end of tank dump


DenDaFF

Well-known member
Lid geworden
12 november 2018
Berichten
222
Leeftijd
41
Hoi allemaal,

Wat context alvorens ik mijn vraag stel.
Enige tijd terug 1e co2 set aangeschaft (nieuw dus, geen 2e handsje)
setup: fles 2l > sera flore co2 drukregelaar > eheim magneetventiel > terugslagventiel > bellenteller > flipper.
Al heel wat gedoe gehad met alles op punt te krijgen (lekken, defecte bellenteller, ... zie mijn vorige posts). Nu draaide alles een aantal weken al prima tot...
Ik vanavond zie dat mijn dropchecker plots een pak feller groen is worden en de co2 als een gek door de flipper raast.
Na wat googelen op "end of tank dump" terechtgekomen.
Meteen alles dichtegooid en zie ook dat druk ineens veel gedaald is.
Is dit een gekend probleem ? Probleem bij deze setup/drukregelaar?
Had om eerlijk te zijn wel verwacht dat set van paar honderd euro's hiermee wel overweg zou kunnen.
Gelukkig leven alle vissen nog, maar wil me niet inbeelden wat het resultaat zou zijn moest je het niet tijdig zien.

Enig advies?
 
Ik vind trouwens niets terug of deze drukregelaar single of dual stage is? Dual stage zou dit probleem ook moeten voorkomen voor zover ik al heb kunnen vinden?
 
Dan heb je geen dual stage drukregelaar en dan kan dat soms gebeuren. Zelf werk ik ook met een enkele maar wat jij beschrijft heb ik nog niet meegemaakt in het verleden.
Dual stage zou dit inderdaad moeten voorkomen of werken met een controller.
 
 
EOTD komt veelal voor bij een hoog aantal bellen per seconde waardoor de drukregeling moeite heeft om op druk te blijven naarmate de flesdruk de werkdruk benaderd (bijna lege fles dus)
Enige wat helpt is een dualstage of minder bellen geven
 
Dank vr de reacties al.
Maar dat is wel balen, vertrouwen is nu weer wel even weg... en om nu nieuwe drukregelaar meteen gaan te vervangen is me wel wat te veel van het goede.
Zou een grotere flipper een groot verschil maken in aantal bellen? heb nu de medium versie, die is iets te klein voor aantal L water, maar met genoeg bellen voldoende co2 in bak?
Of heb ik gewoon pech en is het de drukregelaar die mss gewoon niet mee wil? Kan me moeilijk inbeelden dat iedereen zo'n dual stage heeft of digitale sturing?
 
De flipper maakt niet uit denk ik. Misschien dat het in een grote wat beter oplost maar of je dan veel minder bellen kan geven dat weet ik niet.
Ik heb jaren met een single gewerkt en zo n 150 bellen. Hoeveel bellen geef jij?
 
ik geef nu 90 bbp die ik in de flipper kan tellen, in de bellenteller zijn het er meer maar gaat te snel :)
Dropchecker zag er na verhoging zo uit, nog groen genoeg denken jullie? Alleszinds pak lichter dan vooraf.
Vissen leken nog geen last te vertonen.
dropc.jpg
 
ik geef nu 90 bbp die ik in de flipper kan tellen, in de bellenteller zijn het er meer maar gaat te sne
Ik gebruikte alleen de flipper om te tellen maar ik wist niet dat het aantal in de bellenteller afwijkend kan zijn. Ik dacht altijd dat dit evenveel zou zijn maar dat licht dan misschien aan de opening waar het doorheen moet.
 
Een licht groene dropchecker is prima!
De kleur van de dropchecker is bepalend en niet het aantal bellen per minuut.
Zoals John hierboven al aangeeft kan het aantal bellen per minuut variëren en is de benodigd aantal bellen/minuut afhankelijk van het type bellenteller en/of flipper.
Als je ooit op een andere manier CO2 aan je aquarium gaat toevoegen, dan kan je aan de hoeveelheid bellen per minuut door je bellenteller zien dat een flipper meer bellen nodig heeft dan bijvoorbeeld een atomizer of reactor om de dropchecker dezelfde kleur te laten tonen.
 
Als je ooit op een andere manier CO2 aan je aquarium gaat toevoegen, dan kan je aan de hoeveelheid bellen per minuut door je bellenteller zien dat een flipper meer bellen nodig heeft dan bijvoorbeeld een atomizer of reactor om de dropchecker dezelfde kleur te laten tonen.
Dat heeft dus meer te maken met hoe effectief de co2 wordt opgelost. Maar het formaat van een bel co2 kan dus verschillen bij verschillende bellentellers.
Maar ik dacht dat bij een gelijkblijvende kh elke bel evenveel co2 bevat ongeacht welke bellenteller of diffuser je gebruikt of vergis ik mij dan?
 
Dat heeft dus meer te maken met hoe effectief de co2 wordt opgelost. Maar het formaat van een bel co2 kan dus verschillen bij verschillende bellentellers.
Maar ik dacht dat bij een gelijkblijvende kh elke bel evenveel co2 bevat ongeacht welke bellenteller of diffuser je gebruikt of vergis ik mij dan?
Wat jij eerder al zei klinkt heel logisch: de grootte van de opening in bijvoorbeeld een bellenteller bepaald hoe groot de bel kan worden.
Met grotere bellen heb je dan toch minder bellen per minuut nodig?
 
Ja klopt dat is zo maar niet als ook in kleinere bellen evenveel co2 zit toch? Ik weet niet wie het ooit vertelde maar diegene zei me dat in elke bel evenveel co2 zit dus als je daarvan uitgaat dan heb je met kleine bellen dezelfde hoeveelheid bellen nodig. Alleen weet ik niet of dat klopt.
 
Ja klopt dat is zo maar niet als ook in kleinere bellen evenveel co2 zit toch? Ik weet niet wie het ooit vertelde maar diegene zei me dat in elke bel evenveel co2 zit dus als je daarvan uitgaat dan heb je met kleine bellen dezelfde hoeveelheid bellen nodig. Alleen weet ik niet of dat klopt.
Daar twijfel ik toch aan. Wanneer je die bazooka types diffusers hebt, die dingen "verstuiven" min of meer, of de soms veel grotere bellen in die flippers dan zou je dus een verschil zien in grootte van die bellen maar ook een aanzienlijk verschil in aantal van die bellen. Het totaal van grootte en aantal zou dus eerder onderling vergelijkbaar moeten zijn.
 
Wanneer je die bazooka types diffusers hebt, die dingen "verstuiven" min of meer
Ja daar komt het ook vaak niet als bel binnen natuurlijk voor het door het membraam gaat en dat is denk ik wat anders . Ik doelde meer op dat er in een bel van een flipper evenveel co2 zou moeten zitten als een bel in een willekeurige bellenteller terwijl de bellen dan niet even groot zijn.
Maar ja of dat klopt dat weet ik niet zeker.
Als dat niet klopt dan is de wetenschap hoeveel bellen iemand toevoegt ook niet een meerwaarde want je weet niet hoeveel co2 een bel bevat. Dan kun je bij de ene bellenteller voor bv 20 mg co2 in de bak 100 bellen nodig hebben maar bij de andere bellenteller 140.
 
Ja daar komt het ook vaak niet als bel binnen natuurlijk voor het door het membraam gaat en dat is denk ik wat anders . Ik doelde meer op dat er in een bel van een flipper evenveel co2 zou moeten zitten als een bel in een willekeurige bellenteller terwijl de bellen dan niet even groot zijn.
Maar ja of dat klopt dat weet ik niet zeker.
Als dat niet klopt dan is de wetenschap hoeveel bellen iemand toevoegt ook niet een meerwaarde want je weet niet hoeveel co2 een bel bevat. Dan kun je bij de ene bellenteller voor bv 20 mg co2 in de bak 100 bellen nodig hebben maar bij de andere bellenteller 140.
Wanneer de CO2 door een membraam geduwt wordt zullen de bellen altijd wat compacter zijn als wanneer de CO2 redelijk vrijelijk door een flipper geleid wordt. Die kleinere bellen zullen minder CO2 bevatten, vermoed ik, waardoor die bellentellers ook nooit exact zullen zijn en per plek en systeem zullen verschillen qua eind resultaat. Iets wat je ook altijd kan zien in een dropchecker. Het aantal bellen zullen niet altijd en overal gelijk zijn bij een geelgroene kleur.
 
Dus we kunnen zeggen dat het aantal bellen niet veel zegt over de hoeveelheid co2 die je in de bak brengt en dat je met de ene bellenteller meer of minder bellen nodig kan hebben dan met een ander model.
Dan gaat mijn gedachte de kliko in:DD
 
Dus we kunnen zeggen dat het aantal bellen niet veel zegt over de hoeveelheid co2 die je in de bak brengt en dat je met de ene bellenteller meer of minder bellen nodig kan hebben dan met een ander model.
Dan gaat mijn gedachte de kliko in:DD
Dat denk ik. Je zou het ook nog anders, misschien simpeler, kunnen zeggen: De grootte van de bel wordt bepaald door de inhoud.
 

Terug
Bovenaan