Eheim 600 vs Jbl e1902


Michiel

Member
Lid geworden
2 januari 2024
Berichten
6
Leeftijd
31
ik twijfel al geruime week tussen de Eheim 600 en de JBL 1902e.
Volgens mijn LFS zijn de eheims steviger gebouwd en dus beter. Ikzelf heb ook een Eheim 350 en ben daar tot op het moment tevreden over (deze draait nog maar een 4 tal maanden).
ik heb op dit moment een aquarium van 250l,hierop draaid een Eheim 350 met een verwarmingselement tussen (geen idee hoeveel flow ik hierdoor verlies).

Mijn bak is niet zo zwaar beplant en er zitten op dit moment 3 sluierstaarten in (hier komt waarschijnlijk een 4/5 bij).

De 2de filter die ik aanschaf zou met de tijd ook een co2 reactor ertussen krijgen,die de flow welicht wel iets verminderd)

Op dit moment ben ik relatief tevreden van mijn eheim,het water is voor mij niet helder genoeg,daarom dat ik begon te kijken naar een extra filter. Ook zou dit er voor zorgen dat ik minder vaak onderhoud op mijn filters moet doen en zelf denk ik dat als ik alles tussen mijn Eheim 350 blijf steken (reactor,verwarming,..) de flow redelijk snel zal afnemen.

De JBL heeft meer filtervolume en een grotere flow. Van Eheim weet ik dat deze relatief stil zijn (wat voor mij wel belangerijk is) en dat deze toch redelijk stevig gebouwd zijn.
Nu vroeg ik mij vooral af,hoe is het geluidsniveau van JBL is tenopzichte van de eheim filter en of het filtervolume/de flow een groot verschil maakt in vergelijking met elkaar. Zowel de flow als het filtervolume zijn bij JBL 40%-50% groter,kan ik hier dan vanuitgaan dat deze filter 50% beter filtert? Of is dit een te simpele vergelijking?

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaring/kennis.
 
Sowieso, welke je ook kiest, als je kunt zit je met 2 filters een stuk beter. Ik vind de 1902 wel wat heftig als 2e filter op 250 liter, ik denk dat je met de 1502 al ruim voldoende hebt, tenzij je rekening wilt houden met toekomstige uitbreiding (ik zou overigens niet 4/5 sluiers bij al 3 sluiers steken, hoogstens op 4-5 uitkomen, dan zit je echt wel aan de max met 250 bruto liters).
Ik ben niet zo'n fan van eheim maar dat is allemaal heel persoonlijk, beide merken hebben goede varianten en minder goede exemplaren, daar zul je geen eenduidig antwoord op krijgen vermoed ik 🙂
 
Ik heb ook de 1502 en vindt het prima filters en stevig. In alle jaren is er bij de twee die ik gebruik nog nooit iets stuk gegaan.
 
Ik heb hier 2 jbl902 naast elkaar vlak bij me staan en hoor ze niet, ik begrijp dat de 1902 wel wat luider is. Ik had een eheim classic en die bromde als een malloot.
Ik vind wel het plastic van de jbl's wat fragieler, het is allemaal wat dun en ielig, maar goed, het werkt verder prima, gewoon niet mee gooien 😁
 
Ik ken de bedoelde Eheim maar ik vindt het plastic van de JBL best meevallen en ook als ik de 1502 zonder kop naar de keuken til vindt ik dat best stevig aanvoelen hoor.
Ook hier hoor ik de 1502 beide niet.
Ik vond die metalen clips van de Eheim altijd snel slap worden en had weinig vertrouwen in en ben daarom ook op JBL overgestapt.
 
Sowieso, welke je ook kiest, als je kunt zit je met 2 filters een stuk beter. Ik vind de 1902 wel wat heftig als 2e filter op 250 liter, ik denk dat je met de 1502 al ruim voldoende hebt, tenzij je rekening wilt houden met toekomstige uitbreiding (ik zou overigens niet 4/5 sluiers bij al 3 sluiers steken, hoogstens op 4-5 uitkomen, dan zit je echt wel aan de max met 250 bruto liters).
Ik ben niet zo'n fan van eheim maar dat is allemaal heel persoonlijk, beide merken hebben goede varianten en minder goede exemplaren, daar zul je geen eenduidig antwoord op krijgen vermoed ik 🙂
Ja ik bedoelde een 4de/5de bij. Dus 4-5 in totaal.
Ja ik probeer wel wat rekening te houden met eventuele uitbreiding. Misschien een anders visbestand,meer planten…
Aangezien ik nieuw ben ik de hobby staat niks echt volledig vast.

Ik maak mij vooral wat zorgen over geluid bij de JBL,maar als ik de technische kenmerken lees mijkt de JBL zoveel beter als de eheim…tussendoor eheim mij wel een gekend merk lijkt met een reputatie. Weet dus niet hoezeer ik kan afgaan op de kenmerken die ik overal lees…

Ik lees over beide ook slechte dingen zoals lekken etc,wat mij een ramp lijkt moest ik thuiskomen en mijn living staat onder water :s
 
Ja ik bedoelde een 4de/5de bij. Dus 4-5 in totaal.
Ja ik probeer wel wat rekening te houden met eventuele uitbreiding. Misschien een anders visbestand,meer planten…
Aangezien ik nieuw ben ik de hobby staat niks echt volledig vast.

Ik maak mij vooral wat zorgen over geluid bij de JBL,maar als ik de technische kenmerken lees mijkt de JBL zoveel beter als de eheim…tussendoor eheim mij wel een gekend merk lijkt met een reputatie. Weet dus niet hoezeer ik kan afgaan op de kenmerken die ik overal lees…

Ik lees over beide ook slechte dingen zoals lekken etc,wat mij een ramp lijkt moest ik thuiskomen en mijn living staat onder water :s

Mwa, meestal is lekken een stroompje, niet meteen de woonkamer vol (meestal, niet altijd 😁), maar geen enkele pomp is onfeilbaar.
Veel dierenwinkels waar ik kom draaien ze op JBL's en daar draaien er dan tientallen, dat zullen ze niet doen als ze veel lawaai maken of onbetrouwbaar zijn. Zou me daar geen zorgen over maken.
 
Ik gaat dus over de Eheim professionel 4 600 en niet over de classic (even ter verduidelijking).
 
Niet naar oase gekeken? De biomasters zijn heel fijn in onderhoud en daarvan vind ik de materialen een stukje beter dan bij jbl.
 
Ja, dat met helder water ligt denk ik toch aan de mechanische filtering. De Eheim heeft harde vulling met filter watten aan de uitgang, maar in mijn ervaring zitten die vrij snel vol en slaan dan door. Ik heb nu een voorfilter met spons in verschillende dichtheden en watten. Dan heb je echt helder water.
Ik heb gehoord dat de JBL hoofdzakelijk spons heeft. Die zou dus helderder water moeten geven. Maar geen idee hoe snel hij dichtloopt.

Ja, lekken is altijd een risico. Maar je kunt wel wat veiligheden inbouwen. Het filter in een bak zetten om het eerste water op te vangen en dan een gaatje in de inlaatbuis onder het wateroppervlak. Als het peil tot aan het gaatje daalt gaat hij lucht aanzuigen en loopt niet de hele bak leeg.
 
Lekkage is en blijft altijd een risico maar een bak kan helpen inderdaad. Het risico op een lekke bak hou je ook altijd dus ja dat brengt de hobby mee.
 
Naar de winkel lopen brengt ook risico s mee maar ja zoals je al aangeeft Robert heb je als je overal bij nadenkt geen leven meer.
 
Ben op dit moment dan ook eens aan het kijken naar de E1502. Ik ben ook tot de conclusie gekomen dat de eheim filter zijn plastiek buisjes blijkbaar niet zo goed zijn (in het onderste mandje),ik zou deze dan vervangen bij een volgend onderhoud door sponzen….hopelijk word mijn water dan wat helderder.
Merci voor alle hulp.
 
Ja, ik vond het ook rotdingen. Ik heb ze vervangen door aardewerk pijpjes. Spons moet ook kunnen. Maar die moet je misschien vrij regelmatig uitknijpen als ze dicht lopen.
 
Ik ben toevallig net aan het kijken met iemand die een lasersnijder heeft of we van die spons matten kunnen snijden.
Eheim heeft alleen van die setjes met filterwatten en een grove voorfilter spons.
Zijn ook vrij prijzig. Het zou leuk zijn om wat alternatieven te hebben. Een spons die mooi in het mandje past bijvoorbeeld.
 

Terug
Bovenaan