energie besparen, hoeveel W verwarmingselement op 300L?


A

Angelawiersma17

Guest
Hallo allemaal,

Ik was eens even aan het rekenen gegaan en kwam er achter dat ik per jaar �315,36 kwijt zou zijn, alleen al aan het verwarmen van mijn aquarium. Het is een cayman scenic 110 met een inhoud van 300L.

Ik heb deze berekening gebruikt en ben er van uit gegaan dat de verwarming niet de hele dag aan staat maar zo nu en dan aanspringt om bij te verwarmen dus heb grofweg 12 uur genomen.

(300W/1000) x 12 uur per dag x 365 dagen x 0,24 cent per KwH = �315,36

Ik vond dit behoorlijk veel en ik vroeg mij af of er niet een manier is om hierop te besparen. Er hangt namelijk een verwarmingselement in van 300W maar zou ik het ook kunnen redden met minder watt?

Groetjes!
 
Denk dat 12 uur erg ruim is. Minder watt is vaker en langer aan, of dat helpt....
 
1 Graadje lager zetten.
Hoe warm is dan je water?
Met 300 watt is het water sneller op temperatuur.
 
Idd. 4u of minder per dag zal realistischer zijn.
In de zomermaanden gaat de verwarming zo goed als niet aan.
En als de lampen aan zijn sowieso praktisch niet.
 
Mijn centrale staat op 24 graden.
De sensor in de bak geeft 26 graden aan.
Dus niet wordt verwarmt.
 
als ik het aquarium 1 graad lager zou zetten dan zou hij op 24 graden komen te staan.
En ipv 12, ongeveer 4 uren scheelt ook al een berg!

Edit:

Dan wordt de berekening:

(300/1000) x 4 x 365 x 0,24 = 105,12

Dat is al iets beter :)
 
heb zelf bijna een 650 uur een energiemeter op mijn rio 300 staan en de verwarming heeft nog niet aangestaan
dus die 12 uur per dag lijkt me heeeeel ruim geteld


de verwachting voor mijn bak ligt nu op een 106 euro per jaar

heb wel 2 maal t5 een 12 uur per dag ongeveer
een co2 installatie led nachtverlichting en 2 filter ( 1 intern 1 extern )
 
Kamer waar alles staat,is warme kamer.
Valt ook best mee.
 
Was een lange winter natuurlijk en schat dat de elementen hier sinds half Juni niet meer aan zijn geweest dus zijn ook nog aardig wat minder dagen dan die 365 in de berekening.
 
Concreet kan je berekenen hoeveel watt uw aquarium nodig heeft om een bepaalde temperatuur aan te houden in een bepaalde omgeving.

Maar dit is eerder voor een wattagekeuze

<iframe width="620" height="170" frameborder="0" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" src="https://drive.google.com/embeddedtemplate?id=0AjCmfhWTlJiDdDJVelNEemYyU3ZEY216b041VzZPLWc"></iframe>
 
Als dat 315 euro zou kosten per bak van 300 liter had ik mijn bakken allang buitengegooid .
Die rekenprogrammatjes moet je niet teveel naar kijken .

Mijn methode momenteel om veel te besparen op energie : houten bakken zonder verwarming (enkel op warmte van TL) met binnenin glas . Geen zware opvoerpompen van 25W maar liever 2 kleine pompjes van 6a8W die meer water verzetten .
Bakken verdienen zichzelf geheel terug op een paar jaar !
 
Een behagelijke kamer is toch zeker 23 a 24 graden. Als je dan ook nog eens op tocht let etc dan slaat je verwarmingselement nauwelijks aan. En de temperatuur van mijn water stijgt al dik 2 graden van de verlichting.
Ik denk dat als je �15,00 per maand aan je voorschot van je energie leverancier toevoegd dat je hier mee toekomt of zelfs terug krijgt. :)
 
23-24? pff. Ik ben blij met 21-22� :)

Maar idd. Uw redenering klopt.
 
Is dat ook niet heel erg onnodig en energieverspilling? Trek gewoon een trui aan...
 
De kachel staat inderdaad op 21 a 22 graden.
Ik zat trouwens ook nog na te denken over welke verwarming ik aan moet schaffen want ik heb het idee dat mijn eigen nu kapot is en met de komende wintermaanden is dat niet handig :(

Ik wil zelf een achterwand gaan bouwen met het idee in het achterhoofd dat je geen techniek meer ziet.
Maar ik krijg maar niet bedacht hoe ik de verwarming netjes weg kan werken.

Daarom zat ik te denken aan een externe verwarming.

Wat zouden jullie doen???
 
wat scheelt er aan je verwarming nu dan

verder heb ik niet veel positief gehoord over de externe verwarmingen
 
Seabait zei:
Was een lange winter natuurlijk en schat dat de elementen hier sinds half Juni niet meer aan zijn geweest dus zijn ook nog aardig wat minder dagen dan die 365 in de berekening.


Inderdaad,lange winter.
Heb in die maanden haast net zoveel gebruikt,dan een heel jaar.
Dus, weer bijbetalen.
 

Terug
Bovenaan