Eitjes van Chromaphyosemion bitaeniatum Lagos


R

Ronald V

Guest
Ik ben van plan, om naast een eigen kweekpoging met de E. huberti, een aantal eitjes van de Chromaphyosemion bitaeniatum Lagos te bestellen. Ik heb al wat gelezen over het laten uitkomen van de eitjes, maar hoop dat jullie mij een beetje willen begeleiden in deze.

Als de eitjes zijn aangekomen, duurt het ongeveer 2 weken voor de visjes uit de eitjes komen...volgens de aanbieder van de eitjes.
Ik heb dan een bakje (60 cm) ingedraaid staan:
- Op kamertemperatuur
- Minimale verlichting
- Catappa bladeren tegen het schimmelen van de eitjes (is mij ooit wijsgemaakt)
- Een paar plantjes
- Redelijk veel drijfplantjes

Als voeding heb ik:
- Artemia eitjes
- Artemia vervanger (stof voer)

Wat denken jullie, dat er nog ontbreekt of wat ik anders moet doen?
 
Hoi Ronald,

Verlichting is niet echt nodig.
Ik zou een kleiner bakje gebruiken in het begin, hooguit 30-20-20.
Luchtpompje met schuimfilter is echt een pre, zuurstof genoeg en wat watercirculatie zodat het voer goed verspreid wordt.

groetjes John.
 
Lijkt mij al een goeie start, mag ik je vragen waar je die eitjes gevonden hebt ? Eventueel kan je het menu nog aanvullen met azijnaaltjes en microwormen. Ze groeien redelijk snel, dus hebben wel wat voeding nodig. Ik heb de bivittatum nog gehad, maar de bitaeniatum Lagos nog nooit gevonden.
 
@John.
Het luchtpompje en het schuimfilter, had ik niet vernoemd maar draait nu al lekker mee. Bakjes van 30-20-20 heb ik ook nog staan, dus die zou ik eventueel ook kunnen gebruiken in het begin en ze later overzetten naar de 60cm.

@Pol
Ik heb ze gekocht via Aquabid.com.
Azijnaaltjes en microwormen is een goed idee, moet ik eens opzoeken waar ik een ent-portie kan bemachtigen.
 
Hoi Ronald,

Volgens mij staat niets een succesvolle kweek in de weg. Hopelijk zijn de eitjes van goede kwaliteit.
Succes en laat weten hoe het afgelopen is.

Groetjes John.
 
Dat gaan we zeker doen, vanaf het moment dat de eitjes zijn gearriveerd.
 
De eitjes zouden gisteren worden afgeleverd, door postNL, maar helaas waren mijn vrouw en ik niet thuis.
Vandaag opgehaald bij het afhaalpunt en het pakket zag er goed uit.

Echter i.p.v. de 25 gekochte eitjes, waren er 40 eitjes ingepakt :)

De eitjes liggen nu in een oud ijsbakje, met water uit mijn RIO en een in stukken gescheurd Catappablad. Het turf waar de eitjes in waren verpakt heb ik ook in het bakje gedaan.
Vanaf nu is het dagelijks 2,3 of 4 keer gaan inspecteren of er al iets veranderd is.
 
Hoe bedoel je dat Zeebaars?
Ik heb gisteren 40 eitjes geteld.

Hier nog een fotootje van het bakje met eitjes.
e69sbVuFq6vlLCdXtdpaYnbZVSlFShmM.jpegIMG_5394 by ervee71, on Flickr
 
Nog even afwachten of alle eitjes uitkomen.
Jonge visjes tellen gaat niet zo makkelijk als de eitjes. :stars:
Ben benieuwd hoeveel er al uitgekomen zijn.
 
Ik heb er nog geen gezien, maar volgens de verkoper zou het ongeveer 2 weken duren. Dus nu nog een week.
 
Ik heb vanochtend vroeg (5 uur) het eerste jonge visje gezien. Mijn vrouw heeft rond 12.30 uur gekeken en heeft er minimaal 3 gezien. Zojuist zelf weer eens gekeken en zag er slechts 1-tje.
 
Ik vrees dat het met de gespotte visjes niks is geworden.
Er is geen enkel visje meer te zien....helaas.
 
Gewoon een paar dagen geduld hebben. Het kan best dat het net te vroeg is geweest. ;)
 
Aai klinkt nog niet goed Ronald.
Welke datum stond er op het zakje om de eitjes nat te maken?
Als je te vroeg nat maakt kun je altijd weer het turf opnieuw inpakken en de eitje nog verder laten ontwikkelen in dampige turf in het zakje.

Je kunt opnieuw inpakken door de water met turf in een schepnetje te gieten. Hierna het turf voorzichtig uit knijpen in het netje en weer in ziplock zakje plaatsen, lucht eruit en dicht maken. Na ��n of twee weken opnieuw proberen(is even afhankelijk van welke datum er op het zakje staat).
 
Stond geen datum op het zakje, helaas. Wel heb ik contact gehad met de verkoper en het was geen probleem om de eitjes al nat te maken.

Ik heb helaas ook een aantal beschimmelde eitjes er uit gevist, dus denk dat deze poging in het 100 is gelopen.
 
Vandaag alles kunnen weggooien, daar alle overige eitjes beschimmeld waren en dit ondanks de catappa bladeren.

Ik heb wel contact gehad met de verkoper en er worden nieuwe eitjes opgestuurd, waarbij we de kosten delen. Mooie service, vind ik.

Maar nu wil ik het natuurlijk wel goed doen.


Dit is de e-mail die ik van hem kreeg:

Hello Ronald.

Today I sent the eggs. Tracking Number: xxxxxxx
Part of the eggs are well developed, they hatch during the next days.
In the event of any problems, write to me.

I wish you successful hatches.

Betekent dit nu dat de eitjes zover zijn ontwikkeld, dat ik ze na ontvangst onder water mag zetten...of moet ik nu nog even wachten?
 
Zonde!

Ja dat is altijd afwachten, kan van alles zijn hahah. Ik zou ff vragen rond welke datum hij deze eitjes zou opgieten.
 
Als de eitjes aankomen, moet je eens enkele eitjes uit het turf halen. Zodra je oogjes ziet, mag je ze opgieten. Beter wat langer wachten, een paar dagen te ver kan geen kwazad, een paar dagen te vroeg wel, zoals je in je vorige poging hebt gemerkt.
Zodra je jongen ziet rondzwemmen mag je ook beginnen met voederen. De eerste dagen kunnen ze nog teren op hun eizak. Maar hoe sneller ze leren eten, hoe sneller ze zullen uitgroeien.

Veel succes met de nieuwe poging.
 
Dank jullie voor jullie antwoorden.
Ik heb de vraag ook bij de verkoper neer gelegd en kreeg het volgende antwoord;

Hello Ronald.

Immediately throw all the eggs into the water, do not wait. They will hatch gradually.

Dus gaan we die raad maar opvolgen en een bakje klaar zetten, daar ik morgen de eitjes verwacht.

Even een paar stappen met jullie doornemen, voor alle zekerheid:
1) De eitjes met turf en al in een bakje doen
2) Voorzichtig een 10 cm water uit ingedraaid aquarium in het bakje gieten, naast de eitjes.
3) Een 2-tal vuurgarnaaltjes om de eitjes te onderhouden
4) Bakje op een iets donkere plaats neerzetten
5) Afwachten en zorgen dat de artemiakweek op staat.
 
Netjes dat de verkoper dit zo met je wil regelen.

Wat ik vaak doe is het aquariumwater even een paar graden laten afkoelen in de koelkast en dan opgieten.
Na het opgieten nog even voorzichtig met je vingers het water roeren.
Vuurgarnaaltjes doe ik nooit, het is immers de bedoeling om de eitjes snel uit te laten komen en onderhoud lijkt me niet nodig.
Belangrijk is dat de verkoper goed de datums bijhoudt van het verzamelen van de eitjes en de datum waarop de eitjes uit kunnen komen. M.a.w. de eitjes moeten wel goed ontwikkeld zijn. Misschien kan je de inhoud van zakje voorzichtig onderzoeken en met vergrootglas eitjes checken.

Als je eitjes beschimmeld waren was er geen goede ontwikkeling van de eitjes. Kan altijd gebeuren. Ook tijdens het vervoer naar jou toe kan de ontwikkeling be�nvloedt worden.(b.v. vervoer per lucht als je buien Europa besteld). Beschimmeld eitje direct verwijderen.

Vergrootglas en lampje om visjes te zoeken is ook nodig. Ik zie ze meestal niet met blote oog.(ligt ook aan mijn ogen natuurlijk)
Wat ik ook altijd doe is de visjes als ze eenmaal zwemmen uitvangen en in een ander bakje plaatsen waarin beetje javamos zit.Vangen doe je met een vangklok. Ik gebruik hiervoor een klein bekertje (b.v. zo'n bekertje waarin je medicijnen krijgt in ziekenhuis)

Enne :thumbs:
 
Allereerst al bedankt voor je reactie.
Ik heb echter nog een paar vraagjes, als beginneling.

zeebaars zei:
Wat ik vaak doe is het aquariumwater even een paar graden laten afkoelen in de koelkast en dan opgieten.

De reden hiervoor is, stimuleren van de visjes om uit de eitjes te komen?

zeebaars zei:
Na het opgieten nog even voorzichtig met je vingers het water roeren.

Om de eitjes los te krijgen?

zeebaars zei:
Vuurgarnaaltjes doe ik nooit, het is immers de bedoeling om de eitjes snel uit te laten komen en onderhoud lijkt me niet nodig.

Daar heb je zeker een punt.


zeebaars zei:
Belangrijk is dat de verkoper goed de datums bijhoudt van het verzamelen van de eitjes en de datum waarop de eitjes uit kunnen komen. M.a.w. de eitjes moeten wel goed ontwikkeld zijn. Misschien kan je de inhoud van zakje voorzichtig onderzoeken en met vergrootglas eitjes checken.

Als je eitjes beschimmeld waren was er geen goede ontwikkeling van de eitjes. Kan altijd gebeuren. Ook tijdens het vervoer naar jou toe kan de ontwikkeling be�nvloedt worden.(b.v. vervoer per lucht als je buien Europa besteld). Beschimmeld eitje direct verwijderen.

Vergrootglas en lampje om visjes te zoeken is ook nodig. Ik zie ze meestal niet met blote oog.(ligt ook aan mijn ogen natuurlijk)

Vergrootglas en lampje lagen al klaar. Zodra ik ze heb ontvangen, zal ik voorzichtig de eitjes controleren. De eitjes komen uit Polen.

zeebaars zei:
Wat ik ook altijd doe is de visjes als ze eenmaal zwemmen uitvangen en in een ander bakje plaatsen waarin beetje javamos zit.Vangen doe je met een vangklok. Ik gebruik hiervoor een klein bekertje (b.v. zo'n bekertje waarin je medicijnen krijgt in ziekenhuis)

Dat is een goede tip, die ik zeker navolging ga geven. Ik heb nog een klein 30 literbakje waar ik een bodem water in kan doen en daar de jonge visjes in. Deze kan ik langzaam wat bijvullen, tot de visjes groot genoeg zijn en ik het sponsfiltertje aan kan zetten.

zeebaars zei:

Bedankt.

Ik merk dat ik nog heel veel te leren heb en heb daarom maar besloten om mij aan te melden als lid van de KFN.
 
Ronald V zei:
Allereerst al bedankt voor je reactie.
Ik heb echter nog een paar vraagjes, als beginneling.

zeebaars zei:
Wat ik vaak doe is het aquariumwater even een paar graden laten afkoelen in de koelkast en dan opgieten.

De reden hiervoor is, stimuleren van de visjes om uit de eitjes te komen?
Ja heeft te maken met nabootsen van de natuurlijke reflexen(voor zover nog aanwezig). In de natuur zullen de eitjes veelal in uitgedroogde poeltjes ontwikkelen en zullen weer uitkomen bij de regenperiode. Deze regenperiode gaat vaak gepaard met afkoeling.

zeebaars zei:
Na het opgieten nog even voorzichtig met je vingers het water roeren.

Om de eitjes los te krijgen?
Vooral om het turf een beetje los te krijgen en beetje water langs de eitjes te laten stromen.

zeebaars zei:
Vuurgarnaaltjes doe ik nooit, het is immers de bedoeling om de eitjes snel uit te laten komen en onderhoud lijkt me niet nodig.

Daar heb je zeker een punt.


zeebaars zei:
Belangrijk is dat de verkoper goed de datums bijhoudt van het verzamelen van de eitjes en de datum waarop de eitjes uit kunnen komen. M.a.w. de eitjes moeten wel goed ontwikkeld zijn. Misschien kan je de inhoud van zakje voorzichtig onderzoeken en met vergrootglas eitjes checken.

Als je eitjes beschimmeld waren was er geen goede ontwikkeling van de eitjes. Kan altijd gebeuren. Ook tijdens het vervoer naar jou toe kan de ontwikkeling be�nvloedt worden.(b.v. vervoer per lucht als je buien Europa besteld). Beschimmeld eitje direct verwijderen.

Vergrootglas en lampje om visjes te zoeken is ook nodig. Ik zie ze meestal niet met blote oog.(ligt ook aan mijn ogen natuurlijk)

Vergrootglas en lampje lagen al klaar. Zodra ik ze heb ontvangen, zal ik voorzichtig de eitjes controleren. De eitjes komen uit Polen.
Ok Polen mag op zich geen probleem zijn, alhoewel het daar nu wel 30 graden of meer is geloof ik.

zeebaars zei:
Wat ik ook altijd doe is de visjes als ze eenmaal zwemmen uitvangen en in een ander bakje plaatsen waarin beetje javamos zit.Vangen doe je met een vangklok. Ik gebruik hiervoor een klein bekertje (b.v. zo'n bekertje waarin je medicijnen krijgt in ziekenhuis)

Dat is een goede tip, die ik zeker navolging ga geven. Ik heb nog een klein 30 literbakje waar ik een bodem water in kan doen en daar de jonge visjes in. Deze kan ik langzaam wat bijvullen, tot de visjes groot genoeg zijn en ik het sponsfiltertje aan kan zetten.

Ik gebruik de eerste 2 weken een ijsbak of tupperware bakje. Met beetje javamos. Elke dag voorzichtig de bodem afhevelen(met luchtslangetje) voor achtergebleven voedsel. Beetje water verversen met aquariumwater. Per bakje 10 vissen. (mocht het een groot succes worden).
Visjes zijn erg klein en zijn geen goede zwemmers, door ze in een klein bakje te plaatsen zullen ze minder moeite hebben om voldoende voedsel te bemachtigen.
Na 2 weken lijkt de 30 liter bak mij prima.

zeebaars zei:

Bedankt.

Ik merk dat ik nog heel veel te leren heb en heb daarom maar besloten om mij aan te melden als lid van de KFN.

KFN is leuk.
 
Waarom steek je de eitjes niet in je garnalen aquarium?
Heb zelf nooit speciale zaken ondernomen om eitjes te laten uitkomen van deze soort.
 
@backplay,

Omdat de garnalenbakken te diep zijn voor de pas uitgekomen visjes i.v.m. het vinden van het voedsel en de garnalen zullen dan het voedsel bestemd voor de uitgekomen visjes eerder tot zich nemen.
Of zie ik iets over het hoofd?


Maar iets anders:
Ik zat net in je album te kijken en zag een schitterende Proserpinaca palustris. Ik heb deze ook in mijn bak staan, maar krijg deze niet zo mooi. Wat is je geheim?


@Zeebaars, dank voor je toelichtingen.
 
Hoi Ronald,


Het gaat vast wel lukken, je hebt alles klaarstaan, nu alleen nog wachten en kijken hoe de ontwikkeling van de eitjes is.

groetjes John.
 
De eitjes zijn gearriveerd, maar eerst even zelf eten....hahaha.
 
De eitjes, voor zover ik ze allemaal heb gevonden gecontroleerd en ze zagen er prima uit. De 55 geleverde eitjes waren van 7-9-2015 en waren al mooi ontwikkeld.
Helaas ook een aantal die volledig wit waren en al tekenen van schimmel vertoonde. Deze heb ik eerst verwijderd e daarna heb ik ze opgegoten.
De bakjes voor opvang van de visjes staan klaar incl. de plukjes mos.
 
Ronald V zei:
@backplay,

Omdat de garnalenbakken te diep zijn voor de pas uitgekomen visjes i.v.m. het vinden van het voedsel en de garnalen zullen dan het voedsel bestemd voor de uitgekomen visjes eerder tot zich nemen.
Of zie ik iets over het hoofd?
Denk niet dat het een probleem zal zijn, zeker niet als je levend voedsel gebruikt. Dat komt overal en garnalen blijven er meestal van af. Er belanden via de planten bij mij ook wel eitjes in de garnalenbak, en als ik wat zie rondzwemmen ( ze zijn meestal al wat ouder als ik ze opmerk)doe ik er wat pas uitgekomen artemia bij.
Alvast succes, ben benieuwd hoe je verhouding man/vrouw word.

Ronald V zei:
Maar iets anders...
Zie pb.
 
Leuke visjes Ronald!
Ik had vorig jaar ook jongen van ze. Was me in het begin niet eens opgevallen, omdat ze erg klein zijn en verscholen leefden in het mos. toen ze iets groter waren, zo'n 1 cm, waren ze niet meer schuw en hingen ze rustig tussen drijfplantjes.
Ben benieuwd of ze uitkomen. :)
 
Ik heb zeker 3 tot 4 eitjes gezien, waarin 2 oogjes schuil gingen.
Ik heb dus goede hoop, dat het dit keer wel gaat lukken.

@Panchax,
Ik ken ze alleen van foto en wist meteen dat ik deze wou hebben.
Jij had ze niet speciaal in een kweekbakje gehad?
 

Terug
Bovenaan