EI Methode in combinatie met twee filters?


glennosh

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2013
Berichten
309
Leeftijd
40
Locatie
Zoetermeer
Hallo allen,

Aangezien ik een hoog niveau van perfectionisme probeer na te streven in mijn aquarium en dit nog niet bereikt heb, wil ik waarschijnlijk weer wat anders gaan proberen.

Ok ik volg de Ei-methode en houd aan wat daar vereist wordt aan plantenvoeding. Verder bemest ik zowel EasyCarbo als zuivere CO2 bij. Toch heb ik soms aanslag op mijn planten van donkere algensoorten.

Nu vroeg ik mij af wie er een mooie algloze bak hebben en zowel een binnenfilter als een buitenfilter gebruiken? Ik heb de externe filters van JBL bekeken en die zien er allemaal heel fraai uit. Maar er zitten ook filters in voor stoffen die ik juist bemest in mijn aquarium. Hoe kijken jullie tegen dit "probleem" aan? In mijn binnenfilter ben ik juist in een fase beland dat ik het nitraatfilter binnenkort ga vervangen door een blauw spons.
 
Wanneer je de EI volgt moet je natuurlijk wel de sponzen eruit halen die de voedingsstoffen onttrekken.
Ik gebruik uitsluitend buitenfilters nu.
Wat voor algen zie jij dan nog want bij voldoende voeding en een goede stroming zou je niet echt algen mogen hebben.

Als je co2 toevoegt dan heeft het geven van Carbo eigenlijk geen nut.
Wat zijn de waarden van je bak en wat voor alg bespeur je dan??
 
Hallo John,

Ik heb dus gewoon netjes de EI gevolgd de afgelopen weken. Misschien dat het deze week beter gaat omdat de vloeibare nitraat nu vervangen wordt door MGSO4 en KNO3. Met name die eerste was niet als losse vloeibare fles aanwezig toen ik vloeibaar bemestte. Nu weet ik zeker dat alle stoffen in het water belanden. Gisteravond alles opgemeten.

Dit waren de resultaten.

Gh = 10
KH = 8
PH = tussen 6 en 6,5
NO2 = 0
NO3 = tussen 25 en 50 mg/l
PO4 = 5 mg/l (hoog)
CO2 = tussen 137 en 243 (als gevolg van co2 en carbo)
Fe = kleiner dan 0,25 mg/l (te laag)
NH3 Ammoniak = 0

Teststrookje heb ik ook gedaan. Gaf ph 6,8 en nitraat 25 mg/l en chloor 0

Watvoor alg bespeur ik. Lange draden (beetje grijsbruin) geen staghorn en ook niet overal.
Zwarte plekken (roet of puntalg?) die je met geen mogelijkheid van je planten afkrijgt en van die kleine grijze "struikjes/bosjes".
Ik zal het anders allemaal fotograferen.

Stroming zou een probleem kunnen zijn. Maar ik houd mijn filter goed bij en bovendien zit aan de andere kant van de bak mijn co2 dus hoe laag kan de stroming zijn. Heb ook sinds zaterdag een harem dwarsbandsnoekjes zodat er aan de oppervlakte ook weer activiteit is. Vandaar dat ik ook alleen nog heil zie in een buitenfilter met meer capaciteit en een spraybar. Verlichting nog lager, is ook onzin want dat is al 10 uur totaal met een lange middagpauze.
 
Op zich is de Fe voldoende hoor.
Ik schrik me een hoedje van je co2 gehalte zeg. kloppen je metingen wel?? Een gehalte van 30 mg is al mooi maar wat jij hebt is haast ondenkbaar. Happen er geen vissen naar lucht??
Ik denk dat de ph van 6.8 realistischer is hoor. Dan zit je met een kh van 8 wel goed namelijk.
Ja ook de fosfaat vind ik aan de hoge kant. Die mag ook wel lager denk ik.

Ik denk dat het toch wel iets met de stroming te maken moet hebben want die plukjes zie je vaak bij een co2 tekort en die heb je niet.
De groene puntalg is meestal het gevolg van te weinif fosfaat en dat is opzich ook voldoende. ik ga dus denken dat je toch niet echt een goede stroming hebt.
Kun je mss een foto plaatsen en aangeven waar de algen zitten??
Je waarden zijn opzich voldoende en ik neem aan dat je ook voldoende plantenvoeding geeft.

Ik zou dus ook iets minder po4 doseren waardoor je tussen de 2 en 3 ergens gaat uitkomen.
 
Glenn, Ik zag in je fotoalbum dat je een interne filter van Juwel hebt.
Het kan zijn dat daardoor de stroming niet optimaal is. Dat heb ik destijds gehad in de Juwel Rio 125 en ik hield ook lichte alg. Ik ben daarna overgestapt op een buitenfilter en toen ging het veel beter.
je kan mss proberen om dmv stukje aquarium of tuinslang om er een spraybarr aan vast te koppelen.
Of je zoekt een stuk slang dat om de uitstroon past van de interne en dan koop je er een stukje buis bij dat er zo inpast. Gaatjes maak je zo in zo n stukje buis hoor.
Dan kun je hem aan de achterruit maken en dan heb je denk ik veel betere stroming.

Maar zoals gezegd was mijn stroming in de Rio125 ook niet perfect en dat gaf ook "dode" hoeken.
 
Ik denk dat ik de ph meting niet 's avonds moet doen. Dat zal wel de reden zijn. Ja een spraybar zou ik eerst kunnen proberen. Jij zegt dat ik hem op de achterruit moet maken. Bij mij zit overal achterwand behalve boven water natuurlijk. Heb jij de spraybar boven water? Is dat gangbaar?
 
Nee onder water. Boven water "klotst" het denk ik ook behoorlijk wat weer co2 uitdrijft. Ik heb hem op de zijruit zitten.
Zou jij ook kunnen doen maar dan moet je een wat langer stukje slang nemen denk ik die dus naar de zijruit gaat en die je dan met zuignappen kan bevestigen.
Die slang is best flexibel en ik denk dat dat wel voor elkaar te krijgen is.
Dan heb je in ieder geval betere stroming denk ik.

het is iets wat ik zelf zou prberen met een spraybar. Dat hielp in mijn Rio125 wel in elk geval.
Je waarden zijn verder niet zo dat je kan spreken van een tekort. Dus ik gok op de stroming als oorzaak.
 
Stroming zou het goed kunnen zijn. Wel apart dat mijn javavaren ook algen ontwikkelt, terwijl deze in de uitstroom zit. Althans er ook door meebeweegt. Nou ik kijk het deze week even aan met alles. Gooi er nu alles in overvloed in behalve po4. Als er dan nog algen groeien, ligt het niet daar aan. Bedankt.
 
Ik zou gewoon degewone dosering aanhouden hoor. Ben wel benieuwd naar de waarden van je water.
Ik zou de verlichting anders tussen de 8 a 9 uur terugbrengen.
Mss kun je nog wat foto s van de bealgde planten posten??
 
Ja dat zal ik nog doen. Moet ze eerst schieten. Ik hoop straks. Anders in de loop van de week.
 
glennosh zei:
Hoe kijken jullie tegen dit "probleem" aan?

Zolang de sponsen dezelfde structuur hebben, hoef je helemaal niet te vervangen.
Sterker nog, je aquarium zal er van verslechteren omdat je bacterieen verliest.
Het is gewoon een trukje waarbij de fabrikant wat kleine stofjes in de sponzen doet.
Echt significant verschil zal er nooit zijn bij bv z'n nitraat of zwarte spons.
 
434361glennosh_0_82_20131111_22.jpg

558995glennosh_0_82_20131111_23.jpg

912545glennosh_0_82_20131111_23.jpg


Dit is niet van 1 dag hoor. Maar het ziet er toch verschrikkelijk uit? Die plant op de laatste foto heeft het nog nooit gedaan. Toen mijn aquarium opgestart was, deed de valisneria het geweldig. Die ging de hele bak door. Doet nu niets meer. Leidse plantje groeide ook als kool en nu doet ie ook niet veel meer.


574361glennosh_0_82_20131111_23.jpg

Even een gezelliger plaatje tussendoor met een nieuwe aanwinst.

979961glennosh_0_82_20131111_23.jpg

Zie hier ook een voorbeeld van die andere alg die ook op mijn achterwand groeit. Heb natuurlijk zondag ook het een en ander weggehaald. Maar kan daar wel weer werk van maken want grondig was het niet.
 
Glenn,
Van deze foto s schrik ik wel een beetje en vooral omdat je de EI gebruikt.
Ik zie volgens mij meerdere soorten alg. Blijft moeilijk he op een foto.
Ik zou ook aan roetalg denken maar die is dacht ik vrij makkelijk weg te wrijven. Ik hoop dat er andere leden ook een blik op je alg willen werpen en hun mening willen geven.
Heb je wel altijd voldoende plantenvoeding gegeven??
No3 en po4 is er niet tekort maar plantenvoeding weet ik dus niet.
 
Plantenvoeding zou kunnen. Mijn ijzer is te laag volgens mijn testset. Ik ga dus in het vervolg een kleine aanpassing aanbrengen op de EI. Minder fosfaat en meer van de fles met plant (ijzer en andere stoffen). zitten zoveel verschillende stoffen in dat als je te weinig bemest er van meerderen een tekort kan zijn. Ik ga dus ook meer dan 6 ml doseren de komende tijd en minder dan 28 ml fosfaat. Ik ben blij als ik door al mijn vloeibare bemesting heen ben. Dan is het slechts nog poeders toevoegen.

Over kanttekeningen op de EI gesproken. Dit is er dus 1.
 
Tja ik werk dus nu alleen met de poeders.
Het is zeker belangrijk dat je voldoende plantenvoeding geeft. Bij de EI mag je vaak de aanbevolen dosering wel 2x geven hoor. Omdat de planten normaal goed groeien hebben ze wel vaak wat ekstra nodig.
Ik voeg wekelijks 20/2 (no3/po4) toe. Weet jij ook hoeveel je toevoegd??

Op sommige foto s zie ik wel draadalg en dat is vaak een voedingstekort.
Dat donkere/zwarte vind ik moeilijk te zien. Kan een laag puntalg zijn maar kan ook roetalg zijn.
Roetalg krijg je vaak bij hoge belasting en mss is dat ontstaan icm het schoonmaken van beide filers.
Ik hoop dat er meer leden zijn die hun blik op de foto willen werpen.

Als je voeding wilt hebben/bestellen dan kun je ook met @Tom contact leggen hoor. Zie zn post hierboven.
 
Bedankt John, ja ik ga maar weer experimenteren. PO4 nieuwe hoeveelheid bepalen en "Plant" ophogen.
Heb net even snelgroeiers gehaald, dat scheelt ook weer. Die ga ik vanavond planten.

Ik weet niet wat de verhoudingen zijn zoals jij die aangeeft. Maar in milliliters vloeistof gaf ik 12 milliliter No3 en 28 ml van PO4. Maar dat zegt niets over de hoeveelheid die in het water opgelost is. Wat ik wel weet is dat het klopt omdat de calculator zegt dat ik dit erin moet gooien. Daar bedoel ik mee te zeggen is dat het hier niet drastisch van zal afwijken. Nou inmiddels lijkt het me duidelijk dat mijn bak voldoende po4 zelf aanmaakt om niet 28 ml toe te voegen uit de fles.

Bedankt ik zal het onthouden van de voeding. Is @Tom ook van Aquariumbemesting dan?
 
Nee haha dat bedoel ik niet. Ik weet dat Tom hier lid is. Ik ken Tom. Maar is Tom ook gelieerd aan die website of heeft hij ook plantenvoedingen?
 
ik gebruik en ken de vloeibare voeding niet dus ik neem even aan dat je voldoende doseerd.
Wel is de plantenvoeding erg belangrijk en ik zou beginnen met een dubbele dosis als je de EI volgt.

Als je echt zoveel po4 vanuit je bak hebt dan kun je wellicht minder po4 doseren, maar meestal komt er niet zoveel po4 voort uit de bak volgens mij.
 
Po4 en nitraat bemest ik inderdaad eerder teveel dan te weinig. Ga voorlopig 20 ml doseren. Dan meet ik binnenkort weer even op wat er in het water overblijft. Ik heb inderdaad veel natuurlijke po4 uit mijn bak. Veel plantenresten natuurlijk. De plantenvoeding verdubbelen is wel een goed idee. Ik dacht aan 10 ml in plaats van 6. Maar 12 is ook goed. Morgen moet plant weer bemest worden. Bemest jij ook magnesiumsulfaat? Mgso4?
 
Ik weet niet hoeveel ml je volgens de fles moet doseren. Ik zou dat zelker verdubbelen wat erop staat.
Nee ik geef geen magnesium want in de regel zit dat voldoende in het leidingwater.
 

Terug
Bovenaan