enkele vragen over de EI


sander058

Well-known member
Lid geworden
28 december 2015
Berichten
657
Locatie
Zevenhuizen, Groningen
nu heb ik mijn stockoplossing gemaakt en er zat een papier bij hoeveel te doseren op 100L

het onderstaande zat erbij:

image.jpg


nu heb ik een 180 liter aquarium incl 2 externe filters met een inhoud van ongeveer 7 Liter. nu heb ik dus voor het eerst de macro toegevoegd en dat was dan 54 ml ook heb ik het water getest en kom inderdaad op een 20mg/l NO3. maar als ik nu volgende week een 50% waterwissel doe moet ik dan de helft toevoegen dus 27ml?

en hoe kom je erachter of je minder of juist meer moet toevoegen en of dit een goede dosering is?
 
Ja dat is wat je dan wekelijks zou moeten doseren. Gespreid doseren is eigenlijk nog beter. Ik doseer 30ml op 100liter water. Maar doe na de 50 % waterwissel per dag 10ml om en om macro, micro etc. En af en toe wat extra ijzer. Je merkt vaak pas aan alg en slechte of geen plantengroei dat er iets mis gaat met de dosering. Verder is het raadzaam wat meer watermetingen te doen in de eerste weken.

Heb je berekening niet nagerekend maar hoop dat je rekening hebt gehouden met de hardscape die ook liters water wegneemt. Zo wat een vet mooie zin... haha
 
Ja dat is wat je dan wekelijks zou moeten doseren. Gespreid doseren is eigenlijk nog beter. Ik doseer 30ml op 100liter water. Maar doe na de 50 % waterwissel per dag 10ml om en om macro, micro etc. En af en toe wat extra ijzer. Je merkt vaak pas aan alg en slechte of geen plantengroei dat er iets mis gaat met de dosering. Verder is het raadzaam wat meer watermetingen te doen in de eerste weken

dus deze week zou ik wel de volledige dosering kunnen geven en dan een 50% waterwissel en dan 10ml per dag? om en om? dan kom je dus ook uit op 30 ml in de week. ik wissel 90 liter bij 50% dus kom ik op 27 ml dus dan zou ik op 9ml per dag zitten?
 
dus deze week zou ik wel de volledige dosering kunnen geven en dan een 50% waterwissel en dan 10ml per dag? om en om? dan kom je dus ook uit op 30 ml in de week. ik wissel 90 liter bij 50% dus kom ik op 27 ml dus dan zou ik op 9ml per dag zitten?

Nee kijk jij hebt een Rio180 en ik een Rekord800. Ik het minder liters maar het principe is hetzelfde. Jij moet gewoon doseren zoals je het berekent (54 ml) hebt Ik zeg alleen dat het in delen geven van je dosering gespreid over meerdere dagen beter is.
 
Nee kijk jij hebt een Rio180 en ik een Rekord800. Ik het minder liters maar het principe is hetzelfde. Jij moet gewoon doseren zoals je het berekent (54 ml) hebt Ik zeg alleen dat het in delen geven van je dosering gespreid over meerdere dagen beter is.
54 ml voor 1 week maar als ik dan 50% ververs moet ik dan weer 54 ml gebruiken of de helft ? en begin je dan weer op de dag dat je ververst? of de dag erna?
 
Ja want er staat een wekelijkse dosering voor jou is dat die 54 ml. Er zijn mensen die daar van afwijken maar die zullen hun redenen hebben. Dus gewoon 54 ml. De dag NA dat je ververst is beter zegt men. Dat heb ik ook gewoon overgenomen. Maar ik zou en het is haalbaar, de eerste dag na je verversing 20 ml om en om doseren. ma macro 20ml, di micro 20 ml etc. totdat je op die 54 ml zit.
 
Ja want er staat een wekelijkse dosering voor jou is dat die 54 ml. Er zijn mensen die daar van afwijken maar die zullen hun redenen hebben. Dus gewoon 54 ml. De dag NA dat je ververst is beter zegt men. Dat heb ik ook gewoon overgenomen. Maar ik zou en het is haalbaar, de eerste dag na je verversing 20 ml om en om doseren. ma macro 20ml, di micro 20 ml etc. totdat je op die 54 ml zit.

top dankjewel! dan weet ik genoeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Succes met dyn aquarium!:thumbs:
 
is er ook ergens een berekening van hoeveel je kan toedienen? heb zo een gevoel dat 54 ml per week erg veel is als ik andere forums lees en van andere hoor
 
Ik los 4 gram kaliumfosfaat op in 500 ml en 82 gram kaliumnitraat.
Dan moet ik per 100 liter 20 en 40ml toevoegen voor een verhoging van 20/2. Op mijn meterbak doe ik dus 40 en 80ml.

Als je ververst dan haal je de helft van wat er in de waterkolom zit weer eruit en daarna voeg je de genoemde en berekende dosering toe. Theoretisch kan je als er geen verbruik zou zijn in je bak nooit meer dan 40/4mg in je bak krijgen. Los van wat de bak eventueel zelf aanmaakt.

Nitraat en fosfaat kun je prima direct na het verversen toedienen maar de sporen kun je beter verdelen. Ik doe dat 2x per week (de helft)
 
Dus
Ik los 4 gram kaliumfosfaat op in 500 ml en 82 gram kaliumnitraat.
Dan moet ik per 100 liter 20 en 40ml toevoegen voor een verhoging van 20/2. Op mijn meterbak doe ik dus 40 en 80ml.

Als je ververst dan haal je de helft van wat er in de waterkolom zit weer eruit en daarna voeg je de genoemde en berekende dosering toe. Theoretisch kan je als er geen verbruik zou zijn in je bak nooit meer dan 40/4mg in je bak krijgen. Los van wat de bak eventueel zelf aanmaakt.

Nitraat en fosfaat kun je prima direct na het verversen toedienen maar de sporen kun je beter verdelen. Ik doe dat 2x per week (de helft)

Eigenlijk kan ik dus wel bij 54 ml blijven verdeeld over de week heb gister de eerste toegevoegd, en kwam ik met meten uit op 25mg/l no3 en 1,5mg/l po4
 
de wegingen weet ik niet ik heb ik heb het met lepeltjes gedaan zo als in de gebruiksaanwijzing staat
 
Ja dat is van Gilles zie ik en ik zou netjes aanhouden wat op de verpakking staat.Dan voeg je de 20/2 toe namelijk.
 
veel geluk met de EI ! Wat een plant moet krijgen / bijkrijgen, hangt van vele andere factoren af : soort plant, planten-"load", hoeveel en wat voor licht de plant krijgt per dag, hoeveel CO2 in de bak zit, pH (heeft invloed op oxydatie van stoffen),... dus wat je al dan niet extra moet toevoegen is puur theorie op basis van gemiddelden, maar klopt voor geen enkele bak exact. Ik ken er veel die na jaren de boel niet meer op die manier volgen omdat de EI theoretisch en artificieel is.
 
Je weet inderdaad niet wat er precies nodig is maar de gedachte achter de EI is dat je overdoseert en dus tekorten voorkomt. Wat er nodig is dat is inderdaad van veel factoren afhankelijk.
 

Terug
Bovenaan