Ei toepassen, vraagje


C

Cala

Guest
Alles is klaar en draait, vandaag CO2 (bio) aangesloten en nu kan ik dus kijken voor de bemesting. Ik kan niet alles in 1 keer leren hihihi.

Als ik het allemaal goed begrepen heb dan kan ik volgens de EI dagelijks voedingsstoffen toevoegen om zo een beetje overschot te cre�ren. Een rustdag invoeren en een 50% waterwissel 1x per week.

Ik wil de producten van Easy life gaan gebruiken. Of men moet nu roepen dat stock oplossingen echt veel beter zijn.

Uitgaande van Easy life. Heb ik dan voldoende aan easy life nitro, fosfo en profito? Het hoeft natuurlijk ook niet direct een compleet laboratorium te worden voor 60 liter water. Maar omdat ik wat moeilijkere plantjes heb dit keer, wil ik er nu iets meer voor doen om het goed te laten groeien.

Via de calculator van Gilles kan ik volgend mij wel uitrekenen wat ik dan aan hoeveelheden moet toevoegen.
 
je kunt veel goedkoper de poeders bestellen bij aquariumbemesting.nl.

Ook zou je bij @Tom kunnen informeren via de pb.
Ik ververs wekelijks 50% en voeg in 1x alle stoffen toe. Waarom zou je dat dagelijks doen als het ook in 1x kan??
De EI staat juist voor gemak.
Je moet in ieder geval kaliumnitraat en kaliumfosfaat bestellen en de csm+b.

Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar, heb je dit wel nodig voor je bakje??
Ik heb ook 2 60cm bakjes en voeg daar juist niks toe behalve een beetje plantenvoeding.
Ok, je hebt al co2 dus de kans dat je anders tekorten krijgt is aanwezig.
Als je echt toch de EI wil toepassen dan kun je de genoemde stoffen bestellen en heel makkelijk oplossen op 500ml per poeder.
Je werkt dan met 3 flesjes dus.

Misschien is het ook een idee om eerst eens alle waterwaarden te meten als je bak goed is ingedraaid en van vissen is voorzien ;) .
 
Dank je voor je reactie. Tja ik heb hiervoor ook een bakje gehad 60 liter. En 1 van 120 liter Daar heb ik toch wel veel alg problemen in gehad. Toen had ik niet eens naaldgras staan. Daarom dacht ik dat ik het anders moest aanpakken hihihihih. Maar misschien heb je gelijk en was het niet nodig. En nu heb ik inderdaad CO2 en moet ik wel wat bijvoegen om het allemaal lekker te laten groeien. Cabomba was namelijk niet mijn eerste keus maar heb ik er in gezet omdat het snel groeit en makkelijk was om mee in te draaien. Ik denk dat ik het dadelijk allemaal wat moeilijker wil maken en dan denk ik toch dat ik er goed aan doe om iets meer te doen dan water en profito toe te voegen.
Eerlijk gezegd ben ik wel iemand van gemak dient de mens daarom al aan easy life gedacht. Ik denk ook dat ik daarmee begin en als het bevalt kan ik dan gewoon overstappen naar een stockoplossing en het alsnog zelf proberen te maken?

Ik zie net je laatste zinnetje. Misschien is dat ook een goed plan. Even wachten en geduld hebben. En dan gaan testen om te kijken of er wat moet veranderen.
 
Tussen water+profito en 'de hele mikmak' van EI zit nog wel zoveel ruimte dat ik me niet kan voorstellen dat je met een minder vergaand bemestingsschema niet ook goede resultaten kan bereiken. Sterker nog: die resultaten zijn er gewoon. Bekijk de bak van Marlene eens: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post461688

Let ook vooral op het lage NO3 niveau en PO4 niveau.
NO3 'moet' minimaal 10 zijn? neen!
PO4 'moet' minimaal 1 zijn? neen!
Sowieso zijn er maar vrij weinig dingen in het leven die 'moeten' ;)

~ Ivo
 
Niks moet hoor. Als je weinig co2 doseert en niet teveel licht gebruikt dan kan het ook denk ik wel zonder.
Licht is 1 van de belangrijkste factoren voor de groei dus met weinig en niet te lang licht kun je de vraag naar voeding prima beperken.
Natuurlijk ben je er vrij in dus als je de EI wil toepassen dan is dat prima.
Ik doe het in mn beide grote bakken van 1 metr en 80 cm en je kan de resultaten in de link onder mn post bekijken als je wilt.

Ja je kan even kijken wat de waarden van je bak binnenkort zijn en dan besluiten het wel of niet te doen.
ik denk dat als je je licht max 8 a 9 uur laat branden dat het misschien niet eens nodig is.
Natuurlijk kun je dan ook profito gaan gebruiken maar dat is veel duurder dan de poeders die ik noemde.
Helemaal al omdat je bij de EI wat meer dan wordt geadviseerd moet toedienen in de regel.
Bij de EI overdoseer je "iets" .
 
Gelukkig moet ik vrij weinig van mezelf. Het enige dat ik echt moet is een goede moeder zijn en mijn werk goed doen. De verdere rest doe ik als het uitkomt. Oh ja een leuke echtgenote zijn is niet moeilijk met een kei leuke man als echtgenoot.

Bij mijn vorige bakken wilde ik er inderdaad geen laboratorium van maken. Ik had een kleine testkit. Ik had wat carbo en profito en mijn licht op een timer op 10 uur staan. Ik deed netjes iedere week ongeveer 25-30% water verversen en voor de verdere rest keek ik alleen maar hoe leuk mijn visjes waren. Ik genoot van mijn eigen kleine stukje natuur.

Maar dan ga je veel lezen, want je vind je eigen kleine stukje natuur erg leuk. En dan wordt er met van alles om je oren gewapperd... po4, FE, CO2, daar deed ik eigenlijk niet aan.
En je wil het natuurlijk zo goed mogelijk doen. Omdat het de vorige keer bij mij niet goed ging, ik had veel last van algen die niet uit te roeien waren, mijn planten begaven het de helft van de tijd, dus daarom dacht ik nu eigenlijk automatisch dat dat laboratorium dus toch echt wel nodig was om mijn natuur in stand te houden.

Maar ik ga het eens even afwachten zoals seabite al aangaf. Ik laat de bak eerst eens even rustig indraaien. Gister werd me gezegd dat de NO3 toch echt naar 10 moest. Maar die gaat toch vanzelf omhoog als ik het rustig laat draaien en af en toe eens wat voer ingooi voor de bacteri�n.
 
Nog wat leesvoer:
- http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... #Post26205
- http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1053765
Goed om dat te lezen en in de tussentijd even te laten bezinken.

Als ik het zo goed inschat aan de hand van wat er op het forum langskomt zijn de meeste algenproblemen CO2 gerelateerd. En je gaat aan de slag met BioCO2 dus dat zal goedkomen 'moeten' (pun intended) we voor nu maar even vanuitgaan. Vanaf daar finetunen. Als je je visjes goed en gevarieerd voert kom je vanzelf ook al aan wat nitraat en fosfaat zodat je er met een scheutje profito misschien wel al bent. En lukt dat, dan ben met maar de minimale ingreep van wat BioCO2 gekomen tot een heel wat beter resultaat dan het vorige bakje. Zonder je eigen laboratorium.

En doet er ��n plantje het slecht op die manier kun je je ook nog afvragen of je alleen ten faveure van dat ene plantje de boel wilt omgooien en er wel een 'laboratorium' van gaat maken. Wij niet te veel in onze bakjes, dan mikken we het plantje weg en proberen we een andere soort.

~ Ivo
 
Zoals je al leest is even afwachten wel verstandig denk ik.
Wel lijkt het me zinvol om de po4 en de no3 te kunnen meten evenals de ph/kh.
Je kunt wachten tot je weer algen krijgt maar daar zit je denk ik niet op te wachten.
Daarom zou ik wel de waarden even testen zodat je nog op tijd iets kan toevoegen als dat nodig blijkt te zijn.
Zo voorkom je denk ik veel frustratie (en alg).
 
Daar heb je een punt Ivo. Ik besteed mijn geld net zo lief ergens anders aan als het niet echt nodig is.

Ik ga even je linkjes lezen.

@john ik ph/kh gh no2 en no3 kan ik meten po4 nog niet. Maar kan ik wel aan mijn lfs vragen als ik er ben. Ik ben namelijk aan het twijfelen tussen een kleine test kit + een losse po4 of een grote met alles erin. Nu heb ik ter indicatie stripjes. En verder ga ik inderdaad afwachten tijdens het indraaien voer inwerpen. Voor de komende bewoners heb ik afwisselend voer in gedachte. Zowel droog, levend en diepvries
 
Het is maar net wat je wilt en waar je tevreden mee bent.
De een wil een bak die goed groeit en waar een wat moeilijkere plant in kan.
De ander is met weinig groei tevreden en de wat makkelijkere plantjes.
Ik zou ook gewoon even kijken waar je waarden op uit gaan komen als alles is ingedraaid.
Ik wil nog wel meegeven dat je zonder toevoegingen beter het licht niet al te lang kan laten branden want dat verhoogd weer de vraag naar voeding door de planten.
Zoals ik al zei heb ik ook 2 van 60 cm zonder toevoegingen maar wel met maar 8 uur licht en 75% van het oppervlak begroeit met drijvers.
Zo beperk ik de vraag naar voedingsstoffen. Maar goed, de andere kant is wel dat de planten erg traag groeien.
 
Ik heb mijn licht nu op 8 uur branden maar ik wou dat verhogen naar 9-10.. Nu brand her Van 15:00- 23:00. Maar wat ik me afvraag is het gewone daglicht dan niet extra licht??? Ik wil natuurlijk wel licht in mijn bak zien als ik thuis ben. Ik werk dus daarom brand het hier voornamelijk in de avond. Ik ga kijken wat mijn naaldgras gaat doen. Ik heb namelijk geen Hollandse plantenbak (die wel heel erg mooi zijn). Groeit het niet goed dan bekijk ik even of ik het wil houden in mijn scape . Vanuit dat antwoord wat ik mezelf dan geef zal ik het af laten hangen. Of ik aan de gang ga met EI of dat ik het op een andere manier ga doen.

Ps super bedankt voor jullie hulp in deze kwestie.

Gr. Claudia
 

Terug
Bovenaan