Eheim professionel 3 (1200 l/uur) voor 190l aquarium


M

Marieke1

Guest
Via marktplaats kan ik een Eheim professionel 3 2075 (1200 l/uur) overkopen voor €85. Zou dit een goed filter zijn voor mijn toekomstige 190 liter aquarium (wordt een gezelschapsbak)? Op internet kan ik er weinig over vinden, dus ik denk dat het een wat oudere versie is.
Wat ik zelf dacht is dat 1200 liter per uur prima is (of zelfs te veel?) voor de inhoud van mijn aquarium, Eheim is voor zover ik gehoord heb een van de beste merken voor een filter, en €85 lijkt me een prima prijs voor een tweedehands filter. Maakt het verder nog uit hoe oud het filter is?
 
Ik zou een Eheim 2215 of 2213 nemen.

Erg goedkoop 2e hands. En er kan weinig aan stuk. En de filtering is beter.
 
Bedankt voor de tip!
Is de professionel 3 dan toch een beetje too much?
 
Het kan prima, de uitstroom zal in het begin wellicht wat sterk zijn maar daar is altijd wel wat aan te doen.
 
Het is misschien ook goed om je te realiseren dat de door producenten opgegeven capaciteit nooit gehaald wordt in je bak. In de praktijk zal het door jou genoemde filter zo'n 750 liter per uur doen. Dit feit geldt overigens voor alle filters.
 
Ik ben er inderdaad van op de hoogte dat het aantal l/uur van een filter altijd minder is dan aangegeven wordt. Is het wel zo dat je uit kunt gaan van de inhoud van het aquarium dat bij het filter vermeld staat?
 
Wat de fabrikant meld is wat de pomp haalt zonder media en de ideale opvoerhoogte.

Maar nog lijkt me deze overkill voor 190 liter.
 
Ik ben er inderdaad van op de hoogte dat het aantal l/uur van een filter altijd minder is dan aangegeven wordt. Is het wel zo dat je uit kunt gaan van de inhoud van het aquarium dat bij het filter vermeld staat?

Meestal word er een min-max vermeld, dan altijd van de min uitgaan
 
2075 met zijn 1200 komt op grofweg uit op 600l/u wat dus een dikke 3x bruto inhoud van je bak word.
Is Opzich wel een mooie hoeveelheid, heb je nog wat over voor een CO2 reactor of externe heater.

Dat gezegd hebbende denk ik dat ik het toch met @biljoenblik eens ben en je beter af bent met wen Classic serie van eheim
 
Kijk eens hier:
https://www.aquaforum.nl/threads/review-eheim-professionel-3-600-2075.62046/

Ik zou ZEKER voor deze Professional 3 gaan! Is een stuk langer in standtijd en makkelijker te onderhouden, daarnaast heb je voor een 2213 ( waar overigens niets mis mee is!!) wel voor makkelijk onderhoud 2 dubbelkranen nodig, en die kosten nou ook nog wel het een en ander.....!!
 
Wij hebben ook een pro 3 eheim, en bevalt me enorm, goede pomp waar weinig onderhoud aan nodig is.
 
Ik ga het filter vandaag ophalen, bedankt voor het meedenken :)
 
Kijk eens hier:
https://www.aquaforum.nl/threads/review-eheim-professionel-3-600-2075.62046/

Ik zou ZEKER voor deze Professional 3 gaan! Is een stuk langer in standtijd en makkelijker te onderhouden, daarnaast heb je voor een 2213 ( waar overigens niets mis mee is!!) wel voor makkelijk onderhoud 2 dubbelkranen nodig, en die kosten nou ook nog wel het een en ander.....!!

Heb je daar ook jarenlang ervaring mee??

Ik ben helemaal klaar met de pro 3 serie van Eheim. Gebasseerd op ruim 2 jaar ervaring.

Na ruim 2 jaar ging de opstartknop lekken. Pompkop moest daarvoor naar Eheim.
Na 2 jaar vind ik dat echt schandalig.

Filterwerking is ook niet goed. Nu met de 2217 heb ik eindelijk een echt heldere bak.

Als je google zoekt, hebben zeer veel mensen lekkage aan de opstarknop.
@sschot hier op het forum. Ook lekkage(s) gehad.

Als ik een advies mag geven. Mijd alle pro3 en pro4 van Eheim.

Experience serie heb ik 10 jaar gehad. Ook zeer goed. Wel zonder opstartknop.

Classic is Eheim groot mee geworden! Sinds 1960 worden deze filters al gemaakt.
 
Ik zal dan met de Eheim Professionel 4 plus 350 (2273) wel een uitzondering zijn. Deze heb ik nu 1,5 jaar draaien op een Juwel RIO 180 en bevalt me tot nu toe goed.
 
Ik zal dan met de Eheim Professionel 4 plus 350 (2273) wel een uitzondering zijn. Deze heb ik nu 1,5 jaar draaien op een Juwel RIO 180 en bevalt me tot nu toe goed.

1,5 jaar is nog geen ruim 2 jaar.:sorry:

Hopelijk blijf je geluk hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb bijna 3 jaar ervaring met meerdere modellen van de pro3.

Ik ben er nu helemaal klaar mee.

Denk sterk om eens een Fluval ervaring te gaan op doen
 
Ik heb hem net opgehaald en ga dus in eerste instantie met dit filter beginnen. De eigenaar zei dat hij er nooit problemen mee heeft gehad in de 3 jaar dat hij hem heeft, en heeft hem weggedaan wegens het wegdoen van zijn aquarium.
Over een paar weken ga ik hem in gebruik nemen, en ik hoop dat ik er dan jaren plezier van kan hebben. :)
 
Verbazend dat er zo negatief over de eheim pro 3 geschreven wordt zoals eerder aan gegeven meerdere hier staan van ga 2 jaar oud tot 8-9 jaar oud geen enkel probleem mee gehad
Misschien een kwestie van bediening/gebruik of onderhoud of pure pech bij de heren/dames
Blijf er zelf bij dat de eheim tot nu toe de beste filters zijn die ik tot nu toe gehad heb fuval jbl sunsun
 
Zoals alle filters en merken, er is onderhoud nodig en soms heb je gewoon wat trucs nodig die je leert door ondervinding of tips van andere gebruikers. Zo ben ik nog steeds een echte fan van de niet meer verkrijgbare Intervalfilters 2227 en 2229 van Eheim. Volgens mij nog steeds de beste nat-droog filter ooit gemaakt. Maar ja, ook daar was wat extra (normaal!!) onderhoud aan nodig, welk door de gebruikers schijnbaar niet of nauwelijks werd gedaan. Gevolg: erg veel storingen en garantieclaims en uiteindelijk is deze uitvoering in schoonheid gestorven.

Er zijn in de wereld van de techniek en elektronica voorbeelden te over van goede en innovatieve producten die het uiteindelijk niet hebben gemaakt op de markt. Helaas maar zo gaat dat in werkelijkheid .
 
deze serie (Intervalfilters 2227 en 2229 van Eheim) is mij onbekend zie wel de voordelen van de techniek er achter.
Is jammer dat zo iets door de onbereidheid om de boel op juiste wijze te onderhouden dan toch weer verdwijnt
de pro 3 serie bestaat toch al een behoorlijke tijd gelukkig en is hoop ik wel een blijvertje
De toevoeging van de vul/ontluchtings-knop heb eigenlijk nooit begrepen gebruik hem dan ook niet doe het nog steeds op de normale manier filter schoonmaken afvullen met water en klaar
Mocht er eens lucht in de slangen zitten dan aanzuigen en klaar of de vulslang even op de aanzuig zetten
 
Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen van je allereerste filter Marieke en alvast proficiat met je aankoop.:thumbs:
 
deze serie (Intervalfilters 2227 en 2229 van Eheim) is mij onbekend zie wel de voordelen van de techniek er achter.
Is jammer dat zo iets door de onbereidheid om de boel op juiste wijze te onderhouden dan toch weer verdwijnt
de pro 3 serie bestaat toch al een behoorlijke tijd gelukkig en is hoop ik wel een blijvertje
De toevoeging van de vul/ontluchtings-knop heb eigenlijk nooit begrepen gebruik hem dan ook niet doe het nog steeds op de normale manier filter schoonmaken afvullen met water en klaar
Mocht er eens lucht in de slangen zitten dan aanzuigen en klaar of de vulslang even op de aanzuig zetten

Als je deze niet gebruikt, zul je er geen storing aan krijgen! Dat is een logisch gevolg.

Ik heb het filter echter volgens gebruikshandleiding gebruikt. Dus ook de drukknop.
En dan mag zo’n ding niet stuk gaan.

Zoals alle filters en merken, er is onderhoud nodig en soms heb je gewoon wat trucs nodig die je leert door ondervinding of tips van andere gebruikers .

Onderhoud aan de drukknop staat niet in de handleiding. Verder alle rubbers en onderdelen correct behandeld volgens handleiding.
Pompkop mag niet open ivm garantie.

Zo ben ik nog steeds een echte fan van de niet meer verkrijgbare Intervalfilters 2227 en 2229 van Eheim. Volgens mij nog steeds de beste nat-droog filter ooit gemaakt.

Zo ver mijn geheugen rijkt ook het ENIGE nat droog filter ooit gemaakt. Dus logisch gevolg dan ook met gedeelde plaats op de ranglijst.
Het beste en slechtste filter ooit gemaakt.
 
Bedankt voor de reacties allemaal :)
Wat zou het extra onderhoud van een eheim pro 3 dan zijn? Meer dan filterwatten af en toe uitknijpen in aquariumwater en de rotor schoonmaken kan ik zo niet bedenken. Maar ik moet sowieso de handleiding nog downloaden voordat ik hem in gebruik ga nemen. :p
 
Pas onderhoud plegen als je merkt dat je opbrengst terug loopt
Wat de router betreft die heeft bijna geen onderhoud nodig 1 punt is wel als je plantenvoeding gaat gebruikt of een ijzer toevoeging dan deze wel in de gaten houden
1 tip nog wel zorgen dat je alle onderdelen bij elkaar houd vooral de ashouder en zeker het kleine buisje wil wel eens weg raken
httpswww.heevis.nlmediacatalogproduct353594.jpg


succes met je filter
 
De grotere Eheim filters hebben allemaal zo hier en daar in de kop of op de slangaansluitingen rubber ringen of stoppen, Deze verslijten in de loop der tijd, en MIJN ervaring heeft mij geleerd dat he tgoed is om deze na een jaar te vervangen en dan allemaal tegelijk. Kost weinig en daarmee ondervang je allerlei "probleempjes"zoals onverklaarbaar lucht in de filter, of plotsklaps lekken of zelfs dat de kopklemmen wel erg gemakkleijk open en dicht gaan...! Ook bekend / berucht is de dikke stop die in de zijkant van de kop is aangebracht, deze wodt echt dunner en de afsluitribbeltjes zijn na een jaar gewoon "weggevreten" door je aquawater, de stop wil dan bij aanraking naar binnen in de kop gaan zitten en dan lekt het ding als een mandje.
 
@biljoenblik: Dus als er een product komt met een afwijkende behandeling, omdat dit innovatief en nieuw is, en een aantal gebruikers kan er niet mee overweg, dan is het opeens het slechtste product ooit??

Dat is wel erg kort door de bocht....!!
 
@biljoenblik: Dus als er een product komt met een afwijkende behandeling, omdat dit innovatief en nieuw is, en een aantal gebruikers kan er niet mee overweg, dan is het opeens het slechtste product ooit??

Dat is wel erg kort door de bocht....!!

Ik zei alleen maar. Dat het heel makkelijk is om te zeggen dat het makkelijk is om het beste filter ooit te zijn, als er slechts een merk en een serie van was.
Dan is het uniek in zijn soort, Dus heb je in die soort geen vergelijk. Dus is het automatisch ‘het beste’ maar ook ‘het slechtste’ want er is er slechts een.

Waarschijnlijk als je het nieuw in de doos hebt gekocht, met alle correcte materialen, zal het best wel gewerkt hebben.
 
Ik ben even druk geweest met andere dingen, maar heb nu weer tijd voor het aquarium. Zojuist heb ik het filter nog eens goed bekeken en ik ben inderdaad wat ringen tegengekomen:
- Peervormige ring bij voorfilter
- Grote 'vierkante' ring rondom de hele kop
- Kleine ringetjes bij de slangaansluitingen (waar je de slangen af kan sluiten en eraf kunt halen)
@BigSmoke, bedoelde je dat deze ringen vervangen moeten/kunnen worden? Ik heb op youtube namelijk ook filmpjes gezien dat ze de hele kop openschroeven en daar dingen aan gaan vervangen, dat zie ik niet zo zitten. En waar zit de dikke stop aan de zijkant van de kop waar je over sprak?
Verder zag ik nog een onderdeel waarvan ik niet weet waar het voor dient, ook op google kan ik het niet vinden (op deze foto het lichtgrijze ding links):
IMG_20180826_131119.jpg

En hier nog ingezoomd en eruit gehaald, het lijkt wel alsof daar ook een ringetje om moet:
IMG_20180826_131004.jpg


Verder is het hele filter gevuld met filtermedium, behalve het voorfilter. Kan ik hiervoor uit een stuk filterspons de goede vorm uitknippen, of moet ik hier echt de eheim-spons voor hebben?
Alvast bedankt :)

IMG_20180826_130947.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan