Ervaring Baby sluierstaartjes


Sorcovic

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2020
Berichten
59
Leeftijd
31
Goedemorgen,

1 van mijn sluierstaarten heeft eitjes gelegd waarvan er een x-aantal uit zijn gekomen. De baby visjes heb ik eruit gehaald (voor zover mogelijk) en in een kom gedaan met een plantje er in.
Nu de vraag:

Hoe kan ik deze kleintjes het beste verzorgen?

Groetjes,

Jeroen
 
eerst en vooral zorgen voor waterbeweging.
Een lichte bruissteen is al goed.
Daarna zorgen dat je een aquarium van enkele honderden liter staan hebt (of iets anders waar zoveel water in kan)
Heb je die mogelijkheid niet, gooi ze maar vlug terug bij de ouders.
Dan is er voeding, de eerste weken moet je microvoer hebben, levende artemia naupilii is het beste, nadien stap je geleidelijk over op groter voer, droogvoer en ook plantaardig voer. Dit moet je minsten alle 2u geven van zolang er (dag)licht is.
Waterverversen is dagelijks minimaal 50%.
Kan je niet alles doen... begin er niet aan.
 
dankjewel voor de info. Kunnen ze niet eerst in een kweekbakje/kom met een luchtpompje en plantje (waterpest)? Als ze dan wat groter zijn verplaatsen/ of een deel van het grote aquarium afzetten voor de kleintjes
 
Zeker jonge vissen hebben de ruimte nodig om te groeien, dus een kom of kweekbakje voldoet niet.. en terugzetten in je grote aquarium zou ik ook niet doen, hebben je volwassen sluiers dan wel 50 liter per vis? En je ontneemt ze dan ook zwemruimte. Daarnaast moet je ook kunnen cullen, misvormde en vergroeide jonkies kan je niet in leven houden.

Als je een extra aquarium voor ze koopt en ze goed voert en veel water ververst moet het wel lukken denk ik. Maar ik zou ze niet in een kom houden.. Ik ben zelf geen kweker, je kunt altijd eens op Facebook zoeken naar Sluierstaart Kwekerij en Verkoop, en een privebericht sturen. Zij antwoord altijd en kan beter advies geven dan ik.
 
dankjewel voor de info. Kunnen ze niet eerst in een kweekbakje/kom met een luchtpompje en plantje (waterpest)? Als ze dan wat groter zijn verplaatsen/ of een deel van het grote aquarium afzetten voor de kleintjes
In een kom ga je ze geen 2 weken kunnen houden. Zeker op deftige kamertemperatuur (22°of meer) gaan ze zeer snel groeien (of dat zouden ze toch moeten dien als je alles goed doet)
Of ze terug in de grote bak kunnen... hangt af wat af van wat jij beziet als groot.
Ik bezie groot als 450l en meer.
Dus heb je een 1000l bak... ja dan zouden ze er mss wel terug bij kunnen, mits je evenzeer gigantisch veel en vaak water gaat verversen want er moet immers ook nog ververst worden voor de volwassen dieren.
 
Ik heb een paar jaar geleden ook sluierstaat baby's gehad en daar een topic bij gehad. Je zou eens een kijkje kunnen nemen, wellicht dat je er nog wat nuttige info kan krijgen.
 

Terug
Bovenaan