Erik stelt zich voor


E

Erik Melse

Guest
Hoi allemaal,

Sinds afgelopen weekend pakte het aquariumvirus mij weer nadat het al een hele tijd heeft gekriebelt omdat ik dagelijks langs een lege bak loop. Ik heb een aantal jaar geleden mijn aquarium opgeruimd, maar nu toch weer begonnen.

Ik ben Erik, ik ben 27 jaar en ik woon in Middelburg (Zeeland).
Ik heb afgelopen weekend mijn aquarium weer ingericht en de bak draait nu een dag of 4. Normaal gesproken ben ik erg geduldig, maar wat duurt twee weken lang voordat je überhaubt aan bewoners mag gaan denken! :S
De bak die ik heb staan is een 60x35x30, ik heb geen idee wat voor intern filter er in zit, maar ik weet wel dat ie nieuwe zuignapjes nodig heeft :p
Ik heb al flink wat van het forum doorgespit, en zal vanavond eens een poging doen om een foto te maken en te uploaden. Het visbestand is nog een work in progress, maar de Apistogramma Borelli trekt me toch zeker.

Ik hoop dat ik weer veel van iedereen kan leren!

Groetjes,
Erik
 
Welkom terug in de aquarium wereld :) hoop dat je er veel plezier aan hebt!
 
Hier is ie dan. De boel groeit aardig, zie al nieuwe bladvorming bij alle planten behalve een echinodorus. Komt waarschijnlijk snel genoeg. Ik zal verdere verhalen bewaren voor een ander draadje denk ik maar
867C8BF3-0C1B-4CDF-8E84-3A00AF81E3FC.jpeg
 
Een hartelijk welkom hier op het forum Erik!
Je loopt dagelijks langs een lege bak? Is dat je eigen opgeruimde bak of wat is het verhaal? Leuk dat je weer begonnen bent met deze prachtige hobby. Je mag natuurlijk nu direct beginnen te denken aan het toevoegen van vissen maar misschien is het handiger om vooraf een leuk visbestand samen te stellen. Ik kan je bovendien erg aanraden om niet twee weken te wachten met het toevoegen van vissen maar hier minimaal 4 weken de tijd voor te nemen. Met een druppeltest kun je goed de nitrietwaarde in de gaten houden.

Door de afmetingen van je bakje ben je wel beperkt in de keuze als ik op AquaInfo.nl kijk lees ik dat de Apistogramma Borellii een aquarium met een minimale afmeting van 60 cm nodig heeft. Let wel, dit is de minimale afmeting en daar zit je dus al aan. Daarbij is je bakje niet erg hoog en diep, dus echt vee liters aan inhoud heb je niet.
Verder tip is om een extern filter aan te gaan schaffen als je wat vissen wilt gaan houden. Dit draagt o.a. bij aan een stabielere bak, planten en vissen hebben daar profijt van. En jij dus ook! :petjeaf:

Mijn complimenten voor de inrichting van je bakje dat heb je leuk gedaan hoor. De echinodorus heeft voeding bij de wortels nodig. Met wat voedingscapsules kun je een hoop bereiken. Deze kun je ook via het lid @tuinkabouterkopen trouwens!

Je mag altijd een topic openen dat specifiek gericht is op jouw aquarium, dat is altijd leuk. En zo kan iedereen de voortgang op een centrale plek volgen!
 
Een jaar of 8-9 geleden heb ik mijn aquarium opgeruimd omdat mijn interesses ergens anders kwamen te liggen. Alleen de inhoud weggedaan, de hardware is gebleven.
Sinds dik een half jaar woon ik op mezelf en ik heb mijn aquarium meegenomen. Uit gebrek aan ruimte heeft de bak een half jaar leeg op een kast gestaan, met wat spulletjes er in. Pas afgelopen weekend stelde m’n vriendin voor om de bak te vullen, en dat was de trigger voor opnieuw beginnen.

Oei, 4 weken :s... wat doe ik in al die tijd?! Nadenken over vissen uiteraard. De druppeltest wil ik zeker in huis gaan halen.

Wat zijn verder nog acties die ik uit kan halen om een goede balans in de bak te stimuleren?

Onder het grind heb ik een voedingsbodem dus ik verwacht dat de echinodorus voorlopig genoeg nutriënten heeft, maar fijn dat je aangeeft dat dit een hongerige plant is. Daarnaast heb ik nog een bijna volle fles Easy Carbo staan, en dat zal ik dan ook weer gaan gebruiken.

De apistogramma’s trekken enorm, maar misschien hebben jullie nog suggesties voor andere (vergelijkbare) bewoners? Ik heb eerder een koppel borelli’s gehad, samen met otocinclus vittatussen en nannostomus marginatussen, in deze bak.

Ik hoor heel graag van jullie!!
 
Welkom terug op AF.
De laatste jaren is 1 ding wat ik geleerd heb om rustig over je visbestand na te denken. Verder is het aan te raden ook veel hier te vragen of na te lezen! Succes met je bak!
 
Welkom terug! De tip om een foto-album te starten met je aquairum is een goeie, ook leuk om later zelf eea terug te zien
 

Terug
Bovenaan