Eheim groene kleur van slang/pijp


tankton

Well-known member
Lid geworden
7 oktober 2023
Berichten
226
Op internet zag ik het volgende staan bij een eheim 45 graden bocht:
"Groene kleuring voorkomt algenvorming"

Die snap ik niet helemaal, algen en planten zien er groen uit voor ons, omdat ze groen licht weerkaatsen. Dit kunnen ze dus niet gebruiken, de meeste planten gaan lekker op roze licht. Een groene slang weerkaatst dus ook het meeste groene licht en zal de rest door laten, eigenlijk alleen maar beter voor algen en planten toch? Sowieso moet je lekker een zwarte buis maken als je alg wilt voorkomen, geen licht is geen alg....

Of zie ik dit verkeerd?
 
Tja ik zie ook niet waarom de groene buis algen zou voorkomen hoor. Door deze groene buizen valt volgens mij genoeg licht voor algvorming.
 
En het is nog lelijk ook nog. Geef mij maar zwart. Maar waar vind je dat? Zijn er merken die zwarte buizen en slangen leveren?
 
Ik vermoed dat wij door het groen van de buis de algen niet meer zien....camouflage dus...
 
Even ter info; planten reflecteren niet al het groene licht dat erop valt, maar ze reflecteren genoeg om het te detecteren.
Daarmee gebruiken planten, en dus ook algen, wel degelijk groen licht voor assimilatie.
 
1701686945328308059775.jpg
Eheimlego
 
Eheim heeft zwarte slangen. zwarte in- en uitloop koop je in elke aquarium webshop
Ik heb nog nooit van Eheim zwart gezien en ken alleen de groene onderdelen en slangen en die Edwin laat zien van de installatieset en dat is wat lichtgrijs/transparant.
 
mooi verkooppraatje :DD in een groene buis ga je de aanslag/algen echt wel zien. Ook in de grijze onderdelen van eheim wel al valt het daar minder op (heb zelf de groene vervangen door grijs).
 
Die bij mijn Eheim zaten waren wel een soort van zwart, maar niet zo zwart als in de plaatjes hierboven, meer een soort van doorzichtig grijs-zwart.
 
De theorie maakt zin. In groen licht zit weinig wat planten kunnen gebruiken. Dus als zo'n buis inderdaad uitsluitend groen doorlaat dan zou dan kunnen werken.
In de praktijk verwacht ik dat het meer groenachtig is en er wel degelijk ook andere kleuren in zitten
 
De theorie maakt zin. In groen licht zit weinig wat planten kunnen gebruiken. Dus als zo'n buis inderdaad uitsluitend groen doorlaat dan zou dan kunnen werken.
In de praktijk verwacht ik dat het meer groenachtig is en er wel degelijk ook andere kleuren in zitten
Als je hem leest dan is het logisch, de vraag is alleen: laat de buis groen licht door, of weerkaatst hij groen licht waardoor wij hem groen vinden?
 
Volgens mij zijn de enige dingen bij Eheim die zwart zijn de rubberen ringetjes en enkele delen als rotor etc, rest is allemaal meer antraciet/grijs, inclusief de slag die enkel zwart lijkt als die opgerold is.

Zowel groene als grijze slangen krijgen aanslag, heb nog geen enkele keer meegemaakt dat inlaat/uitlaat onderdelen compleet schoon blijven bij langdurig gebruik in zoetwater, Als dat wel het geval is wil ik niet weten wat je aan je water toegevoegd hebt :DD (onderdelen met antifouling?, doei visjes!)
 
Zelf koos ik graag voor transparante buizen. Schoon vallen ze niet op in het water. Maar uiteraard vervuilen die ook maar precies zoals de rest in je bak waardoor ze niet meer opvallen.
IMG_20191109_105545.jpg
IMG_20191109_105552.jpg
IMG_20191109_105654.jpg
IMG_20191109_105702.jpg
 
Volgens mij zijn de enige dingen bij Eheim die zwart zijn de rubberen ringetjes en enkele delen als rotor etc, rest is allemaal meer antraciet/grijs, inclusief de slag die enkel zwart lijkt als die opgerold is.

Zowel groene als grijze slangen krijgen aanslag, heb nog geen enkele keer meegemaakt dat inlaat/uitlaat onderdelen compleet schoon blijven bij langdurig gebruik in zoetwater, Als dat wel het geval is wil ik niet weten wat je aan je water toegevoegd hebt :DD (onderdelen met antifouling?, doei visjes!)
Alles zal inderdaad smerig worden maar ik denk bij de donkere slangen dat het minder snel gebeurt.
 
Je gaat, denk ik toch, sneller last gaan hebben van de biofilm dan van algen, zowel op doorstroming als uitzicht?
 

Terug
Bovenaan