Ervaring aquaria en opti white


Jonas Damien

Active member
Lid geworden
5 december 2023
Berichten
33
Leeftijd
42
1 van mijn Aquariums is er 1tje uit standaard glas maten 61x30x45 (80L). Aantal jaar geleden zo aangekocht omdat dit breedte maat was die ik toen kon zetten. Inmiddels heb ik meer opties voor het plaatsen van deze aquarium en begin ik mij meer en meer te ergeren aan de afmetingen van deze bak om er iets in te scapen. Ik ben daarom aan het uitkijken naar een alternatief. Ik heb momenteel 3 potentiële opties gevonden.
Superfish scaper 90, 60x40x38 (€157)
ADA Garden 60-PE, 60x45x36 (€280)
Aqualife Scape 60x40x36 (€139)

Alle 3 hebben een soort van helder glas (eigenschappen en naam verschilt)
Superfish gaat hem puur om de bak, techniek gebruik ik niet.
Het gaat mij hem vooral om een bredere bak en minder hoog. Deze maten vind ik precies niet in gewoon glas.

Heeft iemand ervaring met 1 van deze 3 bakken.
Welke bak geniet de voorkeur en waarom?
Wat is jullie ervaring met helder glas bakken, is dit nu zo'n groot visueel verschil met gewoon glas, krast dit echt veel makkelijker of valt dit nog mee?

Thx voor de respons
 
Qua krassen durf ik niet helemaal zeker te zeggen al lijkt het me idd krasgevoelig. Keertje met een droge doek door de bak om wat cementsluier weg te poetsen liet al wat micro krasjes achter.

Voor een 60cm bakkie zou ik lekker normaal glas nemen. Je hebt het over hooguit 6 of 8mm glas dus daar merk je het nog niet echt. Vooral bij 12mm en meer ga je echt veel verschil zien.
 
Ik heb optic white en neem het nooit weer met zeewater. Deze week kwam het langs in een topic en er blijkt minder ijzer en ik dacht lood in te zitten en daardoor kun je sneller krassen krijgen.
 
Heb zelf een opti white in gebruik. Zie niet dat deze meer krasgevoeliger is dan een standaard bak.

Superfish timmert de laatste tijd aardig aan de weg met hun bakjes. Zijn vaak goed te noemen, afwerking in vergelijking met ADA is wel wat minder. ADA zit ook in het top segment.

Dat andere merk ken ik niet.
 
Ik heb es een prijs berekend in Aqualife online configurator met standaard glas, geslepen, zonder transport 60x45x36 en kom ook al aan €196 uit (wat ik pittig vind voorzo'n bakje in standaardglas). Vroeger zat bij mij in de buurt (Brugge België) een aquarium bouwer i?waar ik zoiets aan een schappelijke prijs kon laten maken +/- €100). De dichtstbijzijnde is nu Antwerps Cichliden center denk ik. Online vind ik geen zo'n maat (breedte 60, ongeveer 40 breed, ongeveer 36 hoog) in standaard glas.
 
O dat kan wel maar ik gebruikte de link alleen om te laten zien wat het verschil is tussen de glassoorten en dat er in optic dus minder ijzer en geen lood zit;)
 
Ik zou gaan voor een losse Crystal Clear 'glasbak' van Superfish. Ben je voor 90 euro klaar en met zo'n bakje zie je echt geen verschil met ADA of ILA
Enig idee waar ze los te krijgen zijn? Nikoi had ze maar zie ze inmiddels ook niet meer in het aanbod...
 
Enig idee waar ze los te krijgen zijn? Nikoi had ze maar zie ze inmiddels ook niet meer in het aanbod...
 
Top, dankjewel!
 
Ik heb recent verschillende bakken bekeken.

ILA viel mij tegen, bakken zaten zelfs niet helemaal recht in elkaar. Voordeel van ILA is dat elke bak op maat besteld wordt en je dus elke afmeting kunt bestellen, wel lange levertijd.

ADA, erg mooi, superstrak gelijmd mooi geslepen randen duidelijk veel mooier dan ILA maar ook een stuk duurder.

Aquael. Strak gelijmd maar minder mooi geslepen randen dan ADA. Zitten strakker in elkaar dan ILA zit qua kwaliteit tussen ILA en ADA in. De Aquael ultrascape wordt standaard met led lamp verkocht.

Ik heb zelf de Aquael ultrascape 90 besteld omdat ik een grotere maar zocht, deze is 90x60x45. Bak en kast zijn erg betaalbaar vergeleken met andere merken. De lamp ga ik vervangen voor een Chihiros.
 

Terug
Bovenaan