EI Index


Hoi John,

Bedankt voor de informatie.
Maak jij voor de nitraat en de fosfaat een aparte oplossing?
Ik gooi dit altijd bij elkaar.
En dat magnesium is dus overbodig? Of kan het verder geen kwaad?
Ik heb mijn ph computer al bij gesteld van 7.00 naar 6.8 veel lager kan ik toch niet gaan?

Alvast bedankt weer voor je uitleg.

Grote groet,

Erik
 
Nitraat & fosfaat kan prima bij elkaar, magnesium hangt af van je kraanwater maar doorgaans niet zo belangrijk in de Benelux.

Persoonlijk zou ik die ph controller eruit halen en gewoon al kijkend CO2 verhogen. Je verhoogt dan wekelijks een beetje de CO2 en je kijkt hoe je planten & vissen daarop reageren. Heb je nog steeds algen, dan zit je met je CO2 te laag. Verdwijnen de algen stilaan, maar je vissen doen vreemd dan zit je te hoog. De middenweg tussen die twee mogelijkheden is "goede CO2".

Waarom geen ph controller (naar mijn mening)? De kans is groot dat die controller fout zit en dat je toch nog te weinig CO2 gaat toevoegen. De ph/kh tabel overschat namelijk heel vaak de CO2, in realiteit is de kans groot dat je CO2 een pak lager ligt dan de waarde volgens de tabel. Dus die 18ppm die Jessicapilon hierboven vermeld kan evengoed 10ppm zijn etc ...

Gebruik dus de ph/kh tabel als leidraad, maar baseer je vooral op de reactie van je planten & vissen. Daar leer je veel meer mee en je bereikt er betere resultaten mee. Amano gebruikt bijv. zelden een ph controller :)
 
Gilles, Ja je bedoeld omdat de ph bv lager zit door het gebruik van turf en kienhout??
Dat geeft dan een vertekend beeld ja. Dan werkt een continutest toch beter??

Nitraat en fosfaat doe ik ook samen ja, maar ik hoor weleens verhalen dat je de plantenvoeding en de fosfaat niet samen moet doen. Ik doe dat al wel jaren samen en het werkt prima. Is toch afhankelijk van de chelaten??

Maar om even bij de TS terug te komen. Hij moet in ieder geval de co2 verhogen, daar zijn we het over eens denk ik :thumbs:
 
Ik begrijp net bij het nalezen dat de TS de 2 stoffen in 1 fles doet. Ja hoe dat werkt zal ik niet weten want ik los het op volgens de tekst op het zakje en dan moet ik van de ene bijna 20 ml toevoegen en van de ander 40 ml. Het zou wel kunnen maar dan moet je de hoeveelheid die je oplost dus wel aanpassen.

Ik doe bv 20 ml nitraat en 40 ml fosfaat wekelijks erbij.
Als ik dat in 1 fles zou doen dan zou ik de hoeveelheid poeder van de fosfaat moeten verdubbelen, zodat ik ipv 40ml daar 20 ml van toe kan voegen. Dan kom je dus op 20ml van beide en dan kun je als je het samendoet er 40 ml van doseren.
Tja ik werk niet zo en ik denk dat iedereen de methode moet toepassen die hij of zij het prettigste vind.
 
Ok� is duidelijk.
Ik ga eraan werken, jullie horen er weer van.
In ieder geval bedankt voor jullie tijd.

Grote groet,

Erik
 
Eerder gaf de EI Gids als advies aan mij "ik zou fosfaat en sporenelementen (complete plantenvoeding, profito etc) niet op dezelfde dag toevoegen"
Po4 reageert namelijk met fe.

Daarom doe ik het altijd als volgt.

Na de waterwissel mijn KNO3 en Complete plantenvoeding toevoegen.
Dag later voeg ik de PO4 toe.
Is dat correct?

Teven nog een linkje naar een calculator.
http://calc.petalphile.com/
En een rekenvoorbeeldje van mijn kno3
kno3.jpg
 
Hugop, Zover ik het bekijken kan doe je het goed hoor. Je kunt de po4 een dag later doen. Zelf doe ik alles tegelijk erin en ik heb verder geen problemen.
De reden waarom jij het niet doet dat klopt soms wel. Het is dan ook niet verkeerd om voor de zekerheid het niet tegelijk te doseren.
 
Goedemorgen,

Ik heb de co2 verhoogd, zit nu tussen de 40 en 80 mg/l.
De planten groeien nu ook goed, alleen is de groene punt alg nog niet helemaal weg.
Ik moet nog wel even nieuwe oplossing maken, ik maak hem straks het zelfde als jouw John.
Ik heb ook Kalium gekocht, kan ik dit er ook bij doen, want ik heb kleine gaten in mijn bladeren en ik had hier gelezen dat je dan kalium tekort hebt, klopt dit en hoeveel moet ik oplossen/doseren?
Alvast bedankt voor de reacties.

Grote groet,

Erik
 
komt er groene puntalg op de verse groei.
via je ei-methode breng je reeds kalium in via kaliumnitraat en kaliumfosfaat.
dit is meestal voldoende en indien het toch nodig zou blijken om nog extra te doseren zou ik het eerder afzonderlijk houden.
 
Ja met de nieuwe csm+b dacht ik koop je poeders zonder kalium. In volg ook de EI maar als er een tekort is moet je dat ook apart mengen in een fles en gelijktijdig toevoegen. Ik doe altijd alles in 1x erin.
Ik meende te hebben gelzen dat 30mg/L goed is, maar ja omdat je al kalium inbrengt met de fosfaat en nitraat weet je niet wat er al in het water zit toch??
Dus ja hoeveel moet er dan bij he.
Ik zou dat dan gewoon proberen. Ik las dat teveel geen kwaad kan.
Als je de EI volgt zou er op de nieuwe bladeren geen groene puntalg mogen komen. Tenzij je fosfaat of co2 tekort hebt of een slechte stroming.
 
Beste Medeforumleden.

Ik heb toch nog 2 vragen waar ik al enige tijd mee loop.
Meerdere bakken heb ik gezien en daar staan planten in vaak niet al te veel.
Daar word 20/2 gedoseerd.
Waar maken we nu uit op of 20/2 goed is of 30/3?

Daarnaast ook nog de vraag.
Wanneer moeten we nu de KH meten om een goede ph af te lezen voor de co2 die nodig is.
NA de waterwissel? of VOOR de waterwissel?

Hoor graag.
 
20 2 is meer dan genoeg hoor
30 3 is eigenlijk niet nodig

kh meten zou ik na de verversing doen ( tijd erna )
al maakt het weinig uit als je altijd met gewoon leidingwater ververst
 

Terug
Bovenaan