. Dat doet hetzelfde als siporax.
 
Mech zijn gebakken klei buisjes. Dus GEEN siporax.
Siporax is een gesinterd glas product.
De substrate pro van eheim is ook een gesinterd glas product. Dat doet hetzelfde als siporax.

Bedankt voor de uitleg Marcel!
 

Terug
Bovenaan