eSHa 2000 en mijn appelslakken


G

guppie1998

Guest
Beste aquariumbeheerders.

ik heb een tijdje last gehad van een ziekte in mijn aquarium en heb toen besloten om naar de vissenwinkel te gaan en heb daar mijn water laten testen daar bleken de waterwaardes goed te zij en was alleen de ph een beetje aan de lage kant (6.8) maar dat kon geen kwaad werd mij verteld, ik werd geadviseerd eSHa 2000 te druppelen en hij zij mij oke je hebt een 60 liter bak dat is dus de eerste dag 6 2e dag 3 en de 3e dag ook drie , dus ik kocht dit middel en thuis meteen gedruppeld en mijn appelslakken er allemaal er van te voren uit gehaald (2 volwassenen in een appelmoespotje) (en de ruime 20 jonge van een cm of kleiner in een hertog toetjes bakje zon momentje voor je zelf ding) ik besloot toch maar even de gebruiksaanwijzing te lezen en las daar
25 druppels op 100 liter de 1e dag 12 2e dag en 3e dag ook 12
ik wist niet wat ik nu moest doen en heb het bij de 6, 3, 3 gelaten . nu heb ik 4 vragen........... ik heb trouwens 2 guppen 2 zeer jonge platy's en appelslakken

1. is de ziekte nu wel volledig weg om dat ik niet vol doende heb gedruppeld??

2. wanneer kunnen mijn appelslakken weer terug?

3. als ik nieuwe vissen koop moet ik dan weer druppelen om ziektes te voorkomen?

4. wanneer kan ik het middel weer gebruiken??

ps.. ik ben op 10-9 begonnen met druppelen en de laatste keer was dus keer was dus de 12e het is nu ondertussen de 15e
 
als je zeker wil zijn dat alles eruit is moet je even filter over kool
dit slorpt alles van medicatie op

de dosering is wel laag geweest om effectief te zijn lijkt me

verder volgende keer eerst goed uitzoeken welke ziekte het is en dan medicatie geven
niet zomaar vertrouwen op winkels
 
Een ziekte komt niet zomaar.
Wat heb jij allemaal in die 60 cm?

Wat voor ziekte had je? En welke water waarden. Was goed,zeg jij.
Laat ze toch maar zien.
Of de ziekte weg is is niet te zeggen.

Laat je bak eens zien,en hoe filter je?
 
bedankt ja ik weet het het was dom maar ik dacht hoelanger ik wacht hoe meer doden
hoe moet je filteren over kool en waar kan ik dit halen en kun ik het nu gewoon nog een keer gebruiken
maar nu goed zeg maar....

iedergeval bednankt!!
 
ik weet niet welke ziekte het was het kon zo veel zijn maar er was niks abnormaals te zien of te ruiken in mijn aquarium ik weet de waardes niet meer zoals ik al zij zijn ze in de winkel getest ik weet alleen nog nitraat nul en ph 6.8

ik heb alleen een spons in mijn filter en mijn filter is niet overdekt zeg maar

er staan verder alleen maar 2 plantjes in maar die staan er al zo lang in daar kan het niet ineens van komen zien er trouwens ook normaal uit
 
2 plantjes is te weinig,he.

Zou toch de waarden nog eens laten meten.

Hoe vaak ververs je?
En hoeveel vissen zitten erin?
 
Een Ph van 6,8 ??? Wat doe je daarvoor ??? Filter je over turf ?? Gebruik je CO2 ?? Vertel eens
 
ik doe niks speciaals in mijn filter zit alleen een spons en ik gebruik geen co2 of andere dingen die je zelf kunt toevoegen
 
deze vraag was naa bertus bedoeld
sorry voor de onduidelijkheid
 
als het daar staat dan kunn je er van uitgaan dat het klopt daarom vroeg ik waarom je het vroeg
 
Vraag ik mij af,hoe jij dan medicijnen zo verkeerd doet.
Zou je er toch meer vanaf moeten weten.

Neem het met een korreltje zout.
 
Stripjes zijn uitermate onbetrouwbaar, druppeltests zijn veel beter. Als je in Nederland woont en niets aan je water doet is een PH van rond de 8 normaal. Ook een advies om zomaar Esha2000 te gebruiken lijkt nergens op. Dat spul is volkomen achterhaald. De enige die hier iets mee opschiet is de aquariumzaak die jou dat spul heeft verkocht
 
Waarschijnlijk omdat je een blijkbaar onbekende ziekte aan het behandelen bent geslagen. Als je niet weet welke ziekte het is, weet je ook niet of die te behandelen is met esha 2000, of de ziekte weg is etc etc. Ph 6,8 is voor heel veel vissen perfect. Als je dus niet meer vertelt over de bak, de vissen, de symptomen, etcetc, is er niemand die een zinvol antwoord kan geven.
 
Slakken zijn notoire tussengastheren voor veel parasieten. Mocht je dus tegen parasieten aan het behandelen zijn en de slakken daarna terugzetten dan is de kans groot dat je de ziekte terug in je bak brengt.
 
AquaVISie zei:
Een Ph van 6,8 ??? Wat doe je daarvoor ??? Filter je over turf ?? Gebruik je CO2 ?? Vertel eens

Ik heb mijn ph ook op 6,8...prima waarde lijkt mij.
En ik doe daar niets extras voor. :)
 
Allemaal heel erg bedankt ik ga kool halen en het daarmee filteren laat de slakken buiten het aquarium en verkoop of ruil ze
En kijk het nog even aan dan ga ik volgende week nog een 3 daagde kuur doen maar nu goed en hopelijk is het dan weer ok�
 
Waarom nog een kuur doen je weet niet welke ziekte het is
Dus kieper je er toch ook niet lukraak wat medicatie in

Als je zelf ziek bent moet je toch ook eerst weten wat er scheelt voor je medicatie neemt
 
roosen zei:
Waarom nog een kuur doen je weet niet welke ziekte het is
Dus kieper je er toch ook niet lukraak wat medicatie in

Als je zelf ziek bent moet je toch ook eerst weten wat er scheelt voor je medicatie neemt

Helemaal mee eens. Ik kan eigenlijk nergens terugvinden in dit topic wat er nou mis is met je vissen. Samen kunnen we er achter komen wat er mis is, zodat je het goed en doeltreffend kan aanpakken.

En Roosen, als de hele wereld er zo over zou denken, dan hadden we nu geen onbehandelbare multiresistente MRSA bacterie... In veel landen wordt voor ongeveer alles antibiotica voorgeschreven, zonder dat duidelijk is of het nodig is. Nederland is hier eigenlijk een uitzondering.
 
guppie1998 zei:
Allemaal heel erg bedankt ik ga kool halen en het daarmee filteren laat de slakken buiten het aquarium en verkoop of ruil ze
En kijk het nog even aan dan ga ik volgende week nog een 3 daagde kuur doen maar nu goed en hopelijk is het dan weer ok�

Als jij filtert over kool haalt dit alle stoffen van de medicatie weg, dus kunnen je slakken wel weer terug in de bak als je dit gedaan heb.
heb je wel een zuurstof voorziening in het bakje? want vers aquarium water kan je er niet in doen, nu overleven appelslakken het wel in zwaar vervuild water, een paar dagen in zon bakkie is ook niks voor ze denk ik. Maar als je filtert over actieve kool is met ?24? uur de medicatie je water wel uit
 

Terug
Bovenaan