Ervaringen en advies led verlichting Aquatlantis Fusion gevraagd?


Wendy6479

New member
Lid geworden
8 februari 2022
Berichten
2
Leeftijd
45
Goede avond,
Ik ben nieuw hier op het forum en nog een beginner vwb aquariums.
Sinds anderhalf jaar hebben wij een Aquatlantis Fusion 80. Ondanks goede voorlichting, heel veel gelezen te hebben, filmpjes gekeken hebben ed, hebben we alle beginnersfouten wel gemaakt. De meeste problemen en fouten hebben we kunnen oplossen maar hetgeen waar ik dus gewoon echt niets van begrijp is de verlichting!
De vissen doen het prima maar de planten groeien niet naar behoren en we hebben baardalg waar we maar niet vanaf komen.
We gebruiken de all-in-one plantenvoeding, 2x per jaar voedingscapsules in de bodem, flora carbo en ook algumin.

Binnenkort gaan we verhuizen en ik wil een compleet nieuw plantenbestand met eventueel een CO2 installatie. Ook wil ik van de algenbestrijdingsmiddelen af.
Voor we daar weer een hoop geld aan uit gaan geven moet natuurlijk wel de verlichting enigszins in orde zijn.
Fabrikant geeft de volgende gegevens:

Bak inhoud max. 137 liter
Afm. 80x40x55(hoog)
Consumption 28 w
Colour temp 6800 k
3139 lm
8890 lux

We hebben er een Easy led control plus bij (zonsopgang en zonsondergang), 2 kanalen.
Channel 1 is voor het rood/blauwe licht, channel 2 voor wit.
Lichtsterkte is in te stellen van 0 tot 100%

We zijn gestart met rustig opbouwen naar 70%, beide kanalen. Destijds 2x4 uur aaneengesloten.
Planten groeiden heel hard omhoog tot dunne lange sprieten.
Ondertussen zitten we op 55% lichtsterkte, 7 uur aaneengesloten. Dit in de hoop de algen te vertragen.

Rood/blauw/wit; alles staat tegelijk aan omdat ik geen idee heb wat een goed schema zou zijn.
Plantjes groeien rustig, prima maar komen zo niet van de alg af.

Kortom, hebben we teveel of juist te weinig verlichting, moeten we de rood/blauwe verlichting anders instellen dan de witte (zowel qua tijden als lichtsterkte) enz.

Ik snap dat iedereen een andere mening heeft en dat elke bak ook weer anders is maar wilde het toch proberen.
Wie durft?

Alvast bedankt!
 
Je hebt algen en die krijg je veelal door tekorten. Ook gebruik je nog geen co2 begrijp ik en kun je al je waterwaarden eens posten?
Welke algen heb je nu dan?
 
Jullie gebruiken geen CO2 en dat hoeft ook geen enkel probleem te zijn........mits jullie planten hebben die niet CO2 behoevend zijn.
Het algenprobleem is een gevolg van een gebrek.
Begin bij het begin en zoek eerst eens uit hoeveel licht jullie planten nodig hebben.
Een handige website die je daarvoor kan gebruiken is van Tropica.

 
Bedankt vast voor de reacties!
Ja ik snap dat algen veroorzaakt worden door een onjuiste balans. Maar dan is de hoeveelheid licht ook belangrijk. En dat is nu net het enige wat ik echt niet snap.
Is het teveel of te weinig?
Dus ik wil idd straks mijn nieuwe plantjes daar wel goed op uitkiezen.


Waardes nu:

NO3 100 (is nu wel heel hoog, normaal zit ik netjes tussen de 10 en 25😕)
NO2 0
GH >6
PH 7
KH 3
CI 0 tot 0,8

Op de nitraat na, zijn mn waardes redelijk stabiel (Heb gewoon de Sera quick test en laat het water af en toe nog eens checken in de dierenwinkel, zij hebben zo'n mooie testkit😉)
 
je zou eigenlijk ook je PO4 moeten meten. Er moet wel wat PO4 aanwezig zijn. In mijn aquarium werd door de kleihoudende bodem veel PO4 in de bodem gebonden en doseer ik nu 2 x wekelijks KPO4 bij. Veel beter voor de plantjes die voeding via de bladeren opnemen en ni de strijd met de algen beter aankunnen.
 
Voor planten die veel licht nodig hebben heb je meer dan 30 lumen per liter water nodig.
Als je in jouw geval je verlichting op vol vermogen zet, dan kom je aan ongeveer 25 lumen per liter.
Je moet dus planten kiezen die niet veel licht nodig hebben.
In je test zie ik een KH waarde van 3 (is niet perse verkeerd) ; hoe komt deze waarde zo laag? gebruik je osmose water?
 
Nu zal het overgrote deel niet zoveel licht behoeven en ik heb zelf veel planten die makkelijker zijn en kom met 20 lumen met de easyled 2.0 prima weg.
Met 30 lumen kun je denk ik de meeste planten goed houden op wellicht een uitzondering na.
 

Ik heb net ververst en hier zie je 3 foto s van de bak met 20 lumen en niet al te lastige planten.
 
Eigenlijk is het niet zo heel moeilijk. In een aquarium is het belangrijk dat je voordat je iets koopt gaat uitzoeken wat je dieren en planten nodig zijn. Bij je planten is dat redelijk eenvoudig te doen. Kijk bij de online aanbieders eens naar planten die jij zou willen hebben., zij vertellen bij elke plant wat deze nodig heeft om goed te kunnen groeien. Dat begint ALTIJD bij het licht. Zonder licht kan een plant überhaupt niet groeien dus moet je bezien hoeveel licht, en nu hebben we het over de lichtsterkte, intensiteit dus die de plant nodig is gedurende 8 uur per dag zonder de eventuele dimtijden. Stel nu dat je prachtige rode plant ziet die een zeer intensief licht vraagt maar je verlichting die je hebt kan dat niet aan dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Dus wat je hardware aankan is ook al belangrijk voor je plantenkeuze. Ok, je hebt dit allemaal uitgezocht dan ga je dus die lichtintensiteit gedurende minimaal 8 uur geven boven jouw plantenkeuze. Nu gaan je planten groeien. Om die groei door te kunnen zetten gaan ze vragen om bemesting. Bemesting zijn alle vormen van voeding die een plant kan vragen. Voeding via de waterkolom, voeding via de wortels dus via de bodem maar ook CO2. Je bemesting is dus een afgeleide van je verlichting!! Wanneer je nu algen krijgt betekend dus ook dat er ergens een tekort is in je bemesting t.o.v. je belichting. In het geval van baardalg is er sprake van een tekort aan CO2. Je zult dus CO2 moeten toevoegen. Wil je dat niet dan betekend dit dat je plantenkeuze moet bestaan uit exemplaren die een mindere lichtintensiteit vragen. Ook hier geldt weer, je licht wordt een vast gegeven, afgesteld op de vraag van je plantenkeuze. Er wordt dan een minder sterke groei gecreëerd met als als gevolg ook weer een mindere vraag naar bemesting waaronder dus ook CO2! Hopelijk maakt dit wat duidelijk?

Nog even dit:
Bij veel licht vragende planten moet je denken aan 40+ lumen per liter. Je moet dan zeker ook denken aan CO2 toevoegingen.
Bij een gemiddelde belichting is een 30+lumen per liter gewenst. In sommige gevallen kan dit nog vragen om extra CO2.
Bij weinig licht vragende planten kan je denken aan zo'n 20+ lumen per liter. De CO2 in je bak is altijd voldoen, toevoegen zijn niet nodig.
Dit zijn globale waardes.
 

Terug
Bovenaan