Ervaringen Chinese CO2 controller


Gzomer

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2021
Berichten
88
Leeftijd
23
Goedendag allen,

Ik heb deze week een nieuw bakje opgezet welke een stuk professioneler is als mijn oude bakje, nu wil ik in plaats van een diy co2 installatie graag een controller gaan gebruiken, echter vind ik ze van dennerle/jbl aan de prijzige kant. Na even struinen kwam ik er een grote hoeveelheid tegen op aliexpress. En ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met deze setjes icm een inline diffusor

Als het lukt zou een linkje naar een goede controller perfect zijn, de linkjes op het forum werken helaas niet
 
Als je handig bent met techniek en een beetje kan programmeren dan is een Airduno misschien iets.
 
Als je handig bent met techniek en een beetje kan programmeren dan is een Airduno misschien iets.
Ik heb inderdaad gezien dat dit mogelijk is, echter voor mij niet handig ivm tijdsgebrek
 
Goedendag allen,

Ik heb deze week een nieuw bakje opgezet welke een stuk professioneler is als mijn oude bakje, nu wil ik in plaats van een diy co2 installatie graag een controller gaan gebruiken, echter vind ik ze van dennerle/jbl aan de prijzige kant. Na even struinen kwam ik er een grote hoeveelheid tegen op aliexpress. En ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met deze setjes icm een inline diffusor

Als het lukt zou een linkje naar een goede controller perfect zijn, de linkjes op het forum werken helaas niet
Zowel heb ik mijn eigen aquariumcomputer, waar ook een CO2 controle mogelijkheid in zat, maar ook heb ik bij tante Ali een eigen controller gekocht waar ik zeer tevreden over was. Overigens kan ik je vertellen dat de zogenaamde merkt producten veelal uit China komen.

Dit was de set dit ik gebruikte voordat ik een aquarium computer bouwde:


En dit mijn bouwsel:

IMG_20190929_122527.jpg
 
Zowel heb ik mijn eigen aquariumcomputer, waar ook een CO2 controle mogelijkheid in zat, maar ook heb ik bij tante Ali een eigen controller gekocht waar ik zeer tevreden over was. Overigens kan ik je vertellen dat de zogenaamde merkt producten veelal uit China komen.

Dit was de set dit ik gebruikte voordat ik een aquarium computer bouwde:


En dit mijn bouwsel:

Bekijk bijlage 360390
Dat ziet er heel goed uit, maar wellicht iets teveel van het goede voor mij, die co2 controller ziet er overigens wel goed uit. Zelf kwam ik deze tegen, wat goedkoper maar lijkt goed. Wat denken jullie?

 
als je tijdgebrek hebt, zo ik zeker niet voor de goedkope knutsel apparaten uit "China" gaan.
Dennerle en andere merk artikelen zijn inderdaad aan de prijs, maar ontzorgd je wel.
 
Dat ziet er heel goed uit, maar wellicht iets teveel van het goede voor mij, die co2 controller ziet er overigens wel goed uit. Zelf kwam ik deze tegen, wat goedkoper maar lijkt goed. Wat denken jullie?

Deze controller gebruik ik ongeveer 2 jaar.
Ik ben helemaal tevreden! 1 keer per maand kalibreren en verder heb je er geen omkijken naar. Een ander voordeel is dat met het gebruik van een controller je CO2 verbruik lager wordt.
 
Een Milwaukee heb je ook onder de 100,-


Persoonlijk ben ik onlangs voor een ph continu meter gegaan, ook van Ali. Een controller is mijn beleving niet noodzakelijk. Waarom zou je overigens ‘s nachts ook CO2 willen toedienen, wat vaak gebeurd met een controller.
 
Een Milwaukee heb je ook onder de 100,-


Persoonlijk ben ik onlangs voor een ph continu meter gegaan, ook van Ali. Een controller is mijn beleving niet noodzakelijk, waarom zou je overigens ‘s nachts ook CO2 willen toedienen, wat vaak gebeurd met een controller.
Met een dubbele magneetventiel voorkom je dat.
Eentje op de controller en eentje op een timer.
Met een zelfbouw kan je simpelweg zelf in de software dat regelen met een enkele magneetventiel.
Daarnaast zou de controller juist in de nacht detecteren dat er voldoende co2 is waardoor die afslaat.
Een controller voegt niet per definitie co2 toe in de nacht. Misschien met een bioloog waar de co2 verlies hoog is ja.
 
Een ander voordeel is dat met het gebruik van een controller je CO2 verbruik lager wordt.
Dat is niet per definitie waar.
Is helemaal afhankelijk van de situatie.
Misschien gaf je zonder controller simpelweg te weinig om safe te zitten.
Met een controller ben je beter beveiligd en kan je wat meer de extremen opzoeken en in dat geval ga je misschien wel meer toevoegen.
 
Deze controller gebruik ik ongeveer 2 jaar.
Ik ben helemaal tevreden! 1 keer per maand kalibreren en verder heb je er geen omkijken naar. Een ander voordeel is dat met het gebruik van een controller je CO2 verbruik lager wordt.
Mijn maanvissen gebruiken de PH elektrode om eitjes op af te zetten
 

Bijlagen

  • 20230519_182834.jpg
    20230519_182834.jpg
    59.3 KB · Weergaven: 46
Deze controller gebruik ik ongeveer 2 jaar.
Ik ben helemaal tevreden! 1 keer per maand kalibreren en verder heb je er geen omkijken naar. Een ander voordeel is dat met het gebruik van een controller je CO2 verbruik lager wordt.
Klinkt perfect, dan wordt het toch deze!

Dankjewel allemaal
 
als je tijdgebrek hebt, zo ik zeker niet voor de goedkope knutsel apparaten uit "China" gaan.
Dennerle en andere merk artikelen zijn inderdaad aan de prijs, maar ontzorgd je wel.
Ik heb als eerste er een van het merk Hobby gehad maar dat was prut als je het met de Dennerle vergelijkt. Maar goed er zit ook een duidelijk prijsverschil tussen.
 
Waarom zou je overigens ‘s nachts ook CO2 willen toedienen, wat vaak gebeurd met een controller.
Ik denk om alles zo stabiel mogelijk te houden en als je dat niet doet en tijdens de nacht geen co2 toevoegt dan moet er voor het licht aangaat weer meer co2 worden ingepompt om de ph weer te verlagen tot het gewenste nivo. En een controller is in de regel een extra veiligheid.
 
als je tijdgebrek hebt, zo ik zeker niet voor de goedkope knutsel apparaten uit "China" gaan.
Dennerle en andere merk artikelen zijn inderdaad aan de prijs, maar ontzorgd je wel.
Dat spul komt allemaal uit China. Ook die zogenaamde "merk" producten. En het is echt onzin, zo wijst m'n eigen ervaring uit, om deze "eigen merk" pH controllers uit China als knutsel apparaten te betitelen. Doordat ik ook bezig ben geweest met eigenbouw kon ik het niet laten om ook in mijn "China" controllers te kijken. Wat dan weer niet betekend dat er geen slechte apparaten zijn. Maar die worden ook weer door Nederlandse Lfs. aangeboden.
 
Dat ziet er heel goed uit, maar wellicht iets teveel van het goede voor mij, die co2 controller ziet er overigens wel goed uit. Zelf kwam ik deze tegen, wat goedkoper maar lijkt goed. Wat denken jullie?

Dit apparaatje is ook prima. Overigens zou ik je nog wel willen wijzen op pH electrodes. Daar wil nog wel eens verschil zitten in kwaliteit. Wat maakte dat ik altijd ging voor het type dat je ziet op de site van tante Ali eerder hierboven door mij aangegeven. Die trouwens inclusief was bij de controller die ik aangaf.
 
Dat spul komt allemaal uit China. Ook die zogenaamde "merk" producten. En het is echt onzin, zo wijst m'n eigen ervaring uit, om deze "eigen merk" pH controllers uit China als knutsel apparaten te betitelen. Doordat ik ook bezig ben geweest met eigenbouw kon ik het niet laten om ook in mijn "China" controllers te kijken. Wat dan weer niet betekend dat er geen slechte apparaten zijn. Maar die worden ook weer door Nederlandse Lfs. aangeboden.
Veel zal ook uit China komen bij de duurdere merken maar ik denk dat er wel verschil in kwaliteit is. Die van Hobby is niet te vergelijken met de Dennerle.
 
Kun je daar iets meer over vertellen? is daar een thread voor waar ik het kan lezen?
Een tread is daar niet voor. Informatie over Arduino is er ruimschoots! Mijn aquarium computer is gebouwd op basis van een Arduino Mega. Dat is een micro controller bordje. Zo'n ding kan heel veel schakelingen uitvoeren. Je kan er dus een flink aantal doeleinden voor bedenken. In mijn geval maakte ik dus een aquariumcomputer die mijn licht, temperatuur en CO2 regelde. Daarnaast heb ik ook een doseer apparaat gemaakt gebaseerd op een meer eenvoudiger Arduino (Uno) bordje. Met wat extra elektronica delen bouw je zoiets maar je moet alles ook van een programma voorzien. Alles is opensource maar je moet dus zelf programmeren! Het dat gebeurd dan in de programmeer taal C. Soms zijn er mensen die al iets hebben bedacht waar je vaak gratis, omdat alles opensource is, weer gebruik van kan maken. Mijn bouwsels heb ik van beeldschermen (Nexion) voorzien die helaas (?) weer op een andere manier geprogrammeerd dienen te worden. De klokken, bijvoorbeeld, die je op mijn beeldschermen zag waren weer "getekend". Dat deed ik met Inkscape. Dit alles lijkt ingewikkelder als het is, nu ik dit duidelijk probeer op te schrijven. Het beste is gewoon dat je er het een en ander gaat op zoeken op je computer.
 
Een tread is daar niet voor. Informatie over Arduino is er ruimschoots! Mijn aquarium computer is gebouwd op basis van een Arduino Mega. Dat is een micro controller bordje. Zo'n ding kan heel veel schakelingen uitvoeren. Je kan er dus een flink aantal doeleinden voor bedenken. In mijn geval maakte ik dus een aquariumcomputer die mijn licht, temperatuur en CO2 regelde. Daarnaast heb ik ook een doseer apparaat gemaakt gebaseerd op een meer eenvoudiger Arduino (Uno) bordje. Met wat extra elektronica delen bouw je zoiets maar je moet alles ook van een programma voorzien. Alles is opensource maar je moet dus zelf programmeren! Het dat gebeurd dan in de programmeer taal C. Soms zijn er mensen die al iets hebben bedacht waar je vaak gratis, omdat alles opensource is, weer gebruik van kan maken. Mijn bouwsels heb ik van beeldschermen (Nexion) voorzien die helaas (?) weer op een andere manier geprogrammeerd dienen te worden. De klokken, bijvoorbeeld, die je op mijn beeldschermen zag waren weer "getekend". Dat deed ik met Inkscape. Dit alles lijkt ingewikkelder als het is, nu ik dit duidelijk probeer op te schrijven. Het beste is gewoon dat je er het een en ander gaat op zoeken op je computer.
Interessant hoor! Heb je technische ervaring vanuit je beroep? Heb wel redelijke kennis van programmeren, doe ook veel met de raspberry pi. Ga me eens verdiepen in hoe dit ingezet kan worden in de aquaristiek!
 
Interessant hoor! Heb je technische ervaring vanuit je beroep? Heb wel redelijke kennis van programmeren, doe ook veel met de raspberry pi. Ga me eens verdiepen in hoe dit ingezet kan worden in de aquaristiek!
Nee, ik heb geen technisch beroep(gehad. (Ik ben nu gepensioneerd.) Wel had en heb ik altijd wel interesse in elektronica gehad en bovendien weet ik iets van programmeren af. Ooit begonnen met homecomputertjes destijds als Commodore, Sharp en later IBM. En opleidingen in programmeer talen gevolgd puur uit interesse. Niet in een afgeleide C++ overigens waar de Arduino bordje mee werken. Er zijn trouwens ook mogelijkheden met Python waar Raspberry ook wel connecties mee heeft.
 

Terug
Bovenaan