eten sherry barbelen garnalen ?


K

kabouterplop

Guest
Hallo allemaal,

Ik zat net zoals gewoonlijk mijn aquarium te opserveren nadat ik afgelopen week de planten drastisch heb gesnoeid, tot mijn verbazing zag een vrouwtjes sherry barbeel met een kleine garnaal in haar bek.
Nu is mijn vraag of ze dat vaker doen. En wat ik er tegen kan doen. ik heb er momenteel 2(1man/1vrouw)
Ik weet dat het een scholen vis is maar het zijn al oude vissen en ik laat ze lekker er tussen zwemmen.
.

Mvg
 
Zorgen dat ze op tijd ander voer krijgen.
Sherrybarbelen zijn makkelijke eters. Zowel droogvoer, diepvriesvoer als levend voer nemen ze op.
En af en toe een garnaaltje.
 
Okee,

Bedankt voor het advies, weet ik tenminste zeker dat ze niet constant garnalen eten.
 
Nee , ik heb er nog een klein aantal dat ff weer moet aangroeien zodat ze mn bodem schonhouden ...
 
Ja , maar ik bedoelde meer dat ik niet garnalen speciaal ga kweken als voer
 
Heeft iemand ondertussen wat meer ervaring opgedaan met het houden van sherry barbelen en garnalen? Ik heb een dicht beplante bak met veel schuilplaatsen. Hier heb ik sinds een paar dagen 15 chrystal red garnalen in mijn bak zitten met 3 sherry barbelen. Ik heb nog geen aanvaringen kunnen waarnemen maar ik zit dan ook niet 24/7 voor m'n bak. Ik hoop dat iemand anders hier meer ervaring mee heeft.
 
Ik heb geen ervaring met deze combinatie maar aangezien sherrybarbelen een kleine bek hebben, lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze een gevaar vormen voor je garnalen.
 
De volwassen garnalen zullen ze wel niet kunnen behappen, maar de jongen wel.
Het is goed dat je veel schuilplaatsen hebt.
 
We zijn inmiddels een week verder en ik tel regelmatig nog 10 garnalen in mijn aquarium. De kleintjes verstoppen zich goed en soms kan ik maar 2 of 3 garnalen spotten. Maar als ik dan lang genoeg blijf kijken vind ik tussen alle spleten en gaten kleine garnalen. De sherry barbelen komen soms dreigend op een garnaal afzwemmen maar ik heb ze nog nooit zien bijten. De grote garnalen zijn al iets brutaler en laten zich niet zomaar wegjagen. Ik betwijfel wel of er een kweek opgang kan worden gebracht. Mocht dit gebeuren dan meld ik dit weer hier.
 
Mooi dat het goed gaat hoor.
Ik hoor het graag als je de eerste zwangere dames spot ;).
 
Kleine update: Gister nog 14 garnalen geteld. Ik trek hieruit de conclusie dat de sherry barbelen in MIJN aquarium de garnalen niet opeten. Ik zal hier nog enkel posten als er een kweek op gang komt.
 
Zoals Bertus ook al aangeeft zullen ze de jongen best wel pakken dus bij jongen zou ik wel zorgen voor voldoende verstopplekken hoor.
 
Begrijpend lezen blijft toch moeilijk. Er staat toch dat er nog GEEN kweek op gang is gekomen. De oorzaak hiervan weet ik niet, kans is groot dat ze opgegeten worden inderdaad. Verder stel ik dat het in MIJN aquarium niet gebeurd. Ze zitten er inmiddels 4 weken in. Ik had zowel kleintjes als volgroeide garnalen gekocht. Mocht niet duidelijk zijn hoe mijn aquarium eruit ziet dan moet je hieronder even klikken in plaats van meteen te reageren.
 
Ik trek hieruit de conclusie dat jij wel een flink glas sherry kan gebruiken. ;) Niet zo aangebrand doen. ;)

Je hebt trouwens een van de mooiste bakken van het forum. ;)
 
ceasar zei:
barbelen eten echt alles behalve groenvoer. dus kijk uit.

Ik zie ze hier toch ook wel van de komkommer snoepen hoor, als he erin ligt. En die algentabletjes.
 
Mijn sherry's vliegen gelijk op een garnaal af als deze door de bak schiet en rusten niet voor ze 'm te pakken hebben. Stilzittende garnalen doen ze niets.

ceasar zei:
barbelen eten echt alles behalve groenvoer. dus kijk uit.
Bron? Barbelen zijn over het algemeen echte alleseters.
 
Dan beantwoord ik de vraag van deze topic als volgt:

Eten sherry barbelen garnalen?

- Dit hangt af van het aquarium waar je ze in stopt. Bij een goed beplante bak met veel verstop plaatsen kunnen de garnalen zich bij een 'onrustig' momentje van een barbeel even terug trekken. Heb je niet genoeg goede verstop plaatsen dan zou het kunnen dat je garnaaltjes een voor een als voer voor je barbelen dienen.

In MIJN situatie gedragen de barbelen (3) zich redelijk en heb ik ook nog eens tal van verstop plaatsen. Dit heeft er toe geleid dat er nog geen enkele garnaal het loodje heeft gelegd.

Of het ook mogelijk is om een kweek op gang te brengen met sherry barbelen in mijn bak moet nog blijken.

Dan denk ik dat we nu toch wat mooi naslag werk hebben voor iemand met dezelfde vraag.
 
Ik denk dat bij de combi van vissen en garnalen het er vaak van afhangt of de bak goed beplant is en of er dus voldoende schuilplekken zijn.
Ook bv een Betta wil wel eens een garnaal oppeuzelen hoor en zo zijn er veel meer vissen natuurlijk.
Ik denk dat je dit wel als algemeen kan beschouwen.
 

Terug
Bovenaan