Eheim, juwel, ferplast of aquatlantis


B

beginner124

Guest
Ik ben aan het kijken om nog een bak bij te kopen, de keuze gaat hierbij tussen:
- eheim
- juwel vision 180
- aquatlantis elegance plus
- ferplast dubai 100

Allemaal hebben ze een volume rond de 180 liter, maar welke is volgens jullie de beste kwaliteit?
 
Ik ben begonnen met een Eheim Scubaline. Sinds kort een groter aquarium gekocht. Aquarium, maar zeker ook het meubel is van zeer goede kwaliteit. Kan ook echt wel wat hebben. Meubel gaat ook niet bol staan van vocht.

Heb er veel bekeken de afgelopen tijd, maar er bleven er uiteindelijk twee over: de Aquatlantis Fusion en de Eheim Proxima. Beide degelijk meubel, dik glas en fatsoenlijke verlichting. Uiteindelijk toch weer voor de Eheim gegaan omdat deze qua kleuren beter beviel.
 
Dat is natuurlijk een lastige vraag, omdat er ook persoonlijke aspecten meespelen en die kunnen voor ieder persoon anders zijn.

Maar ik denk dat Eheim en Aquatlantis wel meer aan de bovenkant van het segment zitten. Persoonlijk vind ik de kasten van Eheim erg netjes, alhoewel ook de Aquatlantis kasten deugdelijk in elkaar steken.

Ferplast ken ik geheel niet, dus kan ik weinig over aangeven. In ieder geval succes met je keuze.

Akva Stabil �s ook erg mooi m.b.t. afwerking in mijn optiek, dus zou ook nog een goede keuze kunnen zijn.
 
Wellicht iets om bij stil te staan: het meegeleverde filter. Deze zit bij de Juwel vastgekit. Voor mij was het in ieder geval een belangrijke reden om voor een Eheim te gaan.

Mijn meubel is wel van Juwel, hiervoor gekozen vanwege de dubbele deurtjes, dat had Eheim voor 80 cm dan weer niet. Meubel is stevig genoeg en zit helemaal niet slecht in elkaar, het houdt echter ook niet over. Mocht ik het over moeten doen, dan zou ik een meubel voor een maatje groter (dus steviger?) nemen en zelf een passende bovenkant maken, of een compleet meubel zelf bouwen. Al was het maar voor de opbergruimte.

Zowel de Ferplast als de Aquatlantis vallen zo te zien in een compleet andere prijsklasse.
 
F4ceplant zei:
Wellicht iets om bij stil te staan: het meegeleverde filter. Deze zit bij de Juwel vastgekit. Voor mij was het in ieder geval een belangrijke reden om voor een Eheim te gaan.

Die zijn in no time verwijderd hoor. Heb er al 2 gesloopt. Dat was op enkele seconden klaar zonder sporen achter te laten.

En oh ja...ik heb 2 linkerhanden. Toch wel belangrijk :)

beginner124 zei:
Ik ben aan het kijken om nog een bak bij te kopen, de keuze gaat hierbij tussen:
- eheim
- juwel vision 180
- aquatlantis elegance plus
- ferplast dubai 100

Allemaal hebben ze een volume rond de 180 liter, maar welke is volgens jullie de beste kwaliteit?

Denk dat dit lastig te meten is. Ik denk dat ze allemaal een goede kwaliteit hebben en niet gaan lekken na n maanden of zo.

Ik zou dan ook andere criteria gebruiken:
  • Gebruiksgemak, welke is het gemakkelijkste te onderhouden? Is er links en rechts een uitsparing voor kabels en slangen?
  • Welke lampen krijg je erbij? TL of LED?
  • Als je met een binnenfilter zou werken, welke filter is de beste?
  • Heeft de bak een stabilisatie strip? Ja? Steviger dus. Neen? Handiger om een achterwand in te bouwen.
  • Garantie
  • Welke extra's krijg je nog? Reflectoren? Siporax?
  • Afstand tot LFS
  • Mooi factor en dat is persoonlijk
  • Kast
  • Prijs
  • ...

Wat is je budget overigens?
 
Rond de 400 a 500 Euro voor een 180 a 200l.

De juwel vision 180 vind je voor 120 (meubel) en 269 (aquarium)
een aquatlantis elegance plus 100 120 voor het meubel en 315 voor het aquarium.
 
beginner124 zei:
Rond de 400 a 500 Euro voor een 180 a 200l.

De juwel vision 180 vind je voor 120 (meubel) en 269 (aquarium)
een aquatlantis elegance plus 100 120 voor het meubel en 315 voor het aquarium.

Je gaat niet met een buitenfilter werken, achterwand, andere gadgets?

Ik heb al geleerd dat in de praktijk een volledig ingericht aquarium altijd ongeveer het dubbel kost van het budget voor aquarium+kast :)
 
Een achterwand vind ik niet zo mooi. Als buitenfilter ben ik de jbl E901 aan het bekijken (al dan niet met een upgrade in filtermateriaal)

Verdere inrichting heb ik eigenlijk al, heb nog een oude vision 180 (waar wat krasjes van zichtbaar zijn)
 
Bij mij een vision, bij mijn vriendin is het de aquatlantis die de voorkeur geniet.
De laatste hebben we trouwens enkel op internet gezien ...

Voordeel van de aquatlantis is wel de led verlichting, nu heb ik horen zeggen dat juwel bij zijn nieuwe modellen hier ook mee zou beginnen.
Iemand enig idee wanneer deze op de markt komen?
 
Aquaria van Eheim en Aqualantis zijn een klasse beter dan de aquaria van Juwel.
Lichtkappen en meubels zijn qua kwaliteit echt veel beter.
Bij Ferplast zijn de Star aquaria erg goed maar die horen qua prijs dan ook bij de top.

Ik heb flink wat Juwel aquaria gehad en vanwege de povere kwaliteit ben ik overgestapt naar aquaria van Akva Stabil. Erg goede aquaria!
Mijn huiskamer aquarium is een Aqualantis evasion van 200-60-75. De kwaliteit van dit aquarium is ook erg goed. Andere Aqualantis aquaria die ik zag idem.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Akva stabil, ferplast star ... andere prijsklasses :)

Ik merk wel op dat de aquatlantis een pak duurder zijn in Nederland dan hier in Belgi�. Al zijn er niet veel verdelers hier, Juwel daarintegen wordt overal aangeboden en hun service zou beter zijn.
 
Ik wilde net zeggen, waar vind je aquatlantis aquarium voor zo n prijsje :) . Ik heb hem zelf nu bijna een jaar en vind de verlichting mooier dan bij juwel. Gaat ook veel langer mee.

'T binnenfilter is wel net zo prut als bij juwel naar mijn mening, vooral omdat ie zo breed is dat hij net niet in mn emmer paste en dus al t vuil in het aquarium kwam. Dus ik zou sowieso een buitenfilter doen.

Met eheim heb ik zelf geen ervaring maar ik weet dat dit ook altijd erg goede en mooi afgewerkte aquaria zijn. Evenals akva stabil overigens...

Desalniettemin zijn juwel aquaria ook degelijke aquaria, die best lang meegaan, en dus ook wat goedkoper zijn, maar voor beste afwerking kan je beter akva stabil of eheim nemen. Dat zie je alleen wel terug in de prijs helaas :D
 
beginner124 zei:
Ik ben aan het kijken om nog een bak bij te kopen, de keuze gaat hierbij tussen:
- eheim
- juwel vision 180
- aquatlantis elegance plus
- ferplast dubai 100

Allemaal hebben ze een volume rond de 180 liter, maar welke is volgens jullie de beste kwaliteit?

Zou zeker geen Juwel kiezen. Goedkope rommel.
Kastjes van 15mm dik, bakken die na x aantal jaar uit elkaar vallen, irritante interne filter,...
Bovendien zijn de kasten van juwel niet voorzien op externe filtering.
Goedkope prijzen hebben hun consequenties.

Aquatlantis en Eheim zijn top. Met ferplast geen ervaring.
Alleen jammer dat aquatlantis nu overal hun irritante leds in stopt...
 
Ik heb hier de Ferplast Dubia 80 en 100 en ze bevallen prima. Je kan eenvoudig de bijgeleverde filter weg laten en een externe nemen en er zit een ingebouwde schakelklok in de kap.
Ook passen er de goedkope standaard buizen van Philips in die veel goedkoper zijn.
 
jessicapilon zei:
Ik heb hier de Ferplast Dubia 80 en 100 en ze bevallen prima. Je kan eenvoudig de bijgeleverde filter weg laten en een externe nemen en er zit een ingebouwde schakelklok in de kap.
Ook passen er de goedkope standaard buizen van Philips in die veel goedkoper zijn.

Ook bij T5 john? Dan is dit idd wel een sterk pluspunt :)
 
Ja dat is de T5 hoor. Vandaar dat ik van Juwel naar de Ferplast ben overgestapt.
En ik ergerde mij aan de interne filters bij Juwel die je eerst eruit moet slopen.
 
JurgenD zei:
Zou zeker geen Juwel kiezen. Goedkope rommel.
Kastjes van 15mm dik, bakken die na x aantal jaar uit elkaar vallen, irritante interne filter,...
Bovendien zijn de kasten van juwel niet voorzien op externe filtering.
Goedkope prijzen hebben hun consequenties.

Aquatlantis en Eheim zijn top. Met ferplast geen ervaring.
Alleen jammer dat aquatlantis nu overal hun irritante leds in stopt...

Ik heb hier 2 Juwels en ��n Diamond. Die laatste zijn kwaliteit is uiteraard superieur. Onvergelijkbaar. Afwerking, dikte van de materialen, functionaliteit, details. Het is allemaal beter en niet een beetje.

Maar de Juwel's die ik heb, hebben gewoon een open kast rug. Zelfs een vrij grote buitenfilter kan je er gemakkelijk in kwijt, aansluiten op je bak is geen heksentoer.

Ik heb ook ooit een oude Juwel Vision gehad, die was al 10 jaar oud toen ik hem kocht. Op de krassen na was die nog in zeer goede conditie hoor.
 
Voor het geld is de Juwel best wel goed vond ik maar het is jammer dat ze die afwijkende buismaat voeren en dat de binnenfilter gekit zit.
 
Het gaat een aquatlantis elegance plus 100 worden, alleen nog even kijken naar de kleur en levertijd. Blijkbaar zou aquatlantis zich vooral gaan bezighouden met kleinere aquaria en zijn de grotere dan moeilijker leverbaar ...

Maar na alles wat ik gehoord heb lijkt het me toch dat Juwel niet slecht is, maar aquatlantis toch nog kwalitatief beter. Als ik dan kijk dat er maar een meerkost is van 30 Euro lijkt dit me de beste keuze.
De elegance plus zou nu ook deurtjes hebben met een druk opening, dat is iets strakker dan de handvaten.
 
beginner124 zei:
Het gaat een aquatlantis elegance plus 100 worden, alleen nog even kijken naar de kleur en levertijd. Blijkbaar zou aquatlantis zich vooral gaan bezighouden met kleinere aquaria en zijn de grotere dan moeilijker leverbaar ...

Maar na alles wat ik gehoord heb lijkt het me toch dat Juwel niet slecht is, maar aquatlantis toch nog kwalitatief beter. Als ik dan kijk dat er maar een meerkost is van 30 Euro lijkt dit me de beste keuze.
De elegance plus zou nu ook deurtjes hebben met een druk opening, dat is iets strakker dan de handvaten.


Goede keuze :)
 
beginner124 zei:
Bij mij een vision, bij mijn vriendin is het de aquatlantis die de voorkeur geniet.
De laatste hebben we trouwens enkel op internet gezien ...

Voordeel van de aquatlantis is wel de led verlichting, nu heb ik horen zeggen dat juwel bij zijn nieuwe modellen hier ook mee zou beginnen.
Iemand enig idee wanneer deze op de markt komen?

Dan heeft je vriendin een goede smaak!

Vision 180 klinkt leuk, maar er zit maar 150 liter water in.
Zijkanten zijn zeer ondiep. Wat voor de planten niet handig is.
 
gisteren de elegance plus 100 gaan bestellen, nu ongeveer 4 weken wachten en dan nog indraaien ... geduld :)
 
beginner124 zei:
gisteren de elegance plus 100 gaan bestellen, nu ongeveer 4 weken wachten en dan nog indraaien ... geduld :)

Hele goede keuze.
Heb je mooi de tijd om over de opbouw en inrichting na te denken.
Hopelijk maak je ook een mooi foto topic over de opstart enz.
 
beginner124 zei:
gisteren de elegance plus 100 gaan bestellen, nu ongeveer 4 weken wachten en dan nog indraaien ... geduld :)

Gefeliciteerd! Veel plezier met de voorpret
 

Terug
Bovenaan