Eiken en Beukenblad


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Ik lees vaak dat garnalen graag Eikenblad en Beukenblad eten. Hoe gaat dat in zijn werk als ik die zelf in de natuur ga verzamelen? Moet ik dan groen blad van bomen plukken? Gevallen herfstblad? Daarna drogen? Kort koken voor het voeren?
 
  • Neem sterke bladeren, geen bladeren die teer en dun zijn. Goed geschikte bladeren zijn die van beukenbomen (Fagus sylvatica) of die van de eik (Quercus). Deze zijn sterk en stevig (taai).
  • Raap nooit bladeren van de grond op. Als je van plan bent om bladeren in het aquarium te leggen, pluk deze dan al in de zomer van de bomen. Bladeren die op de grond gevallen zijn, zijn vaak besmet met schimmelsporen. We moeten vermijden dat schimmelsporen het aquarium binnen komen. Op voorhand afplukken is dus de boodschap.
  • Laat de geplukte bladeren drogen op een donkere plaats (geen telefoonboek!). Wanneer je de bladeren daarin droogt zullen ze inderdaad mooi droog zijn maar ook zo plat als een vijg waardoor het natuurlijk effect helemaal verdwenen is.
  • Pluk er ook genoeg, zodat je af en toe de reeds gebruikte bladeren kan vervangen vooraleer ze beginnen te rotten in je aquarium.
Wanneer u deze richtlijnen in gedachten houdt zal het plaatsen van beuken- of eikenbladeren een mooie natuurlijke aanvulling zijn van je biotoop.

Bron: http://users.telenet.be/het_zoetwateraquarium/Eikenbladeren of beukenbladeren.htm
 
Dank je wel voor de info. Moeten de gedroogde bladeren nog in kokend water voor ik ze gebruik?
 
zou der niet aan beginne die bladeren geven veel vuil je hebt voer waar het al in verwerkt zit warschijnelijk
 
Ok, ik dacht misschien voor wat variatie. Garnalen doen het trouwens prima. Er zitten al een paar dames bij vol eitjes
 
Ik zoek de bladeren in de herfst. Liefst dat ze nog wel aan de boom zitten maar al wel bruin zijn maar op een schone plek van de grond waar ze nog niet lang liggen kan ook.
Ik leg ze binnen op wat kranten te drogen. Je kunt ze direct in je bak doen, het duurt even voor ze zinken.
 
Dank je voor de info
 
Mocht je toegang hebben tot een walnootboom, vind ik ook fijn blad voor in het aquarium.
Vergaat wel sneller.
 
Van de grond zou ik niet doen inderdaad, maar in de herfst plukken kan ook prima.
Mochten ze nog te vers zijn even een half uurtje op de laagste stand in de oven (50 graden bij mij) en ze zijn lekker knapperig ;)
Daarna een dag of 3 inwateren in een emmer en ze liggen mooi in je bak.
Ik heb er altijd handen vol in liggen, is prachtig.
 
Ik geef ze Moerbei en daar zijn ze gek op.
 
herfstblad is minder voedzaam dan groen blad, maar ook een stuk minder belastend voor het water omdat de voedingstoffen er door de boom grotendeels uitgetrokken zijn. groen blad bevat veel suikers eiwitten etc, voedzaam voor de garnaal maar ook voor bact schimmels etc. dat is niet erg, maar je kunt je bak er niet vol mee gooien.

wil je het als voer gebruiken dan zijn groene bladeren prima, moerbei bladeren, brandnetel en paardenbloem bladeren zijn bijv prima te drogen en kun je zelfs kopen als dan niet in stick vorm als garnalen voer.

wil je het als bijvoer geven met ook een decoratief oogmerk dan is herfstblad beter imo. garnalen zullen ze nog steeds graag eten, en zeker de microorganismen die er op gaan groeien. bladeren die vers gevallen zijn of compleet verkleurd maar nog wel aan de boom zijn het best. eenmaal op de grond begint het rotten heel snel, en half vergane bladeren blijven in het aquarium een stuk minder lang goed.
 
Dank jullie allemaal voor het mee denken. Moerbei wist ik en geef ik ook regelmatig. Doen ze de eerste 2 dagen niet veel aan maar na een paar dagen in het water zijn ze er gek op. Catappa heb ik ook wel eens geprobeerd maar daar kijken ze niet naar om. Ik vind het juist leuk om veel gevarieerde voeding te geven. Paardenbloem bladeren is helemaal nieuw voor mij. Zodra het voorjaar aanbreekt maar eens opzoek naar brandnetelblad en naar paardenbloemen
 

Terug
Bovenaan