Eigen kweek/aquarium stelling bouwen!


J

Jelle89

Guest
Beste mede forumleden,

Zit al enkele maanden te broeden, plannen en in te lezen om een aquarium stelling te bouwen.
Ben zelf technisch tekenaar dus heb al wat ontwerpjes kunnen maken zodat ik weet hoeveel ik van alles exact nodig heb.
Zit er aan te denken om 2x een stelling te bouwen van ongeveer 1m breed en 3 rijen hoog.

Twijfel alleen nog over een aantal dingen en misschien dat een mening van jullie de doorslag kan geven.

Of ik een grote bak van bv 100x40x40 cm moet nemen en die verdeel in 3 bakken door middel van plexiglasplaatjes met gaatjes erin te plaatsen.
Heb ik maar 1 verwarmingselement nodig (wel een grotere). En heb ik altijd de beschikking over een grotere aquarium.

Of meerdere kleinere aquariums met meerdere verwarmingselementen.
De kleine aquariums wil ik voorzien met matten filters, werkt dmv lucht pomp net als sponsfilter, en de verwarmingselementen er ook achter plaatsen.
Zodat je naar een zwarte achterkant kijkt waar alles achter zit.

Weet ook nog niet welk soort vissen ik erin wil om eventueel te kweken.

Wat voor lucht pomp moet ik gebruiken en wat voor vuistregels zijn er qua aquaria en liters x de lucht die de pomp produceert?
Liefst heb ik natuurlijk een grote stille pomp en niet meerdere kleine herrie makers.
 
Ik heb er geen kaas van gegeten, maar het lijkt mij slim om gescheiden bakken te maken met elk hun eigen verwarming en dergelijke. Zo kun je de temperatuur van elke bak afzonderlijk regelen. De ene vis kweekt makkelijker bij 25 graden en de andere bij 20. Anders moet je een tussenweg gaan zoeken die voor beide vissen niet ideaal is.
 
Heeft u suggesties? :D

Mijn interesse gaat uit naar:

Channa's (bleheri of ander kleine slangkop soort).
Dwerg cichliden
Garnaaltjes
Vampier krabbetjes (toekomstig projectje)
Axolotl
Kleine meerval
Modderkruiper Acanthocobitis Botia
Algeneters
kleine kogelvis

Channa's in een grote bak 100x50x40
Axolotl's in een grote bak 100x50x40
Dwerg cichliden in een grote bak 100x50x40
Een gezamenlijke grote bak voor mix 100x50x40

Kleinere bakjes 4x 50x50x40 of 6x 30x50x40 voor baby vissen,
garnaaltjes, en ander soorten vis.

Ik ga niet alles in een keer aanschaffen maar dingetje voor dingetje.
 
Klinkt allemaal veelbelovend : ) Ik ben erg benieuwd naar de tekening die je hebt gemaakt. Je zult wel zelf moeten kiezen welke vis je gaat kweken, daar heb ik helaas geen kijk op. Ik volg wel : )
 
Weet je dan ook welke eisen aan waterwaarde's er benodigd zijn voor de vissen die je benoemd.of denk je dat e.e.a.Vanzelf gaat of lukt.Er staan interesante soorten bij,hou ons op de hoogte van je vorderingen.
 
Zit nog in de planning fase, ben alles aan het doorlezen etc. Zit na te denken wat in welke bak/liters kan en hoe qua ruimte en stelling bouw. :)
Bij concrete plannen laat ik het weten!
 
Heeft u suggesties? :D

Mijn interesse gaat uit naar:

Channa's (bleheri of ander kleine slangkop soort).
Dwerg cichliden
Garnaaltjes
Vampier krabbetjes (toekomstig projectje)
Axolotl
Kleine meerval
Modderkruiper Acanthocobitis Botia
Algeneters
kleine kogelvis

Channa's in een grote bak 100x50x40
Axolotl's in een grote bak 100x50x40
Dwerg cichliden in een grote bak 100x50x40
Een gezamenlijke grote bak voor mix 100x50x40

Kleinere bakjes 4x 50x50x40 of 6x 30x50x40 voor baby vissen,
garnaaltjes, en ander soorten vis.

Ik ga niet alles in een keer aanschaffen maar dingetje voor dingetje.
Ik zie veel soorten met veel verschillende vereisten, ook soorten die niet na te kweken zijn.
Tenzij je 10 kweekstellingen wil bouwen zou ik aanraden om het bij 2 soorten te houden of niet er mee te kweken.
Als
 
Voor de matten filters is de hoeveelheid lucht die je nodig hebt afhankelijk van je maat pvc buis en hoe groot de bak zelf is. Ik gebruik zelf 20mm pvc en zit aan rond de 100l/u.
 
Ik zie veel soorten met veel verschillende vereisten, ook soorten die niet na te kweken zijn.
Tenzij je 10 kweekstellingen wil bouwen zou ik aanraden om het bij 2 soorten te houden of niet er mee te kweken.
Als

Ben idd niet van plan alles te kweken, is veel werk en te veel aquaria voor nodig :)
Denk dat ik het bij Cichliden, cory's en garnaaltjes houdt.

Mochten de axolotl's of Channas of andere soorten zich sporadisch voortplanten zal ik die opvangen en uiteindelijk bij de ouders plaatsen of verkopen/weggeven. Lees ook veel dat als het water warmer wordt de vissen meestal willen voortplanten maar moet niet te warm worden uiteraard.
 
Voor de matten filters is de hoeveelheid lucht die je nodig hebt afhankelijk van je maat pvc buis en hoe groot de bak zelf is. Ik gebruik zelf 20mm pvc en zit aan rond de 100l/u.

Hoeveel liter is het aquarium?

Is het water uit het pvc pijpje zuurstofrijk? Ik zie in heel veel filmpjes geen bubbeltjes ontstaan zoals bij een sponsfilter.
 
Verschilt een beetje per bak, meesten zijn rond de 40 liter. een aantal wat groter.

Het principe van een sponsfilter en een mattenfilter is hetzelfde en het zal qua zuurstof in het water elkaar niet veel ontlopen.
 
'k zou de axelotls toch ban van het lijstje schrappen. Die hebben echt wel nood aan koud water, zo erg zelfs dat het moeilijk gaat worden om dan de andere bakken warm genoeg te houden. (zeker de opkweekbakken)
 
De axelotls heb ik idd van mijn lijstje geschrapt. Stelling heb ik in 3D nu gemaakt zie afbeeldingen.

Heb gekozen voor 2x 100x50x40 cm 200L en 8x 50x50x40 cm 100L
Hoogste bak (onderkant) is op een hoogte van 160 cm dus kan ik er mooi goed inkijken zonder trappetje.
Heb gekozen voor grote bakken ipv kleine ivm verwarmingselementen die ik dan zou meoten aanschaffen per bak.
En doe ik liever 2 a 3 soorten in een bak die bij elkaar kunnen dan elke soort in apart bakje.

ook zet ik overal sponsfilters staand in de aquaria en daarbij gebruik ikdeze luchtpomp.

De luchtpomp pro lv 45.
Zit 15m slang bij en pompt 45L per minuut of 2700 l per uur. Dan heb ik capaciteit genoeg en misschien voor extra.
Ben wel een beetje bang dat de pomp een herrie maakt.
 

Bijlagen

  • Stelling A.jpg
    Stelling A.jpg
    29.8 KB · Weergaven: 302
  • Stelling A2.jpg
    Stelling A2.jpg
    41.2 KB · Weergaven: 326
De beoordeling die bij die luchtpomp staat geeft ook aan dat die zeer veel lawaai maakt. Misschien niet ideaal voor binnenhuis?
 
Heb een betere gevonden, staat dat ie zeer stil is, 40 dB volgens verdere research.
25m slang van 4-6 is 7,50 plus extra membraan valt de prijs mij nog mee totaal op 53,45.

1200 liter per uur

 
Leuk!

behalve de plannen zelf: weet je al waar je de stelling van gaat maken en waar je de bakken haalt (of wellicht ook zelf gaat maken)?

Kijk even in mijn handtekening, makkelijker dan met aluminium profielen werken ga je niet krijgen.
Maar van houten balken maken kan natuurlijk ook!

Heb zelf 3 bakken van 115x50x45 en 1 luchtpomp van 1200L/U... en dat vind ik net mooi :)
ik jouw geval zou ik dus wel zwaarder gaan.

tussenschotjes lijkt ook mij een beter en mooier idee dan losse bakken.

Is het water uit het pvc pijpje zuurstofrijk? Ik zie in heel veel filmpjes geen bubbeltjes ontstaan zoals bij een sponsfilter.

bubbeltjes: als de pijp onder water uitkomt zie je bubbels, komt die boven het water uit zie je water :)
In werking en zuurstof niveau maakt dat geen verschil, zolang je wateroppervlak maar lekker in beweging is!
 
Hey Rich,

Plan is van hout, vurenhout 44x44 en 44x69 mm balken. Met een likje verf erover.
En OSB plaaten zagen als ondersteuningsplaat.
Heb aan aluminium profielen zitten denken en ook stalen stelling in elkaar lassen (ken een aantal bedrijven via werk).
Maar voor mij is hout het goedkoopste en kan ik op maat laten zagen gratis bij oa de Praxis. Alleen zelf in elkaar schroeven thuis.
Aan hout kan ik ook het een en ander ophangen.

Luchtpomp trekt het idd net aan als het goed is, maatje groter is 1800 l/u en 25 watt. Wat best veel is als die non stop draait.
Ben van plan sponsfilters (staanders) met een zuurstofsteentje erin te gebruiken.

Voor de aquariums heb ik een offerte aangevraagd bij Zorona in IJmuiden.
Kosten voor:

2x 100x50x40
4x 100x50x40 met 1 tussenglas
Zwarte kit
alles 8 mm dik
Alle aquariums hebben versteviging randen boven. (ga zelf golfplaat deksels maken met handvaatjes).

kom ik op 625 euro,-
Verzending was geloof ik 37,50 uit oudere mail contact (woon niet heel ver ervandaan).

Heb jouw thread ook gelezen ziet er erg mooi uit.
Driebergen heb ik vroeger toen ik klein was jaren op de camping gestaan :D Camping het grote bos volgens mij heette het zo.
 
Hout is kwa kosten gezien wss het goedkoopste (en ook wel leuk natuurlijk een beetje klussen :))

Vermogen bepalen voor lucht aangedreven filters vind ik zelf altijd erg lastig, maar denk beter iets te zwaar dan te licht nemen (is ook zonde als je er later achter komt dat je niet genoeg capaciteit hebt). Wil je overigens een echte stille luchtpomp: Nitto luchtpompen met Piston aandrijving ipv membranen (van horen zeggen).
Heb zelf een Superfish koi-flow 20... maakt naar mijn mening al iets teveel geluid (wordt t.z.t geüpgraded naar een Nitto).

De prijsopgave is zeker niet verkeerd, je kan uiteraard nog even verder kijken en offertes opvragen.
Mijn bakken komen bij Aquajaja Diamond vandaan, die zijn zeer netjes afgewerkt en tot de mm nauwkeurig.
ik denk haast ook niet dat je daar heel veel meer kwijt zal zijn.

Had je al ideeën m.b.t. je waterverversingen? je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken met zoveel bakken :)

En ja "Het grote bos"!
Bestaat nogsteeds overigens.
 
Het water verversen doe ik met de hand.
Wil dit ervoor gebruiken;

Heb geen toegang tot een afvoer systeem tenzij ik slangen door de gang wil neer leggen dwars over.

Ik heb idd naar een Nitto zitten kijken maar dat is een hogere prijsklasse.
Ben eerst van plan de V30 te nemen en vanuit daar gaan we t zien. Ik koop ook een extra membraan erbij.

Enig idee wanneer die membraan stuk kan gaan bij 24/7 gebruik?
 
Zit een beetje over mijn verbruik na te denken, qua kwh kosten per maand/jaar.
Isoleren van de aquariums met tempex. En of ik een elektrische ontvochter moet aanschaffen in de kamer.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Heb bijna alle kosten en benodigdheden op een rijtje gezet zoals:
100x50x40 2x
100x50x40 4x met glasplaatje ertussen

Stelling
5x pak vurenhout 5x18,69 = 93,45
Schroeven
OSB plaat 2x 23 = 46 euro
40x40x40 hoekprofielen 24 stuks 3x12 = 36 euro
Hoeklijmklem 9 euro
Tempex isolatie, aquarium onder achter zijkant isoleren
Onderleg matten aquarium 30 euro
Verf stelling
Golfplaat doorzichtig gamma/praxis voor bovenkap
Lucht pomp + membraan + slangen 70 euro
https://www.peekoi.nl/luchtpomp-aquaforte-hi-flow-v30.html
kogelkraanset 10x alieexpress 10 euro
Sponsfilters 2x groot en 8xmiddel 50,5 euro
Verwarming 150~ euro ongeveer
Verlichting 45 euro
https://www.bol.com/nl/p/b-k-licht-...bediening/9200000118713370/?s2a=#productTitle
dakgoot voor led lichtstrip mee op te hangen 3x5 euro totaal
Watermeet apparatuur/set euro ?
Aquarium achtergrond zwart gamma 3x 6,19 = 18,57
https://www.gamma.nl/assortiment/decoratiefolie-mat-zwart-346-0002-45x200-cm/p/B390519
thermometers analoog Alieexpress 10x 10 euro
pompslang alieexpress 3 euro
zeef blokker 2 euro (klein voetsel zeef zoals azijnaaltjes etc).
kienhout 6 a 10 euro p stuk
grond?
planten? Javamos
vissen ? Marktplaats/winkels
voer
breedingbox 19 euro
https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/superfish-easy-breeding-box-xl.html
ophang haakjes
https://www.praxis.nl/gereedschap-i.../clips/spijkerclip-16-19-mm-75-st-wit/2133668
of
https://www.praxis.nl/search?q=/fh_type_praxis>{schroefhaak}&currentPage=1&viewSize=24&text=haakje

Dit is wat ik ongeveer heb :p
 
Wat vinden jullie een goed/betrouwbaar merk verwarming?
Zie nergens iets een levensduur, branden sommige merken door?
Welke gaan heel lang mee?
Bij de meeste verwarmingselementen maakt het qua prijs niet uit of ik 150w 200w of 300w neem.
Dus kan ik gerust een nemen met over capaciteit?
https://petsplace.nl/tetra-tec-ht-thermostaatverwarmer-verwarming-m-4004218145122-pps.html

Zelf heb ik goede ervaringen met JBL Protemp en Eheim (zowel de Jager als de thermo preset serie, deze laatste is echt klein en compact maar heeft maar 1 stand: 25 graden).
Heaters zijn wel altijd een gevoelig onderdeel binnen het aquarium, als er iets aan techniek kapot gaat is het vaak een heater (en dan is het hopen dat die uitvalt ipv op hol slaat).
in dat opzicht is het m.i. van belang om niet een te zware heater te nemen: als een 200watt heater op hol slaat in een 70liter aquarium kan die hem heel snel heel warm maken.
slaat een 50watt heater op hol in een 70liter aquarium dan wordt het zeker warmer dan normaal maar worden de vissen niet acuut gekookt.

mijn 115x50x45 bakken verwarm ik met een 100watt Eheim thermo preset (standaard 25graden).

het meest betrouwbare is een titanium heater met aparte temperatuur regelaar (Inkbird ITC 308 bijvoorbeeld).. maar als je dat 10x moet aanschaffen loopt dat heel hard op (en heb je legio controllers hangen :)).

trouwens: om problemen te voorkomen: trek een half uur voor je water gaat wisselen (en je heaters dus droog komen te staan) al de stekker eruit! dan hebben ze de tijd om alvast goed af te koelen, beter voor de levensduur.

Zit een beetje over mijn verbruik na te denken, qua kwh kosten per maand/jaar.
Isoleren van de aquariums met tempex. En of ik een elektrische ontvochter moet aanschaffen in de kamer.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Heb bijna alle kosten en benodigdheden op een rijtje gezet zoals:
100x50x40 2x
100x50x40 4x met glasplaatje ertussen

Stelling
5x pak vurenhout 5x18,69 = 93,45
Schroeven
OSB plaat 2x 23 = 46 euro
40x40x40 hoekprofielen 24 stuks 3x12 = 36 euro
Hoeklijmklem 9 euro
Tempex isolatie, aquarium onder achter zijkant isoleren
Onderleg matten aquarium 30 euro
Verf stelling
Golfplaat doorzichtig gamma/praxis voor bovenkap
Lucht pomp + membraan + slangen 70 euro
https://www.peekoi.nl/luchtpomp-aquaforte-hi-flow-v30.html
kogelkraanset 10x alieexpress 10 euro
Sponsfilters 2x groot en 8xmiddel 50,5 euro
Verwarming 150~ euro ongeveer
Verlichting 45 euro
https://www.bol.com/nl/p/b-k-licht-...bediening/9200000118713370/?s2a=#productTitle
dakgoot voor led lichtstrip mee op te hangen 3x5 euro totaal
Watermeet apparatuur/set euro ?
Aquarium achtergrond zwart gamma 3x 6,19 = 18,57
https://www.gamma.nl/assortiment/decoratiefolie-mat-zwart-346-0002-45x200-cm/p/B390519
thermometers analoog Alieexpress 10x 10 euro
pompslang alieexpress 3 euro
zeef blokker 2 euro (klein voetsel zeef zoals azijnaaltjes etc).
kienhout 6 a 10 euro p stuk
grond?
planten? Javamos
vissen ? Marktplaats/winkels
voer
breedingbox 19 euro
https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/superfish-easy-breeding-box-xl.html
ophang haakjes
https://www.praxis.nl/gereedschap-i.../clips/spijkerclip-16-19-mm-75-st-wit/2133668
of
https://www.praxis.nl/search?q=/fh_type_praxis>{schroefhaak}&currentPage=1&viewSize=24&text=haakje

Dit is wat ik ongeveer heb :p

Zelf heb ik mijn bakken heel goed afgedekt (wel enkele ventilatiegaten natuurlijk) en merk weinig aan vocht in de ruimte.
Als je open bakken hebt is dat een heel ander verhaal natuurlijk... maar dan verwarm je de bakken ook voor de kat z'n viool m.i.

zit een beetje snel te rekenen, maar buiten de glazen bakken om zit je al snel op zo'n 1000-1200euro (en dan reken ik al minimaal).
Vergis je niet in de prijzen van hardscape (zoals kienhout ect) en planten.
Met het maken van mijn stelling ben ik maar gestopt met tellen :)
komen altijd weer kosten bij die je van te voren niet had ingecalculeerd.

aan bodem zou ik filterzand nemen (0.4-0,8mm), dit is te koop voor pak m beet 8euro tot 12,50euro per 25 kilo.
vind het altijd lastig schatten, maar gok dat je zeker zo'n 125kilo nodig gaat hebben.

zou zelf niet voor RGB gaan, ledstrips geven vaak al niet heel veel licht maar RGB strips helemaal niet.
kan je beter voor verlichting gaan die alleen wit licht uitstraalt (en dan warm of koud wit, net wat je voorkeur heeft).
 

Terug
Bovenaan