Ervaringen Esha Gastropex


NoahC

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2023
Berichten
137
Leeftijd
23
Locatie
Zuid-Limburg
Hallo allemaal,

Heb de laatste tijd veel slakken in mijn aquarium zitten. Probeer er altijd zo veel mogelijk op te zuigen met de waterwissel maar het lijkt het geen halt toe te roepen. Met name in de Rotala zitten er veel, daar deze plant erg dicht groeit zijn ze hier ook moeilijk uit te halen.

Nu zag ik in mijn LFS 'Esha Gastropex' staan, dat zou tegen slakken zijn en veilig zijn voor vis en plant en geen waterwissel behoeven.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

p.s. is het zo dat als alle slakken weg zijn (en ik bijv. geen nieuwe planten zou toevoegen) dat ze dan ook niet meer terug kunnen komen?
 
Niet gebruiken .Zit een groene kleurstof in waarschijnlijk acriflavine niet goed voor overige bewoners, slakken doden is eigenlijk ondoenlijk zijn overlevers ,ook bij nieuwe planten zitten daar weer nieuwe slakken eieren op, beheersbaar ja uitroeien, nee.
 
Even voorop gesteld, slakken beschouw ik altijd als zeer nutig en dragen bij aan een evenwichtig aquarium.

Middeltjes tegen slakken heb ik zelf nooit gebruikt, ik ben altijd uitgegaan van het volgende:

Als een slakkenpopulatie groeit betekent dat vaak dat er te veel gevoerd wordt of er is veel organisch afval in een aquarium aanwezig. Bladafval/stengels etc.

In de meeste gevallen worden de slakken minder al pas je deze factoren aan, want er is immers minder te eten.

Afzuigen van slakken kan ook helpen om de populatie enigzins onder controle te houden, maar vaak zit er al genoeg in het zand/grind of tussen planten die je niet ziet etc.

Misschien helpt deze info je de juiste richting op šŸ˜‰. Aan middeltjes zit altijd een bepaald risico.
 
Niet gebruiken .Zit een groene kleurstof in waarschijnlijk acriflavine niet goed voor overige bewoners, slakken doden is eigenlijk ondoenlijk zijn overlevers ,ook bij nieuwe planten zitten daar weer nieuwe slakken eieren op, beheersbaar ja uitroeien, nee.
Geconcentreerde Gastropex is niet (donker)groen. Acriflavine zit er als het goed is niet in. Wel in andere ESHA produkten.
 
Ga met jou mee in je antwoord Nicole E dan zal het wel in het stip middel zitten van dezelfde producent. Acriflavine wordt ondermeer gebruikt voor het kleuren van kleding, hoe het in de vissenwereld is terecht gekomen is, daar heb ik geen verklaring voor.
Maar over het algemeen zit er veel groene kleur in diverse vis-medicijnen.
 
Jou omschrijving klopt Ed.

Maar slakken kunnen bij teveel ook natuurlijk worden aangepakt door het gebruik van een kogelvisje.Wanneer de slakken dan in aantal zo goed als door de kogelvis zijn gekraakt en opgegeten moet de kogelvis weer verwijderd worden anders zijn de staartvinnen van langzaam zwemmende vissen aan de beurt.

Een slak heeft ook calcium nodig voor zijn skelet, vanuit het houden van en door mij van Discusvissen even geleden had ik lage GH waarde's wat resulteerde in ' lege' slakkenhuisjes de meeste of aanwezige met planten meegekomen overleefden het niet lang ondanks een variateit aan voer.

Ben het nogmaals met jou eens dat zij een functie hebben in de cyclus, maar het is net als met alg we willen van beide niet te veel.

Maar een medicijn om slakken uit te roeien is niet goed voor de aquarium-huishouding.
 
Om welke slakken gaat het want veel kun je mn bv komkommer makkelijk lokken en ze dan eruit zuigen met een stuk slang.
De soort zou ik zo niet weten. Als ik op internet kijk lijken ze op de puntige blaashorenslak. Ze zijn ooit meegekomen met de planten denk ik.
 
Bedankt voor de reacties @frog, @Ed Tensen, @NicoleE en @jessicapilon!

Concluderend dus geen middeltjes gebruiken maar eerder afzuigen of met een val lokken.
Maar waarom nu zeker het middeltje niet? ongewenste chemicalien/schadelijke stoffen? of gewoon net als bij anti-alg middel omdat je zo niet de oorzaak maar het gevolg aanpakt?
 
Of de stof al dan niet kwaad kan dat weet ik niet maar het is inderdaad symptoombestrijding. Vaak krijg je een plaag door teveel voeren en als dat niet wordt veranderd dan heb je vaak zo weer een teveel aan slakken.
 
Een middeltje / medicijn tegen slakken, niet doen slakken zijn overlevers en wat je ook gebruikt verstoort het gezonde evenwicht in jou aquarium.
Zoek het in de water samensteling, lagere GH
 
Een middeltje / medicijn tegen slakken, niet doen slakken zijn overlevers en wat je ook gebruikt verstoort het gezonde evenwicht in jou aquarium.
Zoek het in de water samensteling, lagere GH
Wat zou die lagere GH moeten doen?
 
Ik heb esha gastropex gebruikt bij nieuwe planten. nieuwe planten doe ik altijd eerst een paar dagen in quarantaine. werkte bij de blaashoornslak voor geen meter, zelfs niet bij een hogere concentratie:rolleyes: een van mijn sluiers eet wel eens een slak als ze er een ziet , denk dat ik daarom zelden nog een slak in mijn bak tegenkom. maar er zitten er genoeg in mijn filter
 
Slakken gebruiken de gh voor hun huisje dus bij een lagere gh is er minder voorhanden voor de slakken. Of dit echt werkt durf ik niet te zeggen want ze halen ook wel de benodigde stoffen uit voedsel.
Ik vind het ook een omslachtige manier om slakken aan te pakken, want je moet er nogal wat voor doen.
 

Terug
Bovenaan