Eheim Proxima 325, 60x40x40 en plantenbakje van GCJ


Flinke verhuizing dus! Bakken staan er mooi bij

Best wel eigenlijk. Meer werk dan we vantevoren hadden ingeschat, maar dat gebeurt hier wel vaker.

In grote lijnen zijn nu alle verhuizingen geweest, en in grote lijnen staan de planten ook in de bakken waar we ze willen. Nu de komende weken /maanden nog dingen aanpassen, maar ik denk dat dat aanpassen altijd wel blijft :)

Maar, het doel was minder bakken, minder tijd voor onderhoud, en we wachten af of dat gaat lukken. Meer tijd samen zonder dat we aquaria hoeven te onderhouden :)
 
De 325 begint langzaam op orde te komen, voor nu.
We zullen dingen blijven aanpassen maar voor nu kijken we er weer graag naar. Het bewonersbestand is ook goed zo. Alles vult elkaar goed aan en loopt elkaar niet in de weg. De 2 Ancistrus-dames laten elkaar redelijk met rust. Mannetje en vrouwtje gourami hebben al sinds gisteren feest.

image.jpg
 
Mooie bak Marjan en je hebt er ook niet veel licht boven zo te zien.
 
Mooie bak Marjan en je hebt er ook niet veel licht boven zo te zien.

Het is niet heel veel (2x 54watt t5), maar wel erg effectief lijkt het. De planten kleuren mooi genoeg op hier.

Op termijn willen we misschien nog 1 led-unit bijplaatsen, dat was al het plan vanaf het begin, maar we willen de bak nu eerst goed draaiend en stabiel hebben. Ik gok dat dat zeker nog een half jaar of langer duurt.

Juist voor de toekomstige ophoging van het licht hebben we de co2-installatie bijgeschakeld bovenop de bio-co2. Die doet nu bijna niets nog.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Chillen bij de Coconut Bar:

IMG_20200911_180742.jpg
 
Wat een prachtige grote bak heb je zeg!

Dank je voor je compliment.
Hij is eigenlijk te groot voor onze woonkamer, we wonen betrekkelijk klein, maar we hebben er veel plezier aan.
 
Dank je voor je compliment.
Hij is eigenlijk te groot voor onze woonkamer, we wonen betrekkelijk klein, maar we hebben er veel plezier aan.

Ik heb dan een gratis advies om dit probleem op te lossen. Het beste kun je nu gaan uitkijken naar een huis met een wat grotere woonkamer :juggle: :deal:
 
Ben wel heel benieuwd hoe die dan in de inrichting staat, als je dat wilt delen natuurlijk!
 
Ben wel heel benieuwd hoe die dan in de inrichting staat, als je dat wilt delen natuurlijk!

Onze zithoek is iets kleiner dan 3,5x4m. Daar staat een bank in, een stoel, een tv en het aquarium.
De rest van de kamer is ongeveer 2,5 bij 2,5 met een eettafel en een kastje.

Daarmee is 130x50x50 een verhoudingsgewijs groot deel van onze woonkamer.
 
Heel langzaam beginnen we iets voeling te krijgen met de nieuwe indeling. Vandaag weer gesnoeid, maar ik zie nu alweer dingen die ik volgende keer anders wil hebben. Het houdt ons van de straat :)

Door wat opmerkingen van een mede-forumlid kijken we nu ook iets anders naar de indeling van de bak. We gaan niet alles overhoop halen, maar het geeft ons wel een richtlijn om ergens naartoe te werken. Leuk.

Een foto van net na de snoei plus waterwissel etc.
De Javavaren is door een kleine verandering in de indeling van het hout wat minder stabiel, en ik zag net op de foto dat hij niet staat zoals hij hoort te staan, iets naar voren gekanteld en wat lager tussen het hout. Morgen weer een dag :)

IMG_20200927_183145~3.jpg


Verder hebben we vandaag na 7 weken de filters schoon gemaakt. Wat opviel was dat het water in de bak minder geel/vies was dan eerder. Ook de filters waren nauwelijks vies. De nieuwe indeling lijkt te helpen met schoner water. Ook de temperatuur is weer wat lager, dat zal ook meehelpen. Wellicht volgende week de aquel turbo500 met watten vulling er uit en kijken hoe dat gaat. Ook gaan we 2 weken langer wachten met het schoonmaken van de filters.

Ivm het feit dat we hier momenteel hevig bezig zijn met mogelijke zonnepanelen en verbruik van electra en gas, heb ik gisteren uitgerekend wat wij gebruiken aan elektra voor onze bakken.
Ik heb daarbij rekening gehouden met alle apparaten behalve de verwarmingen omdat het verbruik daarvan niet goed in te schatten is.

Het verbruik van onze 325ltr bak is 695kwh/jaar. Dat is met 2x t5 54w, een eheim classic 2215 en 2217, een aquael turbo 500. We hebben een verwarming van 200watt in de bak met onbekend verbruik.
Met vergelijkbare led van eheim zouden we 181 kwh/jaar minder verbruik hebben.

Voor de 96ltr mrt 20watt led is ons verbruik 233kwh/jaar plus de verwarming.

Voor de 60ltrcube is het verbruik 143kwh/jaar plus verwarming.
 
Met zo weinig energieverbuik kan er nog wel en leuke bak bij dus:deal:;)
 
Met zo weinig energieverbuik kan er nog wel en leuke bak bij dus:deal:;)

Hou op schei uit, ik zit in elektra overdrive en denk er over nog 2 bakken op te doeken :)

Maar dat trekt vast weer weg. Hoop ik.
 
Snelle update van onze 96ltr. De Pothos groeit de bak uit :)
 

Bijlagen

  • IMG_20201008_172921.jpg
    IMG_20201008_172921.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 105
zeer mooie bakjes en prachtige volle planten .
Die old skool t5 verbruiken meer energie om te verlichten maar geven watt aan warmte af.
Denk dat het een extreem lang duurt om om goed werkende tl-verlichting te vervangen door hoogwaardige leds
 
Bedankt voor de complimenten :)

Ik merk dat door de jaren heen onze bakken telkens wat veranderen qua inrichting, en telkens kijken we er weer met veel plezier naar. De 325ltr staat echt midden in onze zithoek op enkele meters van onze stoel/bank, en ik merk dat zowel mijn man als ik soms lang naar de bak zitten te staren. De tv staat maar zelden aan hier.

Ik zie vaak dat mensen met een grotere bak ook voor wat grotere vissen gaan. En op zich begrijp ik dat wel.
Wij hebben juist voor heel kleine visjes gekozen. Ember tetra's van een 2 a 3cm ongeveer, corydoras habrosus en pygmeus, en 1 koppel honing gourami's die ongegeneerd de hele bak claimen samen.

We wilden een grotere wereld maken voor die kleine visjes. En het resultaat vinden we bijzonder. We zien interessant gedrag, het is zo echt een stukje onderwaterwereld, en bovendien lijkt onze bak verhoudingsgewijs groter door de kleine bewoners.

Ik plaats nog een foto. Geen mooie foto, hij is tijdens het voeren genomen voor een gesprek in de chat, maar ik plaats hem nu omdat ik dacht dat het formaat van eerder geplaatste foto's was gewijzigd en dat wilde ik met deze foto checken.
 

Bijlagen

  • IMG_20201008_180118~2.jpg
    IMG_20201008_180118~2.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 98
Ondanks het voer weer erg mooi. Top dat jullie er zo van kunnen genieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Volledig mee eens! Grote school kleine visjes heeft hier ook zeker de voorkeur!
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Ik werd zojuist verwezen door @Drup naar deze pagina. Ik vind het allereerst erg mooi geschreven, lekker te lezen. En wat zijn jullie bakken mooi zeg! Mijn complimenten hoor, een voorbeeld waar ik heen wil. Het geeft mij weer wat meer moed om door te zetten!
 
Ik werd zojuist verwezen door @Drup naar deze pagina. Ik vind het allereerst erg mooi geschreven, lekker te lezen. En wat zijn jullie bakken mooi zeg! Mijn complimenten hoor, een voorbeeld waar ik heen wil. Het geeft mij weer wat meer moed om door te zetten!


Hallo Tistje, wij zaten hier voorheen als GCJ, maar nu dus een andere naam.

Dank je voor je complimenten.

Ik heb nagedacht over wat het probleem zou kunnen zijn bij jouw bak, maar ik heb daar zo geen antwoord op sorry. Maar ik heb hier op het forum al van veel mensen gelezen dat het niet wilde, en bij de mensen die bleven proberen kwam het eigenlijk altijd goed. Dat werden vaak prachtige bakken.

Er zijn veel dingen die bij elkaar moeten passen, en zie net dat ene schakeltje dat niet past maar te vinden.

Heel veel succes en sterkte en plezier met jouw avontuur :)

Trouwens nog maar even de laatste stand van zaken van de bak. Omgewerkt naar minder onderhoud.

20211024_183153.jpg
 
Ivm de blessure van mijn man, die een behoorlijke impact heeft op sommige bewegingen, gaan wij stoppen met de eheim proxima 325.

Deze gaan we verkopen.

Wij hebben een eheim vivaline 126 besteld, welke naar verwachting binnen enkele weken binnen zal zijn.

We denken dat het onderhoud daarvan beter te doen zal zijn. We kijken uit naar het nieuwe aquarium, maar het is ook goed dat het er nu nog niet is. Te druk met andere dingen ("83" stappen voor we in augustus "van het gas af kunnen".)
 
Rustig aan hoor Marjan voor jou en je man. Veel plezier van jullie kleinere bak, wat overigens ook een mooi maatje is šŸ˜‰.

Gr. Ed
 
Vervelend weer Marjan en heel veel sterkte voor je man en de nieuwe bak gaat ook vast mooi worden.
 
Jammer maar te begrijpen Marjan dat je soms door omstandigheden keuzes moet maken. Sterkte gewenst voor je man en hopelijk zal de tijd verbetering brengen voor hem.

Succes beiden, wat jullie is toevertrouwd, met de nieuwe bak en succes met de verkoop van de huidige bak.
 
Lastig om zulke keuzes te moeten maken, maar soms is het niet anders inderdaad, sterkte toegewenst
 

Terug
Bovenaan