Eheim versus Superfish


Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
Ik ga binnenkort starten met het inrichten van mijn 160 x 60 x 50 aquarium. Van mijn Rio 125 neem ik daarbij het Eheim Classic 25o filter mee; dat is natuurlijk lang niet genoeg.

Ik moet dus een ander filter erbij zetten, met genoeg capactiteit voor een liter of 400. M��r is natuurlijk beter.

Eheim filters in die grootte zijn behoorlijk prijzig; een Eheim Professional 3 voor een bak van 350 tot 600 liter, 1250 l/u, kost bij Veldhuis � 219,-.

Nou zijn er ook nog andere filters natuurlijk. Ik zag een Superfish Aqua Pro 600, voor bakken tot 600 liter, 1300 l/u voor � 79,50.

Waar zit dat verschil in prijs in ? En is de Superfish een goed (en vooral stil) filter ? Zijn er nog andere, goede en betaalbare opties die jullie kennen ?
 
Een Eheimpomp is een pomp die zijn kwaliteit allang bewezen heeft. Ik heb er verschillende waarvan enkele al 25 jaar. Natuurlijk zijn er meer merken die ook vaak voordeliger zijn maar als ik jou was kocht ik gewoon een Eheimpomp.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dank voor je antwoord ! Ben benieuwd naar anderen !

Dat Eheim goed is weet ik; het gaat mij er om dat een Eheim drie keer zo duur is als een Superfish, en ik vraag me af waar dat verschil dan in zit. In wezen is een filter natuurlijk niks meer dan een plastic doos met een pomp en een paar kranen en slangen. Betaal je bij Eheim niet ook (vooral ?) voor de naam ?

Wat zijn dan de voordelen van Eheim boven andere merken ?
 
Ik heb de Eheim 2213 en 2215 en beide bevallen prima. De SF ken ik zelf niet maar als de prijs zoveel uitmaakt dan denk ik dat er in materiaal en afwerking wel het eea zal verschillen.
 
Hoi Jessica, ��k bedankt.

Materiaal en afwerking zijn niet zo belangrijk, behalve als die de kwaliteit en de hoeveelheid geluid van het filter be�nvloeden. Mijn filter staat gewoon in de kast, en hoeft niet mooi te zijn. Wel goed en stil, en liever niet lek na een paar jaar.

Extreem is bijvoorbeeld een ADA Super Jet filter (330 l/u) voor � 799,90, zo'n kek Amano dingetje ... Is dat dan ook beter dan de Eheim ?
 
Ik durf weinig van andere filters te zeggen omdat ik alleen de tetra en de Eheim zelf heb gehad.
Wellicht dat je via Google wel testen kunt vergelijken of dat er iets bekend is op het forum.
 
Welke Tetra heb jij ?

Tetra is een ander voorbeeld: de Tetratec Ex 1200 Plus pompt 1300 l/u, voor een bak tot 500 liter ... en kost � 109,-.
 
Ik heb de EX 600 en de 700 gehad maar vind de Eheim beter in gebruik. Die knop om aan te zuigen bij de Tetra maakte me soms bijna gek en kreeg er een zere hand van.
Maar ja dat is mijn ervaring hoor. Ik ben op Eheim daarna overgegeaan.
 
Superfish is rommel. Blijf daar zo ver mogelijk van weg. Samen met sunsun en consorten.
Kijk eventueel ook naar sera, Eden, jbl... Ook goeie kwaliteit.
Eheim classic lijn is topmateriaal. Maar de proversies zijn helaas niet zo top...
 
Ik heb gewoon eheim. Op advies van t forum. Stil en werkt 3x prima. Ik zou gewoon voor eheim gaan.

Mvg Jorrit
 
Eheim zal ik ook gaan is veel beter en onderdelen zijn altijd verkrijgbaar
 
Eheim vs Superfish is net als Audi vs TATA ;)
 
JBL is niks mis mee, en minstens net zo stil en onderhouds vriendelijk als Eheim.
 
Fozzy zei:
JBL is niks mis mee, en minstens net zo stil en onderhouds vriendelijk als Eheim.
plus een jaar langer garantie!
 
Gebruik zelf nu ruim een jaar een JBL E701 zonder enig probleem. Stil en redelijk zuinig.
Bovendien in mijn ogen een goede prijs.
 
Tja verschil moet er wezen he John :D.
Echter kijken bij jou de meiden naar je auto en in mijn geval kijken ze naar mij :p.
 
Ik heb een Eheim 2213, 2215 en een Jbl cp e901 verdeeld over 2 bakken draaien. Over deze 2 merken filters niets anders dan lof. Ze zijn stil, degelijk en onderhoudsvriendelijk. Mijn collega heeft de zwaarste Tetratec draaien op zijn Juwel vision 450 (discusbak) en heeft hier niets anders dan ellende mee. Lekkende kop, snel verstopt en het duurt een eeuwigheid voordat al het lucht uit het filter verdwenen is.
Nee, voor mij alleen Eheim of Jbl. Alhoewel ik ook goede verhalen hoor/lees over de Fluval filters.

Gr Robin
 
Heb ook een Eheim en in een andere bak een SuperFish AquaPro.
De oude Eheim is gewoon superdegelijk en onverslijtbaar lijkt wel, de ouwe Aquapro hoor je niet, maar vind die wel veel zwakker.

Overigens rij ik in een oude Mazda, ook degelijk, fluisterstil en nog steeds mooi.. :)
 
Dan denk ik dat het zo gaat worden:

Mijn oude EHEIM BUITENFILTER 2213 (440 l/u) met daarnaast een nieuwe EHEIM BUITENFILTER 2217 (1000 l/u). Dat kost � 119,- en is dus lang niet zo duur als een Professional 3.

Wat denken jullie ? Is dat genoeg voor 160 x 60 x 50, 450 liter ?

Eheim-buitenfilter-2213-EHEIM-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg
 
In theorie zou dit moeten kunnen. Ikzelf zou de 2213 samen met een Jbl e1501 laten draaien. De Jbl heeft net wat meer debiet en zal qua prijs niet zo heel veel duurder zijn. Persoonlijk heb ik liever wat overcapaciteit dan dat het 'net aan' is.

Gr Robin
 
Het aantal liters/uur vs. de filterinhoud van de Eheim Classics is naar mijn mening wat minder in balans dan die van de andere Eheim series en andere merken.
JBL e701 en Eheim 2224 bijv. pompen beiden 700 liters/uur, met evenveel filterinhoud als de Classic 150 (2213) terwijl die laatste maar 440 liters/uur pompt.

~ Ivo

(*) liters/uur steeds onbelast.
 
Ik kan zeggen dat ik tevreden ben met beide merken.
Heb de Superfish Aqua Pro 600, 2x Eheim Pro 2 en een Eheim Ecco draaien en deze zijn allemaal prima.

Waar zit dat verschil in prijs in?
Deels bouwkwaliteit maar vooral ook merknaam.

En is de Superfish een goed (en vooral stil) filter?
Ik vind hem stil en prima werken. Geen op of aanmerkingen. En heerlijk die automatische opstart en ontluchting.
 
Nou, dit is hem geworden. Ik kocht hem voor een goeie prijs op AquaVaria.

image_zpse25a3de3.jpg


0EFD3F39-E9DA-4BFF-8EDA-D79D933713C3_zpsrsn2pxym.jpg
 
Gefeliciteerd. Je hebt een bijzonder goede aankoop gedaan. Hier zal je veel schik van hebben.
Ik wil je nog wel de tip meegeven om het bovenste fijnste filtermatje te vervangen door witte filterwatten. Het bovenste blauwe filtermatje laat mij nog net iets te veel zweefvuil door. Dit kan je dus oplossen door het te vervangen door filterwatten. Je kan bijv bij je lfs een zak witte watten kopen.

Gr Robin
 
Hoi Robin, was ik al van plan. Ik heb in mijn Rio 125 in zes jaar misschien zes keer de sponzen uit get interne Juwel filter uitgespoeld, en ze nooit hoeven vervangen, maar om grover vuil er uit te houden (en uit het aquarium) verving ik bij iedere schoonmaakbeurt w�l het laagje filterwatten helemaal boven in het filter. Dat was na ��n of twee weken altijd behoorlijk vies.
Of dat ook in de grotere externe filters moet weet ik nog niet, maar de witte watten komen er zeker weer in ! Goeie tip dus; dank je !

Ik zag trouwens net dat er in de JBL een soort voorfilter zit waardoor het water naar beneden stroomt, aan de zijkanten van het bovenste bakje. Daar zit hele grove spons in. Misschien kunnen daar beter de watten in ?

Als laatste ben ik benieuwd in hoeverre fijne filterwatten de doorstroom gaan verminderen. Maar dat ga ik allemaal op m'n gemak uitzoeken.
 
Ikzelf heb alleen het fijnste filtermatje vervangen door witte filterwatten. De grove sponsjes aan de zijkanten halen idd het ergste vuil er uit. Ik denk dat als je die gaat vervangen door witte watten, de doorstroom vrij snel minder wordt. Dit heb ik echter nog niet geprobeerd. Er zijn mensen die op die manier snel van hun zweefvuil afkomen maar durf niet te zeggen hoe lang ze de watten aan de zijkanten laten zitten. Het lijkt mij meer een turbo oplossing.
 
Vandaag de nieuwe bak gevuld (kijken of ie niet toevallig lek is) en de JBL aangesloten. Mooi stil filter ! En verplaatst veel water.

BDD95BB1-E5E8-4328-BFEC-252E35781781_zpsdqszcybi.jpg


546FDBD5-2805-48ED-9EE2-F450BB1475D3_zpsod2tjp5t.jpg


10690E76-674C-4F02-A2C6-F95E10F46DCE_zpspsc0uju4.jpg
 
Wauw wat een mooie bak
 
De JBL draait nu al een paar dagen in de nieuwe bak, en doet het goed. Er zit (om te kijken of de bak niet lekt) alleen nog maar kraanwater in; geen bodem, planten etc. Nu valt me op dat het water niet helemaal helder wordt; er hangt een soort witte zweem in; lijkt wel lichte rook zeg maar. Het is geen lucht; het filter is nu goed ontlucht. Kan dat komen omdat ik het filter (met onderin die witte ballen) niet eerst heb uitgespoeld ?
 
Dit is een gewone vorm van bacteri�n bloei.

Zoek maar eens op, het gaat van zelf weg of anders filteren via een UV-lamp

Jb Malawi
 
Ok dank je ! Ik heb even gegoogeld en ben tot de conclusie gekomen dat het niet erg is en vanzelf weer weg gaat. Is ook geen ramp; er zit alleen nog maar water in de bak. Kan er ook weer helemaal uit, en dat gaat ook nog gebeuren.
 

Terug
Bovenaan