Eheim Jager 300W of 2x JBL 300W verwarming?


L

Loes en Marc

Guest
Ik ben bezig met het opstarten van een discus bak met als afmeting 180x65x60cm.

Ik heb 2x een JBL verwarming 300W volgens JBL geschikt voor aquaria tot 400l dit zou beteken dat ik 2 staven in mijn aquarium moet hangen maar vind al die techniek in het aquarium erg lelijk dus was eens gaan kijken of er verwarmers zijn die deze hoeveelheid liters alleen kunnen verwarmen en toen kwam ik uit bij de Eheim Jager 300W volgens Eheim geschikt voor aquaria tot 1000 liter.

Nu dus de vraag zijn er mensen die hier ervaring mee hebben vind het nog al vreemd dat een verwarming met hetzelfde wattage toch zoveel meer warmte kan uitstralen.

Ik weet dat als mijn thermostaat uitvalt ik een afkoelings probleem kan krijgen in mijn aquarium om dit deels te beschermen heb ik een digitale thermometer met zowel een alarm bij te lage temperatuur als te hoge temperatuur.
 
In mijn stellingen (1200 en 700 liter) zit in elke stelling 1 jager van 300 Watt.
Zonder problemen kan ik de temp tot ver boven de 30 graden trekken.
De omgevingstemperatuur is 25 graden, maar ik garandeer je dat 1 eheim jager 300 watt jou bak op 28-30 graden kan houden.

Weet je al welke kleurslag discus je wil gaan houden?
 
Gisteren voor mijn bruto 700 liter bak ook geweest kijken en ben terecht gekomen bij een bekende winkel in Geleen. De man daar heeft me vroeger ook altijd goed geadviseerd en hij zegt (uit eigen ervaring) dat een 300watt element van Eheim J�ger echt wel andere koek is dan de 300watt elementen van andere fabrikanten. Heb me er dus ook een gekocht.
Aangezien ik dat kreng van een halve meter ook niet in de bak wil hebben bouw ik hem om naar een externe verwarming; ik stop hem in een PVC buis en dan kan hij onder de kast. Ervaring zal leren of dat goed werkt trouwens maar er zijn er meer die dat al gedaan hebben.
 
Hier hebben ze ook de Eheim Jager aangeraden, niet bij mij maar wel bij een familie lid. Dit omdat inderdaad zoals eerder gezegd de Eheim een "eerlijker" wattage opgaf als JBL ( zo is het hier uitgelegd )
 

Terug
Bovenaan