El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


IMG_20201001_093647.jpg


De laatste 4 wachten om teruggezet te worden.
Vanwege het zoutbad in de badkamer is de TDS/EC verschil nu te groot. Ook temp en pH wijkt even teveel af.
Dus ze moeten nu even netjes overgewend worden.
 
Ze storen zich niet aan elkaar.
Af en toe hapt een Discus wel een Geo om te tonen wie de baas is
 
Daarom begrijp ik vrouwen niet he.

Uhuh zelf goed lezen.
Je gaf zelf aan weer gedoucht te hebben, dus je bent welkom.
Andere optie is een sprintje trekken van je auto naar de douche en pas beneden komen als je goed geschrobt bent. Maar de vraag is of je rikketik dat overleefd.
 
Prachtige bak! Ik heb het topic even door-gescrolled en eea gelezen; wat een verhaal zeg...

Door de grote hoeveelheid teksten kan ik er zeker overheen gelezen hebben; maar heb je ooit de ziekte vast kunnen stellen? Of zijn ze uiteindelijk na behandelingen genezen zonder precies te weten wat de oorzaak was?

Ik ben volgens mij via een eerder topic hier terecht gekomen en heb uiteraard nog geen 10% van het verhaal megekregen. wel vielen mij 2 dingen op waar ik je wat tips over kan geven indien nog nodig/gewenst:
- Gebruik je nog steeds dat witte vlijmscherpe drijvende radar-vormige filtermedium (ben naam ff kwijt, KBS, KBA?)? die heb ik ook jarenlang gebruik en werkt pruima. Echter(!) zodra je merkt dat ze uit elkaar vallen, zie door kleine witte losdrijvende 'stokjes'; mewteen echt al het medium vervangen!!! Heb uik ooit verzaakt en heel veel ellende van gehad.
- Ik las ergens een verwarming van 600 watt? In dat geval koop er nog 1 bij. Ook dat was eens een dure les toen het element stuk ging terwijl ik enige tijd van huis was, een extra verwarmingsstaafje van 300watt op 27/27,5 (bij je 28 graden in bak dus niet als hoofverwarming en altijd uit tenzij...) is een zinvolle investering.
 
Door de grote hoeveelheid teksten kan ik er zeker overheen gelezen hebben; maar heb je ooit de ziekte vast kunnen stellen? Of zijn ze uiteindelijk na behandelingen genezen zonder precies te weten wat de oorzaak was?
Onder de microscoop heb ik wat wormen in de uitwerpselen gezien en daartegen heb ik behandeld.
Tevens heb ik een 35 graden kuur gegeven om eventuele darm parasieten (flagelaten) te doden.
Daarnaast nog een mineralen kuur Diploral en wat weerstand zout Sanital.
Een groepje van 6 die het echt slecht deden heb ik nog een antibacterie kuur met Bactopur gegeven.

De echte oorzaak, tja dat blijft vaag.
Doen ze het nu goed, tja, afwachten, ze zijn pas een paar dagen weer terug in het grote aquarium, kan best zijn dat er strakjes weer een terugval op treedt.


- Gebruik je nog steeds dat witte vlijmscherpe drijvende radar-vormige filtermedium (ben naam ff kwijt, KBS, KBA?)? die heb ik ook jarenlang gebruik en werkt pruima. Echter(!) zodra je merkt dat ze uit elkaar vallen, zie door kleine witte losdrijvende 'stokjes'; mewteen echt al het medium vervangen!!! Heb uik ooit verzaakt en heel veel ellende van gehad.
Dat is K1 (K3 is trouwens leuker :DD ), nee dat heb ik er een week of 7 a 8 geleden eruit gehaald.
Ik was er niet tevreden over, in dat filtervak zit nu vijver Siporax 30 liter van 25mm.

- Ik las ergens een verwarming van 600 watt? In dat geval koop er nog 1 bij. Ook dat was eens een dure les toen het element stuk ging terwijl ik enige tijd van huis was, een extra verwarmingsstaafje van 300watt op 27/27,5 (bij je 28 graden in bak dus niet als hoofverwarming en altijd uit tenzij...) is een zinvolle investering.

Er zit 2 maal 600W in het bioloog.
In de 3 quarantaine bakken heb ik elk nog eens een 300W die kan ik in nood altijd daaruit halen en gebruiken.
Is allemaal titanium de kans dat die stuk gaan is stukken kleiner dan met die glazen elementen.
Maar goed ik heb dus 900W reserve.
 
Mooi hoor! Goeie kleuren combi ook van vissen, licht en planten. Mag ik vragen welke verlichting je gebruikt in je bak en welke planten je erin hebt staan?
 
dat is K1 (K3 is trouwens leuker :DD ), nee dat heb ik er een week of 7 a 8 geleden eruit gehaald.
Ik was er niet tevreden over, in dat filtervak zit nu vijver Siporax 30 liter van 25mm.

Dat komt omdat je er veeeeel teveel in had gestopt, ( meest gemaakte fout).
Vantevoren behandelen zodat de initiatie sneller en effectiever gaat.
Een biofilm op K1 is mooi donkerbruin en zichtbaar.
zal eens een foto toesturen van die van mij, en dan kijk je maar eens hoeveel K1 ik gebruik.....nog geen 300ml, en dan nog zie je een paar witte wieltjes draaien.

54520a7fddb4b.jpg


Oh en K3....jij bedoeld waarschijnlijk de huppeltantes maar ook die bestaat als kaldnes.

16279,225x,carriers.jpg
 
Om de discussie niet te verstoren en juist op gang te houden denk ik zelf dat de K1 een heel groot oppervlak vertegenwoordigd qua structuur, en kan mij wel voorstellen dat door de vorm en de aantallen van deze plastic of wat voor materiaal het dan ook gemaakt is, veel aanhechting van bacterieen kan plaatsvinden. Even geleden ook wel gelezen dat we de kaldness door stroming en met zuurstofvoorziening nog beter kan werken. Overgens vind ik dat het heen en weer praten over filtermateriaal in welke vorm dan ook een aanwinst op dit forum, hoe we er ook over denken, en welke ervaringen we meemaken.

Waar ik zelden of nooit meer iets over hoor / lees zijn de bioballen, deze hadden ook een open structuur ( vooral de blauwe ) Hoe deze in het begin gebruikt werden zal ik even toelichten, maar misschien bekend?.

Kan mij herinneren dat aquarianen daar toen mee aan de gang zijn gegaan, en dat deze bioballen in een ( droge, niet onder water staande ) bak zaten die door een ronddraaiende PVC sproeier van water en lucht werden voorzien, droog nat systeem. Een dergelijk "droog nat " systeem" stond toen boven het eerste vak van de bioloog.

Hoe het eruit zag, een verticale PVC buis was voorzien van een T stuk, door daar nu 2 buizen aan te brengen van zeg,20-25 cm. Door middel van gaatje's in deze 2 buizen en deze buisjes' onder 45 gr, te plaatsen kreeg je het ronddraaiende effect, alleen de constructie van het T stuk, en hoe ronddraaiend krijgen is mij niet meer bekend. De 2 horizontale PVC buizen waren aan het uiteinde afgedopt.
 
Waar ik zelden of nooit meer iets over hoor / lees zijn de bioballen, deze hadden ook een open structuur ( vooral de blauwe ) Hoe deze in het begin gebruikt werden zal ik even toelichten, maar misschien bekend?.

Kan mij herinneren dat aquarianen daar toen mee aan de gang zijn gegaan, en dat deze bioballen in een ( droge, niet onder water staande ) bak zaten die door een ronddraaiende PVC sproeier van water en lucht werden voorzien, droog nat systeem. Een dergelijk "droog nat " systeem" stond toen boven het eerste vak van de bioloog.

Heel veel plastic medium werden nagemaakt, door mensen die elders iets vergelijkbaars zagen en dachten mee te liften.
Zo was er eens zwarte Kaldnes, die bleek echter van recycle materiaal te zijn gemaakt waarin vlamvertragers zaten....de biofilm kwam hierop maar zeer matig tot stand.
Over kaldness kan ik kort zijn, dit is geen hobby product maar een commerciƫle toepassing van waterzuivering na jarenlange ontwikkeling door Prof odegaard.
Tegenwoordig ligt de licentie bij:

De hobby toepassing kwam door het bedrijf Evolution Aqua, zij gingen het toepassen in de nexus, een filter voor koi vijvers....jaartje of 20 geleden. ( heb destijds aan die ontwikkeling meegewerkt)

meeliften op succes en ontwikkeling door anderen.....velen dachten dat als je iets van plastic hadden wat erop leek dat ze dan hetzelfde aan geld konden vangen.
Maar helaas, de onwetende ver en koper die goedkoop wilde begreep de materie niet en zag alleen het prijsverschil....die zooi werkt niet wordt er dan geroepen.

Voor diegene die diepgang willen:

De door jouw aangehaalde type filter noemt men een trickle filter, leuk en goed werkend maar met grote nadelen...verdamping, formaat en stroomverbruik agv pompen met grotere opvoerhoogte nodig.
 
Jan zoals door jou uitgelegd komen we weer verder, zou zelf nooit kunnen achterhalen met gebruik van en met de kaldness dat er zoveel achter zit en doorontwikkeld is als ik het goed verwoord.

Maar zelf gebruik ik het niet hoor, heb de ruimte niet, maar toch interessant om wat achterliggende info te verkrijgen.
 

Terug
Bovenaan