Euthanasie en zorgplicht


. Plus als ik allemaal moet gaan uitleggen wat ik in me vrije tijd doe pff daar worden jullie niet gelukkig van. Ik hoef me niet te verantwoorden ik heb te toch ook niet over een ander zn vrije tijds indeling waarom moet dat benoemd worden 😮‍💨
Heb jij nog vrije tijd naast de tijd dat je op het forum zit , daar sta ik versteld van hoor .
 
Nou je weet de boel ook lekker om te draaien ik lach me dood 😂 ik voelde me gewoon lichtelijk beledigd en het praten in een ander topic ding was meer een soort kom vechten dan maar dan in forum style 😂 ik vond het alleen vrij ongepast hoe er gereageerd word. Dat is de aanleiding van mn opmerking. Af en toe offtopic moet kunnen ik mis alleen een beetje respect. Kan wel berichten rapporteren en kleinzeurig worden of ik los het zo op. Plus als ik allemaal moet gaan uitleggen wat ik in me vrije tijd doe pff daar worden jullie niet gelukkig van. Ik hoef me niet te verantwoorden ik heb te toch ook niet over een ander zn vrije tijds indeling waarom moet dat benoemd worden 😮‍💨

Dat hoor ik vaker 😂 ik ben al blij dat ik allineas ben gaan gebruiken. Heb je me eerste posts nog niet gezien!

Ik geef je toch een compliment? Ik vind serieus dat je bij beheer moet gaan.

Je laatste zin: Ik heb het gezien maar niet gelezen TLDR :)
 
Ik geef je toch een compliment? Ik vind serieus dat je bij beheer moet gaan.

Je laatste zin: Ik heb het gezien maar niet gelezen TLDR :)
Ja ik was boos om de amdere berichten en je draaide het zo om omdat ik moest lachen om hoe je het bracht 😛
Heb jij nog vrije tijd naast de tijd dat je op het forum zit , daar sta ik versteld van hoor .
Ik krijg maar 200% betaald als wat jullie betaald krijgen hoor 🧐
 
Ja ik was boos om de amdere berichten en je draaide het zo om omdat ik moest lachen om hoe je het bracht 😛

Ik krijg maar 200% betaald als wat jullie betaald krijgen hoor 🧐

Ik vind wel dat je mij nu uitlacht. om iets wat ik serieus bedoel..

@Marcel @jessicapilon @Ed Tensen praat even met deze man.

Hij is actief.
Heeft Kennis
Is serieus
Heeft respect
Weet goed balans te houden tussen serieus en een grap
 
  • Haha
Waarderingen: L201
Het voelde voor mij als 2 zinnen 😂 waarom begint @Lysia dan ook zo moeilijk topic 😂
Hahaha ik geloof ook echt dat het voor jouw anders voelt!.. Maar pff ik kom er echt met moeite door heen. Dit zegt meer over mij dan over jouw natuurlijk!

Ik vermoed in dit geval wel dat we beiden uitersten zijn ;)
 
Ik doelde eigenlijk op mijn poging het topic weer om te keren naar waar het eigenlijk over ging.

Maar ik begrijp jouw interpretatie ervan ook.
En dank je.
 
Waarmee we terug zijn bij de kern van de discussie en het dilemma van de verzorger van het dier.
Laat ik dan nog eventjes een opmerking geven. Ik ben het totaal eens met wat je hier zegt. Uiteindelijk draait het dus altijd om de verzorger van de dier. Wij zullen altijd het gene vinden van iemand zijn keuzes en beweeg redes. Maar uiteindelijk draait het om hoe de verzorger er in staat, hoe het voor de verzorger voelt. En daarmee is euthanasie altijd egoistisch. Maar een dier verzorgen en levend houden soms tenkoste van het dier zn gesteldheid ook egoistisch. Maar niets doen en afwachten is ook egoistisch. Een keuze maakt een mens omdat het voor hem of haar goed voelt, zij of hij is tenslotte diegene die achterblijft met het gevoel het juiste gedaan te hebben. Een keuze is altijd egoistisch, ook als je het voor een ander doet.

Er word giswerk gemaakt en mensen maken hun eigen invulling in wat goed of fout is. We kunnen nooit vragen aan de dieren wat ze zelf vinden of willen, hoe overtuigd we ook zijn het aan het dier te zien het blijft: "ik denk het zeker te weten." Dat is nogsteeds denken.
Ik denk wel dat we niet beseffen hoeveel emotie en dingen een hond kan zeggen met zn ogen en gezichtsuitdrukking daar in tegen. Maar uiteindelijk is het onze interpretatie wat het betekend. De hond zal zonder twijfel zich niet oke gevoelt hebben, dat zie je, dat kan je niet lezen in de boekjes maar dat moet je met eigen ogen ervaren!

ik denk niet dat er ooit beslissingen gemaakt word voor het dier maar mensen maken beslissingen voor zichzelf.
Hun moeten tenslotte over blijven met het gevoel het juiste voor het dier gedaan te hebben. Dat is waar ieders eigen leven om draait, met eigen normen en waarden. Een soort egotrip met ieder zn eigen realiteit en waarheden die we nooit volledig met elkaar kunnen delen, maar alleen omschrijven.

Dan kom ik terug op het orginele topic (ancistrus ziek) waar ik dus uiteindelijk een opmerking over euthanasie gaf en dit topic vervolgens geopend is, er werd gezegd dat het egoistisch was dat de ancistrus niet ingeslapen zou worden. Aangezien er genoeg indicaties zichtbaar zouden zijn om te mogen stellen dat kwaliteit van leven er niet meer in zit.

Buiten dat ik zelf hier niet helemaal mee eens ben omdat dat nooit zeker te stellen is dat het dier niet hersteld, hoewel een waarschijnlijkheid niet te ontkennen is. Dacht ik dus vooral op te merken dat het probleem niet zo zeer bij egoisme ligt, en je plicht niet na komen. Maar als het daadwerkelijk zo is dat een dier onnodig leed ervaart, maar je blijft het dier wel vol mesten en het overlijden uitstellen tot het laatste moment. Dan is het wel mishandeling in mijn ogen.

Onnodig leed is altijd mishandeling. Onvermijdelijk leed is iets anders, en iedereen mag binnen zijn of haar kunde en geloofsovertuigingen daar naar handelen.
Daarom kan je ook nooit iemand benadelen die overtuigt is goed te handelen terwijl het uiteindelijk niet oke is geweest.

Aangezien het de natuur niet is die nu kan zorgen dat het dier zal sterven als de tijd rijp is zijn wij eenmaal aangewezen dat moment te kiezen, het kantel punt waarin wij de inschatting maken, dit is niet meer te doen of zal niet lang meer duren.

In de casus van de hond waar @jessicapilon het over had. Hoewel wij kunnen denken wat wij denken. Neemt niet weg dat wat er gedaan is met de hond, een veel betere handeling is geweest dan dat iemand zn hond niet inslaap wanneer er duidelijk heel veel pijn is en de hond al een lange tijd niet meer zn natuurlijke behoefdes kan voldoen (rennen foerageren)

Maar dan kom ik met de vraag, wie laat zn hond uberhaubt "foerageren?" Het is wel een natuurlijke behoefde van het beest, maar als we ons geliefde viervoeter uitlaten dan trekken we het beest mee als het even langer dan 5 seconden staat te snuffelen. De wandeling zou er maar langer op duren. Of als de hond graag wilt rennen en gek doen moet het aangelijnd strak naast ons lopen. Ipv dat we even de tijd nemen de hond gek te doen of samen met de hond te gaan rennen (want mensen zouden zelf eens moeten bewegen)

Het gebrek dat de mens een hond nu al geeft, hij overleefd wel en heeft het niet slecht. Maar kan niet doen waar hij uit natuurlijke behoefdes zelf andere keuzes in zou maken. Zou in mijn ogen al een goedde rede zijn het beest uit zn lijden te verlossen. Nogsteeds betere keuze dan je hond niet inslapen terwijl hij onnodig lijd. Soms is er gewoon geen ruimte meer voor dieren op deze wereld. En al helemaal niet als ze afhankelijk van ons zijn. Mensen voelen zich eenmaal verantwoordelijk voor zichzelf en wat zijzelf belangrijk vinden of wat opgelegd word door de staat. Dat is het ego.

Verantwoordelijk bestaat niet echt, het enige wat telt is jouw wereld en wat voor jou realiteit is en de waarheid is. Het is een verzinsel van de mens en zit tussen ons oren. Uiteindelijk is het enige wat echt telt bewegen. Uiteindelijk is niets goed of fout dat zijn geen feiten maar meningen.

Ik denk wel eens na over vroeger toen we nog minder over dieren wisten, en de dingen die we toen deden om ze te verzorgen (al neem je hamsters in veel te kleine kooien als voorbeeld die moeten een grond oppervlakte van 50x70cm minimaal is uit onderzoeken gebleken) dat laat mij afvragen wat we nog niet weten over onze aquariumzorg.

Ís het wel zo prettig voor vissen om in een glazen bak te zitten in onze woonkamer? Of hebben ze het misschien veel beter. Of maakt het misschien gewoon allemaal niet uit en draait het vooral om hoe wij we er over voelen. (Wat niet weet wat niet deerd) of is dit ook een onderwerp waar een ander topic ruimte voor moet gaan bieden 😂

Nja ik ben klaar met dit onderwerp. Weer een lap tekst, excusses bij voorbaat. Ik krijg er nachtmerries van die me wakker maakten. ik ga weer verder slapen 😂✌️
 
Ik heb helemaal niet geslapen.😔
Weet niet waarom niet.
Niet door dit onderwerp in elk geval.
Klaas Vaak ging gewoon mijn bedje voorbij en kon de weg terug niet vinden.

Maar goed beschouwd is het hebben van huisdieren al egoïstisch.
Je koopt geen huisdieren omwille van het dier, maar omwille van jezelf.
De cabaretier Richard Groenendijk zei ooit eens in een interview in onze TV gids: "Wij zijn gek op dieren en daarom hebben we er geen."

Zit wat in.🤔
 

Terug
Bovenaan