EHEIM verwarmingsstaaf


michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Ik loop al een tijdje te prutsen met de verwarmingsstaaf. Ik doe ws. iets niet goed. Gebruiksaanwijzing is duits en niet mijn ding.

Er word gesproken over 2 draaibaren dingen.

Ik kan alleen zo ver ik weet de ring met graden verstellen. Dit heb ik nu al een paar keer bijgesteld maar mijn temperatuur krijg ik niet lager. Ik had hem op 22 graden staan maar me temperatuur meter geeft aan dat het water 25 graden is. Ik heb net weer de graden ring lager gezet.

Kan het verschil zo groot zijn of doe/zie ik iets fouts.

Foto volgt gezien die op telefoon staat.
 
98207411-1AF5-4160-BF34-0F90ABA8A908.jpeg
 
De blauwe ring kan je verdraaien, hiermee stel je de temperatuur in. De rode pijl kan je ook verdraaien, deze is voor calibratie. Als je nu actueel 25 graden meet, moet de rode pijl naar de 25 verdraaid worden, daarna moet je de temperatuur verder omlaag draaien richting de 22 die je wenst.

Ik denk dat het wel moet lukken, succes!
 
Case closed!
Je kunt tegenwoordig met de app Google Translate foto's maken van handleidingen en hele lappen tekst laten vertalen naar Nederlands trouwens. Dikke tip voor de volgende keer. :c
 
Helaas ben ik niet zo heel handig met allerlei digitale middelen. De kachelstaaf is voor mij al een uitdaging.

Zoals hij nu dus staat word het geen 20,5 graad?

Dus ik moet die grote rode pijl op 25 zetten maar wat geeft dan aan welke temperatuur ik wil hebben. Draaien met de rode ring en dan dat kleine dingetje die nu bij 30 staat op 22 als ik die temperatuur wil?
 
Die rode pijl zet je op 25 graden zonder de blauwe ring te draaien, en dat heb je nu al gedaan dus heeft geen zin meer. Het is een beetje lastig te beschrijven maar je moet de blauwe schijf eerst ijken.

Stop de verwarming in een curver bak met water en zet deze aan. Als de verwarming niet aan gaat draai je de blauwe schijf tot de verwarming aan gaat. Zodra de verwarming weer uit is meet je hoeveel graden het water is geworden. Daarna zet je die rode pijl op de graden die je hebt gemeten zonder de blauwe schijf aan te raken. Wat je nu hebt gedaan is gezorgd dat de rode pijl op de blauwe schijf ook de werkelijke temperatuur aan geeft. Nu kun je die blauwe schijf op de gewenste temperatuur zetten en zou die goed moeten werken.

Wellicht moet je dat kleine rode palletje induwen (die aan de andere kant van de rode pijl zit) voor je de rode pijl kunt verdraaien. Speel daar eerst even mee voor je bovenstaande kalibratie uitvoert.

Als dat niet lukt... Het ijken is niet perse nodig, je kunt ook gewoon proberen de blauwe schijf steeds kouder te zetten tot de gewenste temperatuur is bereikt. Dan werkt de verwarming ook prima alleen betekenen die nummers op de blauwe schijf niets. Als je dat zelf niet erg vindt is dat ook prima natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
God, wat een gedoe. Ik draai de blauwe ring en zet de rode pijl op de graden die ik wil maar dat werkt dus niet zo.

Waarom ook iets makkelijk maken als het moeilijk kan. :juggle:

Heb hem er al uit gehaald en ga dan wel even in een curver aan de gang.
 
God, wat een gedoe. Ik draai de blauwe ring en zet de rode pijl op de graden die ik wil maar dat werkt dus niet zo.

Waarom ook iets makkelijk maken als het moeilijk kan. :juggle:

Heb hem er al uit gehaald en ga dan wel even in een curver aan de gang.
Nee.

Er werd gezegd, dat de blauwe ring voor de gewenste temp moet zijn, en de rode voor de graden wat het nu is.

Dus inderdaad een curverbox.
Is handig
 
Hah het is juist iets extras wat de meeste andere merken niet hebben. En bij die andere klopt de temperatuur instelling op de staaf zelf meestal ook nooit en moet je ook gewoon maar wat proberen. Met die eheim kan je dus die staaf correct afleesbaar maken maar net als bij alle andere temperatuurstaven zal alleen de buitenste ring je temperatuur bepalen. Je kan het dus ook gewoon vergeten en die blauwe schijf gewoon kouder zetten tot gewenste temperatuur is bereikt. Moet je alleen onthouden dat instellen op 18 eigenlijk 22 is etc. Het is eigenlijk net als een klok.. als je die een kwartier voor zet dan werkt hij ook prima, moet je alleen weten als hij klokslag 8 uur slaat het eigenlijk kwart-voor is ;)

Aah dat bericht van Kees even gemist.. Video zegt meer dan 100 forum berichten haha daar moet het mee lukken.
 
Nee.

Er werd gezegd, dat de blauwe ring voor de gewenste temp moet zijn, en de rode voor de graden wat het nu is.

Dus inderdaad een curverbox.
Is handig

Ja ik begrijp het een beetje, geloof ik. Was reactie nav daniel zijn post jouwe zag ik pas weer erna.

Maar waarom niet gewoon graden instellen en klaar. Veel makkelijker.

Ga wel testen in een curver en anders bestel ik een andere die gewoon in 1 keer doet wat er op het schijfje staat........... Weinig geduld voor zulk soort zaken :D
 
Ja ik begrijp het een beetje, geloof ik. Was reactie nav daniel zijn post jouwe zag ik pas weer erna.

Maar waarom niet gewoon graden instellen en klaar. Veel makkelijker.

Ga wel testen in een curver en anders bestel ik een andere die gewoon in 1 keer doet wat er op het schijfje staat........... Weinig geduld voor zulk soort zaken :D
Je kan ook voor een inkbird gaan :)
Even instellen met een NL handleiding. En klaar

Of een tjeapding van ali
 
Maar waarom niet gewoon graden instellen en klaar. Veel makkelijker.
Omdat die dingen niet precies genoeg zijn en ze allemaal net even anders werken. Dus van de fabriek af moet je ze zelf nog even ijken.. Zo wekt elke verwarmingsstaaf, behalve dat je de meeste niet eens kunt ijken. Je moet dan genoegen nemen met op 32 graden zetten en dan wordt het 26 bijvoorbeeld, of andersom.. net hoe gaar dat ding al is ;)

Daarom gebruiken wij allemaal gewoon temperatuur controllers (die je overigens ook moet ijken haha) waarbij je gewoon digitaal de temperatuur kunt aflezen en instellen.
 
Lijkt me helemaal geen goed idee nog een inktbird ertussen met mijn technische skils ;)

Kan me er gewoon geen voorstelling bij maken dat je iets van EHEIM ongeijkt koop. Je koop z on ding gloednieuw uit de doos waar een stekker aan zit en alle temperaturen zijn hetzelfde. 26 graden is 26 graden.

Maar goed met het dummy filmpje zal ik het wel voor elkaar krijgen. Weet nu niet of de curver een goed idee is want deze temperatuur zal anders zijn dan me aquarium. Is het niet beter om temperatuur aquarium te meten en dan instellen. Dan kijken of water in curver warm word zoals ik heb ingesteld. Mooi klusje voor 1e kerstdag :juggle:
 
Wat denk je dat die staven gaan kosten als eheim ze in de fabriek in bak met water moet stoppen, aan moet zetten, wachten tot de staaf uit gaat, temperatuur opnemen en dan het rode pijltje goed moet zetten (eigenlijk wat we jou hierboven aangeraden hebben) en dat per staaf? Ze stellen hem ongeveer goed voor je in maar het klopt nooit helemaal.

Ik zou er gewoon mee stoppen en lekker die blauwe ring verzetten tot je bak de juiste temperatuur is en dan is het goed. Als je nog niet aan de rode pijl heb gedraaid dan kun je de verwarming op 19 instellen en dan wordt het 22 (afgaande uit de informatie van je startpost)
 
Persoonlijk vind ik het instellen van die eheim staven ook een drama.
Je hebt ook staven van eheim die vast op 25 graden staan als dat een goede temperatuur is voor je bak zijn die ideaal.

Een inkbird is veel makkelijker te programmeren.
 
Helaas ben ik niet zo heel handig met allerlei digitale middelen. De kachelstaaf is voor mij al een uitdaging.

Zoals hij nu dus staat word het geen 20,5 graad?

Dus ik moet die grote rode pijl op 25 zetten maar wat geeft dan aan welke temperatuur ik wil hebben. Draaien met de rode ring en dan dat kleine dingetje die nu bij 30 staat op 22 als ik die temperatuur wil?

@sschot heeft het prima verwoord. Je kijkt op je meter welke temperatuur deze aangeeft. 25 graden? Dan zet je de rode pijl op 25 graden. Daarna ga je met de blauwe ring het cijfer 22 onder de rode pijl zetten, aannemende dat je een 22 graden temperatuur in je bak wil.

Wat is trouwens een kachelstaaf?
 
Lang geleden struikelde ik hier ook over..
Heb toen de Eheim kachelstaaf in een bakske water geplumpt en net zo lang gezocht tot het water op de juiste temp kwam.. ik geloof dat ie nu bij mij op 26 graden staat, en daar haalt ie keurig de 23,5 mee.. ;)
 
Heel vroegah stond er helemaal geen schaalverdeling op zo'n ding.
Alles wat je nodig had was een thermometer en een portie geduld.
De knop waar je het bimetaaltje instelde was afgedekt door een rubber dopje waarmee je min of meer de knop kon bedienen waarmee je de temperatuur instelde.
Kachel aanzetten, dagje wachten=> hmm beetje aan de warme kant, op de gok wat naar links draaien=> hmm nog wat aan de warme kant, nog een beetje naar links=>, hmm beetje koud nu=> klein tikkie naar rechts: Aha mijn verlangde temperatuur.
Klaar.
Duurde een dag of 3, 4 maar ging prima.
En het gaat nog steeds prima.
 
Heel vroegah stond er helemaal geen schaalverdeling op zo'n ding.
Alles wat je nodig had was een thermometer en een portie geduld.
De knop waar je het bimetaaltje instelde was afgedekt door een rubber dopje waarmee je min of meer de knop kon bedienen waarmee je de temperatuur instelde.
Kachel aanzetten, dagje wachten=> hmm beetje aan de warme kant, op de gok wat naar links draaien=> hmm nog wat aan de warme kant, nog een beetje naar links=>, hmm beetje koud nu=> klein tikkie naar rechts: Aha mijn verlangde temperatuur.
Klaar.
Duurde een dag of 3, 4 maar ging prima.
En het gaat nog steeds prima.

Volgens mij is er dus niets veranderd met nu :D

Maar goed het euvel is opgelost. De heater, kachelstaaf, verwarmingsding ligt in de berging. Het is zonder het ellendige ding warm genoeg. Kamer temperatuur is ochtend rond de 22 en loopt in de dag op naar 23.

Nu duimen dat de voort planting van me long fins over is want het word teveel..............
 
Lukt ie al? Anders gewoon kaarsjes onder je aquarium net als vroeger, ook nog gezellig :Dk

Zeer goed gelukt. Hij ligt op de berg afgekeurde vissen spullen :thumbs:

Moet alleen iets anders verzinnen voor vanavond want heb de spiritus branders van de fondeu pan eronder zet. Handiger om in te stellen :D
 
Heel vroegah stond er helemaal geen schaalverdeling op zo'n ding.
Alles wat je nodig had was een thermometer en een portie geduld.
De knop waar je het bimetaaltje instelde was afgedekt door een rubber dopje waarmee je min of meer de knop kon bedienen waarmee je de temperatuur instelde.
Kachel aanzetten, dagje wachten=> hmm beetje aan de warme kant, op de gok wat naar links draaien=> hmm nog wat aan de warme kant, nog een beetje naar links=>, hmm beetje koud nu=> klein tikkie naar rechts: Aha mijn verlangde temperatuur.
Klaar.
Duurde een dag of 3, 4 maar ging prima.
En het gaat nog steeds prima.

Wanneer je een Juwel aquarium hebt moet je dit principe ook nu nog toepassen. Hoezo? Op een bij de bak geleverde verwarming staat toch een maat verdeling? Ja, maar het beste is om net te doen alsof er niets opstaat en gewoon het bovenstaande principe toe te passen... :juggle:
 
Ik ben volgens mij ook nog nooit een verwarmingselement tegengekomen dat de juiste temperatuur maakte in het water als dat ik had ingesteld op de thermostaat. Stel ik hem in op 20 dan wordt het 21 graden of vele andere varianten hierop. De techniek die hierboven beschreven staat werkt ook hier al jaren het beste. Gewoon instellen, controleren, bijstellen, controleren etc. tot de juiste temperatuur is bereikt. :)
 

Terug
Bovenaan