Eheim of Oase verwarming (staaf)?


W

WendyLaan

Guest
Hallo!

Ik heb sinds een paar dagen een Biorb Life van 60 liter.
De bijbehorende "Intelligent Heater" is 50watt en heeft na anderhalve dag de bak nog niet op 24 graden.
Ik vermoed dat de verwarming niet sterk genoeg is voor het aantal liter?

Nu wil ik een ander verwarmingselement (staaf verwarming). Ik twijfel tussen die van Oase en Eheim.
Wat is jullie ervaring en wat raden jullie aan?
 
Wat wil je in de bak gaan houden dat deze boven de 24 graden moet zijn, en wat is je streef warmte?
 
Nee, de bak moet 24 graden zijn maar de huidige Biorb heater trekt dit niet. Hij blijft hangen rond de 22 graden. Ik vermoed dat hij niet sterk genoeg is voor 60 liter.
Als ik hem test in een klein bakje komt het water wel tot 24 graden .
 
Vroeger zij men dat alle tropische vissen op 24 graden gehouden moeten worden. Nu we dmv internet weten waar de soorten die wij houden vandaan komen, en hoe het klimaat daar is. blijkt 50% gewoon te warm te zitten als je ze op constant 24 graden houdt. 22 graden is veel beter. En een zomers opwarming is geen probleem.

In een 60cm bakje kan niet veel. En de meeste soorten die in zo'n bakje wel kunnen, Moet je niet te warm houden. Dus de vraag van Ton is best een belangerijke.
 
Mijn vraag ging meer over om je te behoeden voor een nodeloze aanschaf, met reden welke Botia al omschrijft.
 
Ik ken de heater in kwestie niet, maar zit er niet gewoon een afwijking in de instelling? Dat 24 graden instelling gewoon 22 graden echt is?
In een klein bakje blijft hij na afslaan natuurlijk nog even warm en daardoor wordt het misschien wel even 24 graden?
 
Mooie uitleg Botia!
En Ton: er komt een dwergklauwkikkertje in, een paar Neon Tetra's, twee Antenne Baarsjes en een paar kleine tandkarpertjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie uitleg Botia!
En Ton: er komt een dwergklauwkikkertje in, een paar Neon Tetra's, twee Antenne Baarsjes en een paar kleine tandkarpertjes.
Niets te danken. ;)

Neontetra's willen niet zo warm 22 graden is voor hen genoeg. Antennebaarsjes willen echter warmer. Ook is het bij die laatste heel belangrijk, dat de PH waarde echt rond de 6 zit. Is dit niet het geval dan leven ze niet lang. Doe je dat wel dan kunnen ze de 4 jaar wel halen als je geluk hebt.

Wat voor tandkarpertjes wilde je?

Een mooi bestand voor een 60 bakje op 22 graden is bv

- Koppel Colisa chuna (vragen drijfplantjes)
- 10 Neontetra's of 12 Hyphessobrycon amandae
- 6x Corydoras panda (wensen een zand bodem)

Dan heb je een mooie laag verdeling (Boven/midden/onder). En soorten die qua gedrag, watersamenstelling en temperatuur prima bijelkaar kunnen.
 
Bedankt Botia!

De ph aangaande het antennebaarsje wist ik maar Google vertelde mij dat dit mooie visje tussen de 22 en 26 graden kan maar ik ga liever van jouw ervaring uit. ;-)

De andere visjes die je noemde zijn een goede tip behalve Corydorus Panda gezien ik geen zandbodem heb.

Qua tandkarpertje heb ik de Aphyosemion Striatum op het oog.

Ik had voor mijzelf een lijstje gemaakt aangaande vis, ph waarde, temperatuur en laagverdeling.
Ik liep enkel dus tegen het feit aan dat mijn Biorb Heater de 60 liter slecht trekt om op 24 graden te houden maar als ik naar mijn vissenbestand kijk met behulp van jouw tips (en het antennebaarsje laat gaan), denk ik dat ik met de huidige temperatuur van even boven de 22 graden aardig veilig zit.
 
In dit bakje zou ik door de hoogte geen dwergklauwkikkers houden want ze moeten telkens naar het oppervlak voor lucht.
 
@TonHageraats inderdaad! :) Ik vind die staafverwarming inderdaad een stuk minder mooi maar als het had gemoeten .. alles voor de vissen!
En inderdaad, dat is het aquarium.
 
20190120_003930.jpg
 
@jessicapilon Dat heb ik vaker gehoord maar ik heb in het verleden eerder een koppeltje dwergklauwkikkertjes gehad in een bak die minimaal zo diep was en die toch aardig oud zijn geworden.
Een paar steun punten onderweg naar de oppervlakte helpt uiteraard wel.
 
Het is wel een mooi design, maar gezien de hoogte en kleine diepte lijkt het mij ook lastig om onderin te komen voor onderhoud.
Maarja, dat geldt ook voor grote aquaria :D
 
De bodem is in dit geval nogal een probleem. Het is veelte grof. Daar gaat vuil tussen zitten wat uiteindelijk een rottende ellende wordt.

Daarnaast is het nogal smalle bak waardoor veel soorten die graag baantjes trekken niet tot in recht komen.

Eigenlijk is het alleen geschikt voor Killivissen. En ik zou wel echte planten nemen. Deze zorgen voor stabiliteit in je bak.

Je hebt trouwens wel een prachtige kast!
 
Ik heb mijn aqua op 28 graden. met kardinaaltjes Bristlenose L001 Gourami's gups ballon mollies Corydora's en een olifantvis

Doen allen prima.
 
De originele bodem media kun je vervangen door Eheim Substrat Pro. Heb dit zelf gedaan in mijn Biorb Cube, makkelijker voor onderhoud en 'visvriendelijker'.
eheim-substrat-pro-png.266757
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Filterzand of fijn grind zijn niet te gebruiken in een Biorb. Zoals je ziet op eerdere afbeelding wordt het water via de bodem door de interne filter geleid, zand zou dan in de filter worden meegezogen. In Biorb aquariums is enkel deze binnenfilter geplaatst, in dit opzicht verschillen ze van het klassieke aquarium. Indien je wat meer info wilt kijk eventueel eens op https://www.biorb.com/ Groetjes.
 

Terug
Bovenaan