Even voorstellen dan maar...


Jaap Fresco

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
67
Leeftijd
47
Locatie
/dev/radio
Website
www.jacobfresco.nl
Goedenavond!

Mijn naam is Jaap Fresco, bijna 41, getrouwd en papa van twee kinders. Een week of zeven geleden heb ik voor het eerst in m'n leven een aquarium gekocht (een 30liter SuperFish). Deze wordt momenteel bewoond door een neon tetra's, platy's, corydora's, black mollies en flamingo guppen.

Na ongeveer twee weken kwam ik erachter dat zo'n kleine bak best leuk is, maar dat je er inrichtingswijs niet heel veel mee kan. Dus sinds vorige week staat er een Juwel Lido 120 in m'n woonkamer. Volgende week gaan de visjes over naar de Lido en komen er nog wat extra bewoners bij. Dochterlief is helemaal into de silver en gold mollies en vrouwlief wil graag clowntjes. Zoonlief heeft z'n zinnen gezet op zwemkikkertjes. Of die er gaan komen weet ik nog niet...

Als de bak eenmaal goed draait, wil ik in ieder geval de HeliaLux inclusief Day & Night controller erop zetten. Mocht er iemand nog goede ideëen heeft, dan hou ik me aanbevolen.

Voor nu nog een goeie zondagavond!
 
Welkom op Aquaforum Jaap ik zou toch de nieuwe bak 3 a 4 weken laten indraaien hoor.
 
Welkom Jaap en best een topic aanmaken met samenstelling vissen .
Ik denk dat je daar wel degelijk advies ga krijgen voor de aankoop van nieuwe visjes .
 
Welkom op het forum.

Een tip. De snelheid moet eruit in de aqua hobby. Dus nog even geduld met de nieuwe lido.
 
Welkom Jaap en ik sluit me aan bij de reactie van biljoenblik hierboven, geef het tijd en laat je kritische blik bepalen of iets kan/mag gebeuren. De Helialux+controller is een aanrader, prachtig die schemermomenten in de bak en ook aardig om te zien hoe sommige soorten bewoners reageren op die schemer!
 
Welkom, clowntjes worden met gemak 30 cm en daar is je bak dus te klein voor, slimste is inderdaad even een topic erover te starten.
 
Welkom!


Voor 30L zitten er teveel vissen in en de meeste worden ook te groot. Een aquarium eerst 4 weken indraaien, omdat er nog geen bacterien in het filter zitten.;)
 
Dank voor de reacties allemaal. Wellicht ten overvloede; de 30L gaat eruit. De Lido is 120Liter. Ik heb me laten voorlichten door de aquariumzaak in de Regentesselaan in Den Haag. Die testen ook het mn water. Maar ik zal er een apart topic over openen, dat sowieso.
 
Al super dat je van een 30L naar 4x de hoeveelheid gaat. Zoals aangegeven is 30L voor (op een enkele langvinnige kempvis na) geen geschikte bak voor vissen. Lees je inderdaad goed in zodat je vissen, en jij op de lange termijn dus ook, veel plezier aan de bak gaan beleven.
 
Al super dat je van een 30L naar 4x de hoeveelheid gaat. Zoals aangegeven is 30L voor (op een enkele langvinnige kempvis na) geen geschikte bak voor vissen. Lees je inderdaad goed in zodat je vissen, en jij op de lange termijn dus ook, veel plezier aan de bak gaan beleven.
Dat 30l veel te klein is voor clowntjes en vissen van dat formaat, dat snap ik. Maar voor bv. tetra's en platy's zou het toch wel moeten kunnen? Ik heb me laten vertellen dat je uit moet gaan van 1liter water per 1cm vis.
 
Dat 30l veel te klein is voor clowntjes en vissen van dat formaat, dat snap ik. Maar voor bv. tetra's en platy's zou het toch wel moeten kunnen? Ik heb me laten vertellen dat je uit moet gaan van 1liter water per 1cm vis.
Klopt, maar daarnaast moet je ook uitgaan van de volwassen lengte van een vis x10. Een vis van 4 cm zou dan theoretisch minstens 40cm nodig hebben. Daarbij is er een verschil tussen actieve vissen die meer ruimte nodig hebben en rustige vissen, die met wat minder kunnen. Vanaf 60cm zit je aardig goed, maar een vis als een roodkopzalm wordt dan juist weer voor aangeraden een grotere bak te hebben, omdat deze vissen zo actief zijn. Het beste kun je, zoals benoemd, een topic openen en leden je laten adviseren met wat je hebt/wilt aan vis
 
Die 1 cm per liter water is totaal nergens op gebasseerd en iets wat iedereen maar braaf napraat omdat ze dat voorgekauwd word.
Een vis heeft ook zwemruimte nodig, in 30 cm valt er weinig te zwemmen.

En winkels praten klanten naar de mond, zo zeggen ze ook in de winkels dat vissen zich aanpassen aan het formaat van het aquarium. Dat is je reinste onzin want en vis vergroeid compleet van binnen terwijl die uiterlijk niet groeit, uiteindelijk sterft die vis dus een hele langzame pijnlijke dood omdatie te klein word gehouden.

Clowntjes in een Lido van 120 liter gaat gewoon simpelweg niet, dan zullen ze dus uiterlijk nauwelijks groeien maar van binnen groeit alles wel door, die clownbotia (want dat is de soort waar we het over hebben) is een vis die met minmaal 6 broertjes/zusjes gehouden moet worden en met gemak 30 cm worden (MITS goed gehouden in de goede omstandigheden) dus dat gaat gewoonweg niet.
 
klikkerdeklik Vanaf 3:00 ongeveer kun je zien hoe groot deze vissen worden :D Hier even tijdelijk in zo'n kleine bak, om uiteindelijk naar zijn +/- 2500L bak te verhuizen, hier een video van toen ze werden toegevoegd in zijn bak. Kijk maar eens tussen zijn video's, komen ze ook wel naast de meer winkelformaten te zwemmen
 
Duidelijke antwoorden. Probleem is dat ik een volkomen beginner ben en daarnaast een dierenliefhebber. Ik wil beesten geen pijn doen. Ik ben echter wel heel goed in googlen, en ik kom nogal tegenstrijdige antwoorden tegen. Dat maakt het lastig...
 
Duidelijke antwoorden. Probleem is dat ik een volkomen beginner ben en daarnaast een dierenliefhebber. Ik wil beesten geen pijn doen. Ik ben echter wel heel goed in googlen, en ik kom nogal tegenstrijdige antwoorden tegen. Dat maakt het lastig...
Klopt, daar is een forum als dit dan ook zo fijn voor. Gewoon vragen en veel lezen, komt het vanzelf goed!
 
Het grote probleem met google is dat google de linken laat zien waar het meest op geklikt word, dat zegt echter helemaal niks over de informatie op die link of dat wel klopt of niet, daar kijkt google niet naar. Helaas zijn er ladingen websites met de meest fantastische verhalen maar allemaal gemaakt door beginners die het leuk vonden er een website over te maken, dat had zomaar je buurman die van motorcross alles weet en van aquaria 0, kunnen zijn, er word nergens maar dan ook echt nergens een referentie aan gehouden of wat.
 

Terug
Bovenaan