EI bemesting geen CO2


FredPutten

Member
Lid geworden
26 januari 2008
Berichten
16
Locatie
Putten
Is het verstandig de EI bemesting toe te passen zonder CO2 installatie? Ik geef nu Aquariumbemesting Complete plus Carbo. In mijn RIO 450 zit behoorlijk (led) licht. Waterverversing elke week 50 procent.
 
Krijg je nu geen tekorten door een gebrek aan co2? Je kan prima de EI toepassen zonder co2 overigens.
 
De uitgangswaarden wijken af van het originele artikel maar is hier wel op gebaseerd. Dit omdat in Nederland vrijwel niemand poeder direct aan het aquariumwater toevoegt, maar vrijwel altijd een stockoplossingen gebruikt. De waardes zijn schattingen. Het werkelijke verbruik van het aquarium kan verschillen.


Uitgangswaarden:
  • Geen CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 10 tot 20 mg/l en PO4 1 tot 2 mg/l per week
  • Met CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 20 tot 30 mg/l en PO4 2 tot 3 mg/l per week
  • Met CO2 en meer dan 0,5 Watt per liter licht: NO3 30 tot 40 mg/l en PO4 3 tot 4 mg/l per week
Goede richtwaardes die gemeten kunnen worden in het aquarium zijn:
CO2 - 25 - 35 mg/l
NO3 - 10 - 30 mg/l
K+ - 10 - 30 mg/l
PO4 - 1 - 3 mg/l
Fe - 0.2 - 1 mg/l
GH - hoger dan 3
 
Hoe weet je hoeveel licht (lumen) je in de bak hebt? Deze Juwel Multilux zijn 31 watt led buizen
 
Goede vraag en wellicht kan iemand vertellen hoe dat zit als je het wattage weet. Vaak staat het ook wel op de verlichting maar niet altijd zover ik weet.
 
Hoe weet je hoeveel licht (lumen) je in de bak hebt? Deze Juwel Multilux zijn 31 watt led buizen
Dat zou bij de specificaties van de led buizen moeten staan.

De uitgangswaarden wijken af van het originele artikel maar is hier wel op gebaseerd. Dit omdat in Nederland vrijwel niemand poeder direct aan het aquariumwater toevoegt, maar vrijwel altijd een stockoplossingen gebruikt. De waardes zijn schattingen. Het werkelijke verbruik van het aquarium kan verschillen.


Uitgangswaarden:
  • Geen CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 10 tot 20 mg/l en PO4 1 tot 2 mg/l per week
  • Met CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 20 tot 30 mg/l en PO4 2 tot 3 mg/l per week
  • Met CO2 en meer dan 0,5 Watt per liter licht: NO3 30 tot 40 mg/l en PO4 3 tot 4 mg/l per week
Goede richtwaardes die gemeten kunnen worden in het aquarium zijn:
CO2 - 25 - 35 mg/l
NO3 - 10 - 30 mg/l
K+ - 10 - 30 mg/l
PO4 - 1 - 3 mg/l
Fe - 0.2 - 1 mg/l
GH - hoger dan 3
Weet je of EasyCarbo telt als CO2 bij het berekenen van de hoeveelheid voeding? De functie is net als bij CO2 om de planten van een koolstofbron te voorzien.
 
ik kan nergens iets vinden over lumen bij Juwel helaas
 
Volgen planted box kan je de ei methode ook toepassen zonder co2.
Je moet dan wekelijks 10ml micro en 10 ml macro per week geven ipv 30ml per week .

Wat de water wissels betreft .
Niet 1x per week 50% verversen maar 1x per 2 maanden 30% verversen.

Ik heb werkelijk geen idee of dat dit gaat werken. Heb het zelf nooit uitgeprobeerd.
 
Ik gebruik de EI zonder CO2 en heb flink wat licht boven de bak, hoeveel Lumen weet ik ook niet helaas.
Na een paar maanden heb ik denk ik eindelijk een evenwicht gevonden. Licht gedimd tot 80%, drijvers in de bak, waterwissels eens per maand 25% (hier experimenteer ik nog mee - sinds kort).
Ik houd de waardes NO3:pO4 op 20:1.

Tot voor kort deed ik wekelijkse waterwissels van 25 of 50%. Bij 50% gingen mijn planten spontaan parelen, volgens mij een teken dat er door de waterwissel in een keer een bom aan CO2 in de bak kwam. Altijd lees ik dat wisselende waardes CO2 niet goed zijn (algengroei bevorderend?) dus vandaar dat ik nu experimenteer met minder waterwissels.

Ik geef geen carbo ivm de Vallisneria.
 
Ik geef co2 en ik geef maar 1x per 2 weken voeding en wissen 1x in de 3 weken 40%.
Mijn bak zat aardig met baard alg maar hiermee is het een heeeeel stuk minder geworden. Het is nog niet weg maar ik heb goede hoop met deze methode.
 
Tot voor kort deed ik wekelijkse waterwissels van 25 of 50%. Bij 50% gingen mijn planten spontaan parelen, volgens mij een teken dat er door de waterwissel in een keer een bom aan CO2 in de bak kwam. Altijd lees ik dat wisselende waardes CO2 niet goed zijn (algengroei bevorderend?) dus vandaar dat ik nu experimenteer met minder waterwissels.
Bij een water wissel zult van 50 % zul je inderdaad pareling zien. Maar dat is niet de co2 maar de hoeveel gas in dat water is hoger waardoor eerder een verzadiging op treed.
 
Bij een water wissel zult van 50 % zul je inderdaad pareling zien. Maar dat is niet de co2 maar de hoeveel gas in dat water is hoger waardoor eerder een verzadiging op treed.
Ah ik dacht dat dat door de CO2 kwam omdat de paarling van de planten af kwam, soms complete 'torentjes' zuurstof (?) die van die planten omhoog stegen, ook bij planten die niet gesnoeid waren. Weer wat bijgeleerd.
 
Ah ik dacht dat dat door de CO2 kwam omdat de paarling van de planten af kwam, soms complete 'torentjes' zuurstof (?) die van die planten omhoog stegen, ook bij planten die niet gesnoeid waren. Weer wat bijgeleerd.
Dat is ook wel zo maar dat komt niet door co2 uit je kraanwater maar er zit meer gas in kraanwater. Dat komt door erin als het hit de kraan stroomt en met lucht mengt.
Water kan maar een bepaalde hoeveelheid gas bevaten. Als dat punt bereikt is zie je dus die belletjes.
 
Die belletjes zie ik inderdaad ook als ik ververs hier. Vooral als ik de uitstroom tijdens het verversen niet uitzet en er dus vanaf enige hoogte water op het oppervlak klapt.
 

Terug
Bovenaan