Epoxy Gebruik hulp nodig


A

andy

Guest
Ik heb vandaag epoxy binnengekregen.
Deze is voor de Achterwand te behandelen.

Nu is mij alleen onduidelijk moet ik deze nu ook aanbrengen met verharder of moet deze ongemengd worden aangebracht.
 
Goeie vraag.
Hoe heet dat? Verharder? en wat staat er op de bus???
Voor verhoudingen?
 
je moet de hars en de harder mengen.. verhouding 1 staat tot 2.
En dan goed roeren paar minuten..
ff half uurtje laten staan.. (is het wat dikker en dus beter aan te brengen)
en dan aanbrengen
 
Juist,had ik ook kunnen zeggen.
 
nee ok dus gewoon vermengen ik moet het namelijk met ene kwast aanbregen dus hij moet neit te dik worden
 
nu kan ik er ook nog achteraan vertellen ( want ik werk erg veel met dat spul )
dat je je 2e laag beter nat in nat kan aanbrengen.. houd in dat je na een uur je 2e laag er al opzet.

tis droog na 24 uur (epoxy van mrboat toch ?) totaal uitgehard na een dag of 4 (ligt aan temperatuur)
 
Kijk,jij wel,ik niet. ;)

Toch handig,zo iemand in de buurt. :thumbs:
 
Mausalicious zei:
je moet de hars en de harder mengen.. verhouding 1 staat tot 2.
En dan goed roeren paar minuten..
ff half uurtje laten staan.. (is het wat dikker en dus beter aan te brengen)
en dan aanbrengen

Opgepast, wie zegt dat dit 1 tot 2 is?
er zijn verschillende mengverhoudingen, je moet goed op de pot lezen wat erop staat.
 
Mausalicious zei:
nu kan ik er ook nog achteraan vertellen ( want ik werk erg veel met dat spul )
dat je je 2e laag beter nat in nat kan aanbrengen.. houd in dat je na een uur je 2e laag er al opzet.

tis droog na 24 uur (epoxy van mrboat toch ?) totaal uitgehard na een dag of 4 (ligt aan temperatuur)

Niet mee akkoord.
bij nat in nat wordt er de tweede keer teveel vergeten.
Beter is 24 uur wachten tot je de tweede laag aanbrengt.
En wat de uitharding betreft, na 4 dagen kan deze volledig uitgehard zijn, alleen vertel je er niet bij dat je dan minstens 30� omgevingstemperatuur moet hebben.
Bij normale temperaturen van +- 20� moet je 7 dagen wachten vooraleer hij is uitgehard.
 
expoxy van mrboat droogt een stuk sneller als bijvoorbeeld een envirotex.
Hoezo vergeet je te veel? daar ben je toch zelf bij ? jij bepaald wat je aanbrengt en dus ook of je wat vergeet?
en het is 1 stat tot 2 .. omdat ik de zelfde epoxy gebruik.. ( heb gister met hem in de PB er al over gesproken.)
 
expoxy van mrboat droogt een stuk sneller als bijvoorbeeld een envirotex.

Drogen is niet hetzelfde als uitharden en de potlife zoals men bij mrboat zegt is ook niet de uithardingstijd.

Pot-life wil zeggen dat hoeveel tijd je hebt om het product aan te brengen/verwerken nadat je het hebt gemengd.
De uithardingstijd wil zeggen hoeveel tijd de epoxy nodig heeft om de chemische reactie te doen stoppen na het aanbrengen/verwerken.

Ik vind het daarom totaal verkeerd om te zeggen dat hij na 4 dagen volledig is uitgehard.
 
Hoezo vergeet je te veel? daar ben je toch zelf bij ? jij bepaald wat je aanbrengt en dus ook of je wat vergeet?

Prima dat jij dat dan wel kan, zo zijn er bitter weinig.
 
ieder zo z'n voorkeur van werken :)
en ik gaf ook netjes aan dat droog / uitharden verschillend is.. en ik heb ook niet beweert dat het sowieso na 4 dagen uitgehard is:
tis droog na 24 uur (epoxy van mrboat toch ?) totaal uitgehard na een dag of 4 (ligt aan temperatuur)

maareh.. genoeg discussie zo.. daar zijn we hier niet voor :)
 
Mausalicious zei:
ieder zo z'n voorkeur van werken :)

Neen, niet waar, niet iedereen zijn voorkeur.
Bij epoxy heb je geen voorkeur van werken, je verwerkt deze op een correcte manier of je hebt meer problemen dan je aankan.
 
Mausalicious zei:
ieder zo z'n voorkeur van werken :)
en ik gaf ook netjes aan dat droog / uitharden verschillend is.. en ik heb ook niet beweert dat het sowieso na 4 dagen uitgehard is:
tis droog na 24 uur (epoxy van mrboat toch ?) totaal uitgehard na een dag of 4 (ligt aan temperatuur)

maareh.. genoeg discussie zo.. daar zijn we hier niet voor :)

Met totaal verkeerde adviezen te geven ook niet.
de TS zit nadien met de gebakken peren, hij zal niet de eerste zijn en zeker niet de laatste die zijn wand weer volledig kan uitbreken, dit omdat er 6 maanden later het water maar niet goed wordt of dat er steeds vissen blijven sterven ofdat er allen maar algen blijven groeien.
 
Hetgene dat mausalicious aangeeft klopt.
Het is de Epoxy van Mrboat. Zelf geven zij ook aan dat je 24 uur moet wachten maar dat je ook de 2e laag kan aanbrengen op het moment dat de vorige naar lichtelijk begint te plakken.
De verhouding is ook 2 op 1.

De ervaringen voor iedereen verschillen de uithardingstijd geeft mr boat ook aan dat de uitharding binnen enkele uren plaatsvindt.



Maar als ik nu morgen de 2e laag heb aangebracht kan ik dan zondag de wand in het aquarium plaatsen of moet ik nog wachten?.
 
ik zou toch even langer wachten andy..
Het chemische proces wat Luc ook al aangaf is misschien nog bezig.
en je wil niet je hele bak weer leeg moeten halen zoals Luc ook al aangaf.
Dus voor de zekerheid gewoon ff paar dagen langer wachten!
 
Zeker,als je geen witte uitslag wilt.
Dan ben je verder van huis.
 
Ik heb mijn epoxy bij Mr Boat vandaan....en deze is 1:1 :)
 
Aquariaan1967 zei:
Ik heb mijn epoxy bij Mr Boat vandaan....en deze is 1:1 :)

Zo heb je bij Mr boat al minstens twee verschillende mengverhoudingen, 1:1 en 2:1
andere merken hebben soms nog andere mengverhoudingen.
Dus kijkt eerst op de pot of nog beter in de data sheet.
anders kan het wel eens zeer zuur opbreken.
 
Ik ga de wand morgen voor de 2e keer insmeren. En dan laten drogen tot zondag.
Zondag middag plaats ik de wand ik het aquarium en laat ik hem daar mooi verder drogen.
En dan in de loop van de week 1e keer water erbij.
En inrichten.
Als dit zover is zal ik de foto's weer plaatsen
 
Beter in de buitenlucht,hoor.
Voor het uitgassen.
 
Bertus zei:
Beter in de buitenlucht,hoor.
Voor het uitgassen.
Dat is nu wel veruit het slechtste wat je kan doen ;)
Omdat het s'avonds te hard afkoelt en men s'morgens te snel een hoge temperatuur krijgt gaat de luchtvochtigheid naar omhoog en komt er condens.
Hierdoor ga je de chemische reactie van het uitharden ontregelen waardoor je sowieso witte plekken ga krijgen, je epoxy gaat niet voor 100% meer uitharden waardoor dit nefast zal zijn in het aquarium.

Gewoon laten uitharden in de kamer waarin je hem hebt aangebracht is voldoende.

Maar misschien kan de TS beter dit artikel eerst goed doorlezen,
ik denk dat dit voldoende moet aangeven hoe en wat je met epoxy moet aanvangen.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post577304
 
Ja dit klopt.
Ik heb met jullie informatie genoeg bij elkaar om het goed te doen denk ik.
Ik heb de platen nu gewoon drogen waar ik het heb aangebracht en ik heb de verwarming op 20 graden gezet zodat de temp een beetje stabiel blijft.

Voor de evenuele gassen heb ik de afzuiging aanstaan dus dat is ook geen probleem.

voor zover ik het nu heb kan dit topic gestopt worden.
Iedereen bedankt voor de bijdrage ik zal de updates nu verder doen in mijn andere topic
 

Terug
Bovenaan