elke keer na bevalling maar 1 gup over


A

aquapro30

Guest
hallo een beetje gekke vraag en ik heb best al wat kennis maar deze ken ik nog niet.
ik heb dus wat guppen in mn bak 120 cm breed 50 hoog en 40 diep in cm dan he.
nu is mijn gup al twee keer zwanger geweest en heeft jongen gegeven.
maar het was er maar 1 ik dacht nja zullen die andere opgepuseld zijn .
dit lees ik regelmatig op internet en dit is dus normaal.
typisch is dat dit dus de tweede keer ook gebeurde.
ik ging er van uit nja kan gebeuren dus.

nu het mooie het enige wat dus over bleef bij beide keren was 1 vrouwtje waarom is dat? (vraag 1)

en hoe kan ik voorkomen? (vraag 2) dat die andere opgegeten worden.
ook lees ik dat je je guppy's kunt herkennen als ze zwanger zijn dmv een zwarte stip. klopt dit eigenlijk wel ?(vraag 3)
die guppen vrouwtje van mij hebben dus eigenlijk altijd zo zwarte stip zelfs net na de worp zogezegd.
maar is iets lichter dan als ze zwanger zijn.
btw guppen verhouding is in het begin verkeerd geweest had meer mannen dan vrouwen dit is nu aangepast heb nu 2 op 1 verhouding gekozen twee vrouwen op 1 man.

nu lees ik ook diverse dingen zoals dat je die guppen in een kweekbakje kunt doen maar ja zo klein ding is gen leven voor die beestjes dus eigenlijk vind ik dat zielig.
nu eigenlijk mijn andere vraag hoelang na dat je zo zwarte stip zie moet je die guppen in een kwek bak zetten? (vraag 4)

ik ben op dit forum nieuw en heb al veel info gelezen hier.
ook dat er zoveel guppen zijn.
en o.a wat ze dan willen met zo kweek.
nja hier bij mij is het niet de bedoeling om te kweken maar aangezien ik mannen en vrouwen in 1 bak heb is de kans zeer groot dat er meerdere komen.
en voor de alsnog als er baby guppen zijn ken ik zeer veel mensen die ze willen hebben.
dus bij eventuele overbevolking kan ik ze wel plaatsen.
al gaan we dit uiteraard wel beperken dmv van nog een 5e bak te zetten en de mannen van de vrouwen te scheiden.
en gecontroleerde kweek bij aanvraag voor guppen.
in dit geval wil ik dus wel wat meer guppen houden dan elke keer 1 anders krijg ik een langere wachtlijst.

nu heb ik wel een perfecte kweek van zwaarddragers gehad ze heeft er 29 geworpen allemaal in goede conditie.
en die zijn niet opgesnoept.
dus ik vind het toch wat vreemd dat er van die guppen steeds maar 1 overblijft en ook nog een vrouwtje is dit zie ik eigenlijk al vrij snel dat het vrouwtjes zijn.
ik denk dat ik er wel een beetje oog voor heb.

totaal heb ik voor de start van mn aquariums eerst uiteraard huis werk gedaan en dit heeft 1,5 jaar geduurd voor ik echt begonnen ben met de opzet .
echter de opzet ging van af dag 1 perfect geen problemen gehad op 2 dingetje na dat 1 x mijn water 3 dagen wat troebel was maar dit was door dat ik de bodem vervangen had en niet heel goed alles afgespeld had. ik dacht van wel maar in de praktijk bleek dit niet zo te zijn.
en het tweede probleem was een defecte thermostaat dit heeft me 8 neon tetra's gekost.
van elke fout leer je zo ik dus ook.


mijn bakken zijn er nu totaal 3
(en een bak gebruik ik voor kweek van planten, dus is wel een aquarium maar dit is alleen voor de planten. die er ook heel goed erbij staat hoor)

bak 1 60x30x30 hier heb ik alleen de baby guppen en baby vissen in geen andere dieren.
- temp is altijd gemiddeld 26 graden.
- water conditie is perfect.

bak 2 is de 120x40x50 bak zitten meerdere bewoner in.
(mijn oogappeltje)
- water temp ook continu 26 graden.
- waterconditie is perfect

de andere is bak3 zoals ik ze noem van 60x30x30.
koud waterbak voor goudvissen.
- temp is kamer temp gemiddeld 22 graden.
- water conditie is goed.
maar lang niet altijd perfect!!!
deze bak geeft ook meer onderhoud goudvissen zijn rotzooi makers maar heel leuke beesten dus je moet er wat voor over hebben.

de goudvissen worden nog naar een grotere bak gezet.
i.v.m. ik er achter ben gekomen dat een goudvis dus 125 liter water nodig heeft en is die 60x30x30 dus te klein.
die bak is onderweg naar hier dus een vierde bak maar die goud vissen gaan verder heel goed en is ook mijn tweede bak waar ik aan starten.
ik ben met opzet gestart met een kleinere bak omdat dit moeilijker bleek te zijn aldus verhalen op internet.
dan een grotere bak.
eerlijk gezegd vind ik beide makkelijk en ben ook altijd bezig met mn hobby. dus denk dat het vooral er aan ligt hoe je omgaat met de bakken.

ik hoop dat jullie dit allemaal begrijpen en dat wat ik hier neergezet heb ook klop.
het is ten slotte ook maar info van i-net en die is lang niet altijd correct.

hebben jullie wat tips lees ik dit heel graag.

ik zal met een dag of wat elke bak apart gaan neer zetten hier op dit forum met status voortgang evt problemen en uiteraard ook hoe ik dit doe.
dan krijg ik vanzelf te lezen of ik dingen goed of fout doe en ik zal zeker wat doen met de tips die jullie mij geven indien de tips dan ook kloppend zijn.

aangezien ik een hele grote ruimte heb komen er langzaam met de tijd meerdere aquariums bij oa nog een met discussen
(hier ben ik nu een studie voor aan t volgen)

ik ben erg gedreven in deze hobby vind het zeer leuk om te doen en misschien kan ik mede door dit forum wel een eigen bedrijfje gaan beginne in de toekomst aldus dit is mijn plan uiteindelijk maar eerst wil ik zoveel mogelijk het liefst zo professioneel mogelijk info in winnen dit gaat wel een jaartje of wat duren.
uiteraard .

alvast bedankt voor het lezen en hoor lees graag van jullie zeker de vragen wil ik graag antwoord op.

mvg roy

ps ik lees dus net dat die drijf kweekbakjes eigenlijk taboe zijn dus daar heb ik al gelijk in maar nu hoe kan ik dan die guppen babys levend houden?
 
Zo dat zijn veel vragen. Hoewel ik op elke vraag wel een antwoord kan geven kost me dit teveel tijd.

Bij Zwaarddragers heb je 2 typen mannen. Het ene type toont alle geslachtskenmerken na 3 maanden en de 2e pas na 10-18 maanden (het lijkt tot die tijd een vrouwtje). Het eerste type verwekt vooral zonen en de 2e dochters.
 
Zo je bent aardig aan het fiepen met zo veel tekst en vragen. :p

Wat ik kan zeggen over die 2 worpen guppy's: bij mij wordt ook zo goed als alles opgegeten. Zo hield ik vorige week van een worp van 30+ maar een gupje over. De kans bestaat dat die ook maar een kort bestaan heeft, want tot nu toe ging uiteindelijk alles weg. Dat je twee keer 1 vrouwelijke gup overgehouden hebt, lijkt mij toevallig. Ik heb verhalen gehoord dat je bij een hogere temperatuur verhoudingsgewijs meer mannen krijgt.

Vrouwelijke guppen hebben altijd een zwarte vlek achter. Het enige verschil met zwanger en niet zwanger kun jij het beste zien. Je weet immers hoe ze net voor het bevallen eruit hebben gezien, en hoe ze vlak erna rondzwemmen. Er is duidelijk verschil tussen 'lege eieren' en 'volle eieren'. Al is de ene gup van nature (of omstandigheden) dikker dan de andere. Zo vond ik het een keer raar dat een gup nog steeds dik was nadat ze was bevallen. Maar nu is ze na de laatste bevalling opeens slank.

Als je guppy's wilt overhouden, dan kun je ze in een apart aquarium doen. Dit lijkt mij in jouw geval de enige optie. De ouders meer voeren helpt volgens mij niet echt. Die blijven eten.
 
variatietip zei:
Zo je bent aardig aan het fiepen met zo veel tekst en vragen. :p

Wat ik kan zeggen over die 2 worpen guppy's: bij mij wordt ook zo goed als alles opgegeten. Zo hield ik vorige week van een worp van 30+ maar een gupje over. De kans bestaat dat die ook maar een kort bestaan heeft, want tot nu toe ging uiteindelijk alles weg. Dat je twee keer 1 vrouwelijke gup overgehouden hebt, lijkt mij toevallig. Ik heb verhalen gehoord dat je bij een hogere temperatuur verhoudingsgewijs meer mannen krijgt.

Vrouwelijke guppen hebben altijd een zwarte vlek achter. Het enige verschil met zwanger en niet zwanger kun jij het beste zien. Je weet immers hoe ze net voor het bevallen eruit hebben gezien, en hoe ze vlak erna rondzwemmen. Er is duidelijk verschil tussen 'lege eieren' en 'volle eieren'. Al is de ene gup van nature (of omstandigheden) dikker dan de andere. Zo vond ik het een keer raar dat een gup nog steeds dik was nadat ze was bevallen. Maar nu is ze na de laatste bevalling opeens slank.

Als je guppy's wilt overhouden, dan kun je ze in een apart aquarium doen. Dit lijkt mij in jouw geval de enige optie. De ouders meer voeren helpt volgens mij niet echt. Die blijven eten.

hey ja idd veel info maar wilde dus echt heel duidelijk zijn over hoe en wat de ervaaring leerd hoe meer info hoe betere tips ik kriojg ja dan ga ik eens proberen ze appaart in een bak te zetten

kijken of of ik er wat meer over hou dan 1.
ik wil je wel bedanken voor je uitleg en advies ;)
 
Botia zei:
Zo dat zijn veel vragen. Hoewel ik op elke vraag wel een antwoord kan geven kost me dit teveel tijd.

Bij Zwaarddragers heb je 2 typen mannen. Het ene type toont alle geslachtskenmerken na 3 maanden en de 2e pas na 10-18 maanden (het lijkt tot die tijd een vrouwtje). Het eerste type verwekt vooral zonen en de 2e dochters.

hey ja duidelijk verhaal en weer wat geleerd wist niet dat er meerdere types waren.
zo zie je maar iedereen leert wat bij

bedankt
 
En natuurlijk volop beplanting cre�ert ook meer kansen.
 

Terug
Bovenaan