Ervaringen met plexiglas als achterwand.


VluggeJapie

Active member
Lid geworden
24 september 2020
Berichten
35
Leeftijd
36
Locatie
Hedel
Goedemorgen allemaal,

In mijn tweedehands aangeschafte Aqualantis bak zitten op de achterkant heel veel sporen van kit. De vorige eigenaar heeft daar ooit een achterwand tegen gehad.
De achterkant aan de buitenkant zwart maken dmv een poster of schoolbord verf maakt de resten alleen nog maar meer zichtbaar. Hierdoor ben ik opzoek naar een manier om de achterwand van binnenuit zwart te maken.
Een 3d achterwand heeft daarbij niet mijn voorkeur, dit door de hoge prijs en ook de moeilijkheid qua schoon maken en houden. Hierdoor kwam ik op het idee om een plaat op maat te laten maken van zwart plexiglas.

Heeft iemand ervaring met het maken van een achterwand van zwart plexiglas ? Kan ik deze bv ook gewoon lijmen dmv Juwel Conexo ?
Plus welke dikte raden jullie aan van plaat, ik dacht zelf aan 3 of 4mm.

Ik hoor het graag, alvast bedankt weer.

Gr Jaap
 
Dat is helaas niet mogelijk omdat het echt strepen en dotten kit zijn geweest over de hele achterwand.
 
Ik heb het wel vaker gehoord dat ze een plexiglas plaat gebruiken als achterwand. Ook als bodembescherming komt het wel eens voorbij dus mogelijk zal het zeker zijn.
Of de genoemde lijm daarvoor geschikt is durf ik niet te zeggen maar een goede kit zal qua prijs niet veel schelen.
 
Ik heb een zwarte plexiglas plaat achter het aquarium staan. Hierdoor vallen vlekken en alg op de achterwand veel minder op. Voor mij het voordeel dat deze er achter weg kan aangezien ik van achter bij het aquarium kan.
Plexiglas is ook zeker in het aquarium te plaatsen alleen laat het zich erg slecht kitten. Heel vast hoef het echter ook niet te zitten aangezien het geen drijvend vermogen heeft.
Een passende plaat erin zetten en dan langs de randen afkitten lijkt mij voldoende.

Krijg je de plaat er overigens wel in een keer in ivm met stabilisatie strips?
 
wat een optie zou kunnen zijn, heb het vroeger ook wel eens gedaan.
Neem van de bouwmarkt piepschuim plaat, bewerk deze eventueel met bv een brander of een stanley mes waardoor er een lijnen en diepte komt in het oppervlak.
Daarna met schoolbord zwart/bruin schilderen en plak de plaat in de bak.
Goedkoop en een mooi gezicht in de bak
 
wat een optie zou kunnen zijn, vroeger ook wel eens gedaan.
Neem van de bouwmarkt piepschuim plaat, bewerk deze eventueel met bv een brander of een stanley mes waardoor er een lijnen en diepte komt in het oppervlak.
Daarna met schoolbord zwart/bruin schilderen en plak de plaat in de bak.
Goedkoop en een mooi gezicht in de bak
Weet niet of schoolbordverf wel tegen zoveel water kan? zou hem dan wel met expoxy ofzo nabehandelen. En als je vissen hebt die gaan knabbelen aan dat piepschuim krijg je het wit vd plaat weer te zien.
 
Stanley mes, mes eruit halen en dan gewoon het hele glas schoonmaken, net alsof je behang aan het schrapen bent. Mijn lido zo ook schoongemaakt, zat een afschuwelijke juwel achtergrond in. Oude eigenaren zeiden nog, we hebben dat zo goed vast gekit dat krijg je er nooooooit uit. Binnen 5 sec eruit binnen 20 min zag je geen enkele kit spoor meer.
 
Alleen de kit is er bij mij echt ingevreten in het glas. Volgens mij is dat enkel mooi te krijgen dmv polijsten maar daar ga ik niet aan beginnen.

Ik dacht als ik een plexiglasplaat pak van 3mm dan kan ik deze waarschijnlijk door een beetje te buigen in zijn geheel in het aquarium krijgen.
Dan vast lijmen met conexo rond de randen, dit zo dun mogelijk doen en dan proberen het geheel vast te drukken en laten drogen.
 

Terug
Bovenaan