Epoxyhars


Pat81

Active member
Lid geworden
3 augustus 2013
Berichten
35
Goedendag ,

Zo nu en dan maak ik aquarium achterwanden voor m’n eigen bakken (terra en aqua) . Maar ook voor familie en vrienden . Ik gebruik piepschuim platen , tegellijm, verf en Epoxyhars.
Ik heb veel informatie verzameld over hoe ik de achterwanden kan maken . Maar ik zie eigenlijk nergens op internet een goede vervanging voor Epoxyhars.
Een achterwand met pur maken , valt vaak tegen , lees ik .
Het nadeel van Epoxyhars vind ik de prijs . Op deze manier kan je nooit echt een hele goede , en goedkope achterwand maken . De prijs voor Epoxyhars verpest dat ik mijn ogen .
Weten jullie of er een goede vervanging is voor Epoxyhars??

Ik bestel de Epoxyhars nu bij MR Boat
 
elastopur wordt ook wel gebruikt voor achterwanden etc. maar dan direct op het schuim.

voordeel is dat het dus zowel de tegelijm, de verf als de epoxy vervangt. (scheelt dus werk en kosten) Je kunt er hele mooie dingen mee maken maar het eindresultaat is wel anders dan de tegelijm-epoxy methode.
 
Ik heb inderdaad elastopur gebruikt. Werkt een stuk makkelijker. Hoeft ook niet zolang uit te harden en 'in te werken'. Het is zodra het hard is, kan het aquarium gevuld worden.
 
elastopur wordt ook wel gebruikt voor achterwanden etc. maar dan direct op het schuim.

voordeel is dat het dus zowel de tegelijm, de verf als de epoxy vervangt. (scheelt dus werk en kosten) Je kunt er hele mooie dingen mee maken maar het eindresultaat is wel anders dan de tegelijm-epoxy methode.

Hoi ,

Bedankt voor je reactie . Vind je het resultaat minder mooi dan de tegellijm-Epoxyhars methode ?
 
Ik heb inderdaad elastopur gebruikt. Werkt een stuk makkelijker. Hoeft ook niet zolang uit te harden en 'in te werken'. Het is zodra het hard is, kan het aquarium gevuld worden.

Hoi ,

bedankt voor je reactie . Blijft elastopur redelijk lang mooi ??
 
ik heb zelf nog nooit een achterwand gemaakt maar wel een ervaren klusser ook wel eens met epoxy.
hoe bouw je een dergelijke wand op en wat is dan het doel van de epoxy daarin.

van vloeibaar naar erg hard zonder krimp en ook nog erg sterk als je wat wapening gebruikt is een vrij unieke eigenschap
 
mr. boat is een hele nette leverancier en heeft een onder het gemiddelde prijspeil maar er zijn goedkopere leveranciers zeker als je een wat grotere verpakking koopt
 
Ik heb een kunstboom van pvc met daarom roofmate gemaakt en daar dan elastopur overheen. Ik had wat extra bluine kleurstof aan het elastopur toegevoegd om het wat donkerder te laten lijken en vervolgens turf schraapsel er stevig ingedrukt. Ik ben na zo’n 10 jaar nog steeds tevreden over het resultaat. Het blijft ook keihaard, boven en onder water.
 
Hoi ,

Bedankt voor je reactie . Vind je het resultaat minder mooi dan de tegellijm-Epoxyhars methode ?

met tegellijm verf en epoxy kun je veel fijnere texturen bereiken. met voldoende vaardigheden kun je hout of rotsen namaken die enorm realistisch zijn. De elastopur methode is simpele, een vorm uit schuim, elastopur erover en instrooien met zand/grind/turf etc vaak wordt daar dan kienhout en of echte stenen in verwerkt.

de meest indrukwekkende resultaten kun je misschien bereiken met de eerste methode, maar dat kost een behoorlijke tijdsinvestering en je moet er handig in zijn. is dat niet het geval, dan is het resultaat nepperig en weinig fraai imo. elastopur is sneller en gemakkelijker, je moet behoorlijk je best doen om het echt te laten mislukken.
 
Hoi, is het ook mogelijk de achterwand alleen met verf en epoxy te bewerken,zonder eerst de styrofoam te bewerken met tegellijm?
 
Hoi, is het ook mogelijk de achterwand alleen met verf en epoxy te bewerken,zonder eerst de styrofoam te bewerken met tegellijm?mijn plan is dus een stuk styrofoam naar wens te snijden,daarna de styrofoam verfen om als laatste af te werken met epoxy. Kan dit?of is de tegel lijm noodzakelijk?ik heb het namelijk nog nooit iemand zonder tegellijm zien doen
 

Terug
Bovenaan