Even voorstellen . Hoi ik ben jack


Lid geworden
9 juli 2022
Berichten
22
Leeftijd
42
Hoi ik ben jack , sinds begin dit jaar begonnen in de vissen wereld.
Ben begonnen met een juwel 120cm x 50 x 60 met 1pomp van 1400L/u en een verwarmings element wat in de bak hing.
Hier kwam een groepje malawi cichliden 16stuks in . Was tip van kweker om het in 2 groepen te doen . Dus vandaar.
Al snel kwam er een jbl pro temp en een Fluval Fx4 die ik volgens pompguru een upgrade heb geven met biohome filters en biohome ultimate media.
Maandje later kwam de 2e groep schoonheden erbij en kwam het totaal bestand op 28stuks.
De gekte stopte hier niet , en nog geen 4 maanden later heb ik een aqualantis 2 meter bak aangeschaft waar al een bestaande 3d wand in zit ( deze gaat er nog uit en word vervangen door 1 van aqua decor ) .
Er zaten 2 vrij jonge pompen bij die 2000L/u doen per stuk , dus 4000L/u.
Verlichting wordt aangestuurd door een tc420 controller , die goed te programmeerbaar is , en die nu dan ook zonsopkomst ondergang en nacht draait. Er hangen 4 x led verlichting in 4kleuren pallet a 190cm lang.
Nu deze maandje in mij bezit en nog paar veranderingen gemaakt, 1e is 1x pomp vervangen voor de vertrouwde Fluval Fx4 met upgrade . 2e is de jbl pro temp ertussen gezet . 3e is 2e pomp vervangen voor de grotere broer de Fluval Fx6 met upgrade , 4e is een jecod sow8 wave maker die op licht geactiveerd word. En laatste puur ter comfort voor de vissen en gerust gevoel voor mezelf . Heb ik er een aqua medic cool.control erop geplaatst die de aqua breeze 8 aanstuurt als het te warm word in de bak , met het oog op een hete zomer.
Ben nog niet klaar met hobby,en hoor.
Heb nog paar dingen op de verlanglijst staan.
1 aqua decor 3d achterwand (eind van de maand bestellen )
2 jbl co2 controller incl de rest wat er bij hoort.
3 het bestand vergroten.
 

Bijlagen

  • 20220303_173614.jpg
    20220303_173614.jpg
    313.3 KB · Weergaven: 76
  • 20220526_083140.jpg
    20220526_083140.jpg
    232.1 KB · Weergaven: 81
  • 20220604_100146.jpg
    20220604_100146.jpg
    381.5 KB · Weergaven: 75
  • 20220703_105718.jpg
    20220703_105718.jpg
    67.2 KB · Weergaven: 75
  • 20220707_221032.jpg
    20220707_221032.jpg
    123.3 KB · Weergaven: 75
  • 20220703_110434.jpg
    20220703_110434.jpg
    376.2 KB · Weergaven: 70
  • 20220709_144457.jpg
    20220709_144457.jpg
    144.3 KB · Weergaven: 77
  • 20220708_123737.jpg
    20220708_123737.jpg
    118.1 KB · Weergaven: 73
  • IMG-20220708-WA0005.jpeg
    IMG-20220708-WA0005.jpeg
    95.9 KB · Weergaven: 73
Welkom op het forum.

Mooie setup heb je daar. Misschien leuk om een foto album aan te maken zodat we de voortgang kunnen volgen?
 
Ik ben al aan het kijken hoe dat moet, meer verstand van aquariums dan van computers 😚😊
 
Welkom op het AF. Mooie bakken en dito techniek. En we horen wel of je een foto-album wilt starten, dan verplaatsen we deze daar naar toe.

Gr. Ed
 
Waarom blijf je bij potfilters en stap je niet over op een bioloog?
 
Welkom op het AF. Mooie bakken en dito techniek. En we horen wel of je een foto-album wilt starten, dan verplaatsen we deze daar naar toe.

Gr. Ed
Is media en foto-album het zelfde? 😅😅
 
Nee dat is niet hetzelfde 😉. Media kan van alles zijn omtrent nieuws in onze hobby. Foto-album is van jou zelf, waarmee je berichten deelt van jou bak, zodat anderen dit kunnen zien, meedenken, ideëen uitwisselen etc.
 
Denk niet dat ik daar ruimte voor heb , en ben zo gek op mijn fluval pompjes
Werken met potfilters is ook helemaal niet verkeerd hoor Jack en werkt ook goed. Heb zelf ook 2 potliters draaien op mijn Malawibak van 2,40 mtr.
 
Waarom blijf je bij potfilters en stap je niet over op een bioloog?
Ik vind dat biologen wel heel erg opgehemeld worden.

Voor zout, is het handig. Om vooral veel techniek kwijt te kunnen.

Voor zoet, icm co2 denk ik dat het niet zoveel toevoegd.
 
Ik vind dat biologen wel heel erg opgehemeld worden.

Voor zout, is het handig. Om vooral veel techniek kwijt te kunnen.

Voor zoet, icm co2 denk ik dat het niet zoveel toevoegd.
Euhh, gemiddelde FX6 heeft zo'n 5 liter ruimte voor biomassa, bioloog die ik momenteel bouw ongeveer 200 liter. FX6 'even' schoonmaken blijft een knoeiboel waarbij je iedere keer het hele filter open moet maken, bij een bioloog is het een kwestie van de mechanische filtratie eruit pakken en schoon spoelen. Wil je chemisch filteren, mik je een zakje met chemische filtratie erin, je FX6 moet dan uit elkaar en het gaat ten koste van je bio media. Zomaar even wat verschillen.:unsure:
Om nog maar niet te spreken van de voordelen van extra watermassa, techniek die allemaal in de bioloog zit en de bedrijfszekerheid doordat je bijvoorbeeld de pomp makkelijk dubbel uit kunt voeren.
 
Euhh, gemiddelde FX6 heeft zo'n 5 liter ruimte voor biomassa, bioloog die ik momenteel bouw ongeveer 200 liter. FX6 'even' schoonmaken blijft een knoeiboel waarbij je iedere keer het hele filter open moet maken, bij een bioloog is het een kwestie van de mechanische filtratie eruit pakken en schoon spoelen. Wil je chemisch filteren, mik je een zakje met chemische filtratie erin, je FX6 moet dan uit elkaar en het gaat ten koste van je bio media. Zomaar even wat verschillen.:unsure:
Om nog maar niet te spreken van de voordelen van extra watermassa, techniek die allemaal in de bioloog zit en de bedrijfszekerheid doordat je bijvoorbeeld de pomp makkelijk dubbel uit kunt voeren.
Vind het schoonmaken niet echt lastig. Pomp vind ik erg gebruiksvriendelijk kwa onderhoud/ schoonmaken.
Maar hoe zit het dan met een bioloog? Dat kan ik toch niet in dat kastje kwijt waar nu de pomp in staat? Alle biologen die ik heb gezien zijn gemiddeld 120cm t/m 160cm.
 
Euhh, gemiddelde FX6 heeft zo'n 5 liter ruimte voor biomassa, bioloog die ik momenteel bouw ongeveer 200 liter. FX6 'even' schoonmaken blijft een knoeiboel waarbij je iedere keer het hele filter open moet maken, bij een bioloog is het een kwestie van de mechanische filtratie eruit pakken en schoon spoelen. Wil je chemisch filteren, mik je een zakje met chemische filtratie erin, je FX6 moet dan uit elkaar en het gaat ten koste van je bio media. Zomaar even wat verschillen.:unsure:
Om nog maar niet te spreken van de voordelen van extra watermassa, techniek die allemaal in de bioloog zit en de bedrijfszekerheid doordat je bijvoorbeeld de pomp makkelijk dubbel uit kunt voeren.
En dan zegt een persoon hier op het forum dat 500 ml kaldnes K1 voldoende is. Meer heb je niet nodig voor volledige omzetting naar nitraat.
Dus waar heb ik dan 200 liter media voor nodig??

Misschien ga je een orca huisvesten? Dan geef ik je gelijk.
 
Vind het schoonmaken niet echt lastig. Pomp vind ik erg gebruiksvriendelijk kwa onderhoud/ schoonmaken.
Maar hoe zit het dan met een bioloog? Dat kan ik toch niet in dat kastje kwijt waar nu de pomp in staat? Alle biologen die ik heb gezien zijn gemiddeld 120cm t/m 160cm.
Tot je eenmaal hebt ervaren hoe makkelijk het onderhoud met een bioloog is....
Inderdaad heb je te weinig ruimte voor een bioloog, je hebt verschillende compartimenten nodig waar wel wat in moet passen. Je kunt er wel vanuit gaan dat 100cm zo ongeveer de minimale maat is. Een mechanisch compartiment waar het water binnenkomt van minimaal 15 cm, tussenschot op 3 cm, vervolgens een media compartiment van 50 cm met tot slot een pompcompartiment waar de opvoerpomp in moet passen.
 
En dan zegt een persoon hier op het forum dat 500 ml kaldnes K1 voldoende is. Meer heb je niet nodig voor volledige omzetting naar nitraat.
Dus waar heb ik dan 200 liter media voor nodig??

Misschien ga je een orca huisvesten? Dan geef ik je gelijk.
Ik beweer ook niet dat het niet met minder kan maar hoe meer water en hoe meer filtermedia hoe stabieler je aquarium wordt. Het voorfilter in een FX6 is misschien 20 cm doorsnee, dat is 300 cm2, een beetje bioloog heeft een voorfilter van 50*25 cm, dat is 1250 cm2, welke loopt eerder vol? En nee, ik ga geen orca huisvesten. :ROFLMAO:
 

Terug
Bovenaan