Eheim pomp


KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Berichten
823
Locatie
Purmerend
Hallo, Hoe belangrijk is het om de Eheim kranen te hebben op een eheim pomp of is dit geen vereiste?
 
Het hoeft niet maar het is wel makkelijker met het onderhoudt omdat je ze dan makkelijk kan loskoppelen. Ik neem aan dat je dan de dubbele kranen bedoeld.
 
Het hoeft niet maar het is wel makkelijker met het onderhoudt omdat je ze dan makkelijk kan loskoppelen. Ik neem aan dat je dan de dubbele kranen bedoeld.
Ja of enkele? Ik weet niet zo goed wat wijsheid is.. of de voordelen
 
hangt een beetje af welk type eheim bij de bv de pro 3 4 en 5 zit er een slang adaptor op
Schermafdruk op 2021-08-01 19-43-59.png
dat werkt prima
 
Bij een classic heb je geen ontkoppel stuk.
Dus dan moet je de slang eraf halen.
En dan loopt je aquarium leeg.

Je wilt de filter weg kunnen halen, zonder de slangen mee te nemen.
Met een dubbele kraan sluit je de 2 kanten van de skang af. En dan koppel je de kranen los van elkaar.
Er komt geen water vrij. De slang kan blijven hangen.
En je filter kun je meenemen naar het aanrecht.
 
Bij een classic heb je geen ontkoppel stuk.
Dus dan moet je de slang eraf halen.
En dan loopt je aquarium leeg.

Je wilt de filter weg kunnen halen, zonder de slangen mee te nemen.
Met een dubbele kraan sluit je de 2 kanten van de skang af. En dan koppel je de kranen los van elkaar.
Er komt geen water vrij. De slang kan blijven hangen.
En je filter kun je meenemen naar het aanrecht.
Oke dus als ik geen kranen heb zou ik de aanzuiging en de uitstroom uit het aquarium moeten halen omdat er anders water door heen blijft lopen. Bij een enkele kraan kan je maar 1 kant afsluiten neem ik aan, maar de kant van de filter pot zelf is toch niet zon ramp om open te laten of lijkt dit zo?
 
Oke dus als ik geen kranen heb zou ik de aanzuiging en de uitstroom uit het aquarium moeten halen omdat er anders water door heen blijft lopen. Bij een enkele kraan kan je maar 1 kant afsluiten neem ik aan, maar de kant van de filter pot zelf is toch niet zon ramp om open te laten of lijkt dit zo?
Dr zit een boel water in een filter hoor. En ook in de slangen zelf. Dat komt er gewoon allemaal uit zetten zodra je de bende loskoppelt. Helemaal als je mooi (en prijzig) glazen in- en uitlaatspul hebt, zijn die dubbele kraantjes bijna een must. Ik zou niet meer zonder willen voor een extern filter.
 
Oke dus als ik geen kranen heb zou ik de aanzuiging en de uitstroom uit het aquarium moeten halen omdat er anders water door heen blijft lopen. Bij een enkele kraan kan je maar 1 kant afsluiten neem ik aan, maar de kant van de filter pot zelf is toch niet zon ramp om open te laten of lijkt dit zo?
Niet alleen dat, je moet ook de slang telkens los halen van het koppelstuk op je filter en daar is het eigenlijk niet op gemaakt. Dat wil je het liefst een keer goed vast zetten en daarna niet meer aan komen.

De benaming "dubbele kraan" is wellicht een beetje onhandig gekozen van Eheim. Feitelijk juist maar brengt verwarring. Het doel van een dubbele kraan op 1 stuk slang is dat je beide kranen dicht kunt zetten en vervolgens de kranen van elkaar los kunt koppelen. Zo kun je het filter los koppelen van de aanzuig en uitstroom slangen en mee nemen naar de keuken om schoon te maken. Modernere filters hebben hiervoor op het filter zelf al een oplossing bedacht zoals Jaap hierboven reeds heeft laten zien en dan heb je die kranen dus niet nodig.
Bij classic filters heb je die dubbele kranen nodig op zowel de aanzuig als de uitstroom kant. Een enkele kraan heeft een compleet ander doel, hiermee zou je bijvoorbeeld een uitstroom kunnen knijpen door de kraan een beetje dicht te zetten, maar je hebt er niets aan als je de slang helemaal los wilt koppelen.

In het kort, wil je een Eheim classic filter gemakkelijk onderhouden dan heb je twee setjes aan dubbele kranen nodig. Doe je dit niet dan zul je bij elk onderhoud je in- en uitstroom moeten loskoppelen, wat een hoop gedoe geeft met opnieuw aanzuigen etc. Niet aan te raden.
 
Oke dus als ik geen kranen heb zou ik de aanzuiging en de uitstroom uit het aquarium moeten halen omdat er anders water door heen blijft lopen. Bij een enkele kraan kan je maar 1 kant afsluiten neem ik aan, maar de kant van de filter pot zelf is toch niet zon ramp om open te laten of lijkt dit zo?
Een enkele kraan kan. Maar dan moet je de slang naar het filter steeds van die kraan losmaken.
De dubbele kranen hebben daar een snel koppeling voor.
 
Is niet handig 1 kraan omdat er altijd wat water terug loopt
Daarnaast moet zich de slang weer vullen met water en dat wil wel eens problemen geven voor dat de boel weer loopt.
 
Oke! bedankt iedereen voor de antwoorden hier had ik erg veel aan! Ik zag online een interessant 2e hands nieuwe eheim redelijk geprijsd, alleen hierbij zaten geen kranen. Ik zag dat 2 dubbele kranen al snel uit komt op 30 euro + het bedrag voor de pomp erbij dan kan ik beter een JBL E702 of E402 kopen dat scheelt 20 euro en dan is alles nieuw haha
 
Oke! bedankt iedereen voor de antwoorden hier had ik erg veel aan! Ik zag online een interessant 2e hands nieuwe eheim redelijk geprijsd, alleen hierbij zaten geen kranen. Ik zag dat 2 dubbele kranen al snel uit komt op 30 euro + het bedrag voor de pomp erbij dan kan ik beter een JBL E702 of E402 kopen dat scheelt 20 euro en dan is alles nieuw haha

De meeste versies van de classic zijn ook te koop als plus-versie. Daar zit dan filtermateriaal (schijven blauwe spons) en dubbele kranen bij.

Het verschil tussen gewoon en de plus-versie is doorgaans een stuk minder dan je voor losse dubbele kranen kwijt zou zijn.
 
Zou dit ook kunnen werken?

Ja zeker, dit is hetzelfde als de Eheim dubbele kranen alleen dan van een B merk. Of je er gelukkig mee bent, helemaal op de lange termijn durf ik niet te voorspellen. Om eerlijk te zijn vind ik jouw idee om gewoon een nieuwe E702 te kopen een beter idee. Die classic filters zijn fijn maar een wat moderner filter met bakjes, een prime knop en een afsluiter op de kop zelf werkt gewoon net wat lekkerder. Helemaal als je nog niet zo thuis bent in de filterwereld. Plus dat als de Eheim nieuw in doos is maar zonder dubbele kranen het geen plus versie is, en dan zit er ook geen filtermedia bij die je dus nog extra moet aanschaffen. Een classic filter zonder plus versie is het naar mijn idee nooit waard om te kopen tenzij je al een bak met accessories en filtermedia in de hoek hebt staan.
 
Laatst bewerkt:
Oke! bedankt iedereen voor de antwoorden hier had ik erg veel aan! Ik zag online een interessant 2e hands nieuwe eheim redelijk geprijsd, alleen hierbij zaten geen kranen. Ik zag dat 2 dubbele kranen al snel uit komt op 30 euro + het bedrag voor de pomp erbij dan kan ik beter een JBL E702 of E402 kopen dat scheelt 20 euro en dan is alles nieuw haha
De kwaliteit van een eheim classic is wel stukken beter of die van een jbl.
Ze hebben wel een hoger verbruik, wat dan wel weer resulteert in langere periodes tussen onderhoud (een sterkere pomp kan meer tegendruk weerstaan)
Filtermandjes hebben de classics ook, enkel hebben ze geen voorfilter en geen prime knop.
De voordelen van een voorfilter gaan mij voorbij, zeker als deze een integraal deel van de filterpot is. Mij lijkt het enkel zonde van de ruimte.
Een prime knop is dan weer zo'n gadget waar quasi niemand tevreden van is, werkt veelal maar half, heeft last van verkalking en gaat vaak lekken. Een filter zonder zo'n knop heeft voor mij dan ook een voordeel tov ene met zo'n knop.
 
Ik meen mij te herinneren dat mijn laatste classic verschillende mandjes had die je met een noksysteempje op elkaar vast kon maken.
Ik kan hier echter geen online voorbeeld van vinden.
De Classic niet; da's de Professional serie die je dan bedoelt denk ik. Die hebben van die vierkantige mandjes die je in elkaar klikt.
 
De Classic niet; da's de Professional serie die je dan bedoelt denk ik. Die hebben van die vierkantige mandjes die je in elkaar klikt.
Klopt. Ik heb wel een 2213 gehad die zo n emmertje erin had waar je de filtermedia in kon doen maar ja dat stapel je dan ook op net als zonder zo n emmertje.
De andere 2213 had dat weer niet dus bij de een zat die wel en bij de ander niet.
 
De kwaliteit van een eheim classic is wel stukken beter of die van een jbl.
Ze hebben wel een hoger verbruik, wat dan wel weer resulteert in langere periodes tussen onderhoud (een sterkere pomp kan meer tegendruk weerstaan)
Filtermandjes hebben de classics ook, enkel hebben ze geen voorfilter en geen prime knop.
De voordelen van een voorfilter gaan mij voorbij, zeker als deze een integraal deel van de filterpot is. Mij lijkt het enkel zonde van de ruimte.
Een prime knop is dan weer zo'n gadget waar quasi niemand tevreden van is, werkt veelal maar half, heeft last van verkalking en gaat vaak lekken. Een filter zonder zo'n knop heeft voor mij dan ook een voordeel tov ene met zo'n knop.
Classics, ik heb ze als velen vroeger ook gehad, kunnen wel degelijk een voorfilter functie hebben. Namelijk door als eerste waar het water passeert een grove spons te gebruiken. Reinigen was altijd wat minder gemakkelijk. Daarom gebruikte ik aparte filterdelen in nylons. In de mijne had ik geen mandjes. Nu gebruik ik in mijn JBL 1502 ook het voorfilter wat aanzienlijk in het onderhoud scheelt. Het grove vuil wordt bovenin het filter al tegengehouden en is ook daar gemakkelijk te verwijderd zonder dat je verder in het filter komt. Het biologische deel maak ik maar zo eens per jaar schoon. Wat betreft de startknop, bij het juiste onderhoud is zo'n knop wat mij betreft functioneel. De mijne werkt nog altijd perfect; een of twee keer duwen zorgt er voor dat na het voorfilter reinigen het filter weer naar behoren draait. Maar goed, dat is gewoon mijn ervaring.
 

Terug
Bovenaan