Ervaringen superfish start 150


Nevaheinis2

Well-known member
Lid geworden
24 april 2023
Berichten
121
Leeftijd
23
Hallo, ik zit nu te twijfelen tussen de rio 125 juwel of superfish start 150. Aangezien de superfish al een pakket is scheelt het wel veel geld.. of is dit een verkooppraatje om het allemaal maar goed te laten lijken? Welke is beter?

Heeft iemand misschien ervaringen om te delen?

Groetjes
 
En ik hoor ook graag ervaringen over de rio:)
 
En ik hoor ook graag ervaringen over de rio:)
OK ik trap af.
Juwel Rio 125

Leuk bak, mooi afgewerkt, strak meubel. Intern filter dat je zelf kunt verwijderen met wat moeite, maar wat sommige zaken ook voor jou verwijderen. De uitsparingen in de achterwand, links en rechtsboven zijn groot genoeg om een extern filter op aan te sluiten. Geen condens dat langs je bak drupt (op je meubel) als je de kleppen van de bak open zet. Kleppen even open zetten is ook fijn met voeren.

Wat betreft de verlichting, ik dacht dat die niet te dimmen is maar ben niet zeker of dat toch via een omweg kan. Kleurtemperatuur mij onbekend. Lampen te vervangen.

Wat betreft de verlichting van de Superfish Start 150 heb ik geen idee. Maar, ik heb de Superfish Home 80 gehad en die was toen niet te dimmen, ik heb uiteindelijk de LEDs deels afgeplakt met TEVA en later met duct tape. De LEDS gingen ook al gauw zwakker branden, nog voordat ik ze deels ging afplakken, en bij een forumlid vielen destijds steeds meer LEDs uit. LED was niet te vervangen.

Het licht van de Superfish Home 80 was zwak te noemen (maar ik wilde het nog zwakker).

Kleurtemperatuur van de verlichtingvan de SF die je op het oog hebt kan ik niet vinden, dus wellicht niet vrij gegeven door de fabrikant?
Als je Aquadistri mailt krijg je wellicht een antwoord op je vraag. Naar mij toe zijn ze altijd zeer toeschietelijk geweest met antwoorden op vragen die ik stelde. Let er ook even op of de LED makkelijk is te vervangen, mocht je de kleurtemperatuur willen wijzigen (als dat al kan).

Hoe zich dit verhoudt tot het licht van de Juwel bakken weet ik niet, maar die Juwel bakken schijnen behoorlijk wat licht erboven te hebben.

Het filter van de SF Start 150 ken ik en heb ik zelf ook gehad. Je kunt er veel minder filtermateriaal in kwijt dan in de bioflow van Juwel. Is ook lastiger te 'tweaken'. Filter is 500 liter per uur, waarvan je je niet alle 500 liter over gaat houden door vervuiling van het filter.

Misschien fijn om te zien. De pomp van de Juwel is ook maar 500 liter per uur,maar je kunt deze uitwisselen tot 1000 liter per uur. Zie https://www.olibetta.nl/juwel/pomp-eccoflow?sai=4985


Ik denk dat dit schrijven misschien meer vragen oproept dan dat het antwoorden geeft maar dit is wat mij zoal binnenvalt, en dit zijn zaken waar ik zelf op zou letten en waar ik mee aan de gang zou gaan.
 
Ik heb een Rio 125. Er zitten twee multilux ledbuizen in welke je alleen kunt vervangen voor Juwel buizen.
Standaard geleverd met 11 watt Day en Nature waarbij de Day een (te) hoge kelvin waarde heeft van 9.000. Deze heb ik vervangen voor de Colour. Met deze aanpassing kom je op 2650 lumen totaal. De lampen zijn voor een leek niet te dimmen, tenzij je handig bent en zin hebt om de knutseluitdaging aan te gaan.
De buizen zijn vrij kort (59 cm), waardoor je aan de zijkant 2 behoorlijk donkere hoeken hebt, dat vind ik persoonlijk een nadeel. Een optie zou kunnen zijn om er een Helialux Spectrum lamp boven te hangen, maar dat is vrij kostbaar.
Ik maak gebruik van het binnenfilter. Deze is krachtig, mooi stil en ruim bemeten.
Al met al wel een prima bak met fraai bijbehorend meubel, voor een redeijke prijs.
 

Terug
Bovenaan