Eheim 4+ 600 (2275)


Pekka

Member
Lid geworden
28 februari 2022
Berichten
5
Leeftijd
57
Hallo allemaal,

Ben niet echt nieuw hier, maar na jaren afwezigheid maar weer opnieuw aangemeld
ik heb een Akvastabil 1.20 meter gezelschapsbak, en sinds kort een Superfish Scaper 60L. Kleine bakje nu alleen nog planten en aan het opstarten.

Nu heb ik een relatief nieuwe gebruikte Eheim gekocht. Maar hiervan is de Rotor en het pompdeksel wat versleten. Lijkt dat er veel zand in het water heeft gezeten bij een vorige eigenaar. Op zich heb ik voldoende onderdelen liggen. Maar ben er niet helemaal zeker van of onder de rotor nog een extra geleidingslagertje hoort te zitten. Mijn 2078 heeft dat namelijk wel, maar in de 2275 zat dit busje niet. Heb er nu een fris setje as en rotor en rubber busjes in zitten. Gebruik ik het geleidingsbusje zoals in mijn 2078 dan lijkt de rotor wat zwaar te lopen.

Iemand met een zelfde filter die mij kan vertellen, wel of geen extra los busje/lagertje toe te passen? Zie foto voor lagerbusje in het midden op de foto.

Groeten,
Herman
 

Bijlagen

  • A70FA3DF-1555-4C18-BAAC-9C24BA0B2C4E.jpeg
    A70FA3DF-1555-4C18-BAAC-9C24BA0B2C4E.jpeg
    13.2 KB · Weergaven: 68
Bedankt Ed,

zo staat ie nu ook proef te draaien op een emmer.

Hij was wat brommerig, maar door waarschijnlijk teveel zand was de originele rotor (magneet) beschadigd en waarschijnlijk ook wat uit balans. Is nu zonder busje ook stiller.
Nog niet zo stil als mijn 2078, maar die staat ook al heel wat jaren te draaien. Maar 30 watt vs 16 watt 24uur per dag is de moeite wel waard om te besparen tegenwoordig 😀

Groeten,
Herman
 
Mooi dat ie draait maar je vergelijking van het gebruik loopt een beetje mank immers de opbrengst van beide filters is anders.
2078
Eigenschappen:
Aquaria: 300 tot 700 liter.
Pompcapaciteit: 1850 liter / uur.
Opvoerhoogte: max. 2,6 meter.
Afmetingen: 53,4 x 26,4 cm.
Verbruik: 10-35 watt.
Filter volume: 8 liter
Slangmaten: aanzuigzijde 16/22 mm, drukzijde 16/22 mm.

2075
  • Geschikt voor aquaria: van 240 tot 600 liter
  • Pompvermogen: 1250 liter per uur
  • Filtervolume: 6,5 liter
  • Pre-filtervolume: 0,5 liter
  • Containervolume: 9,2 liter
  • Verbruik: 16 watt
  • Afmeting: 238 x 244 x 453 mm
  • Diameter slangaansluiting: 16-22mm
  • Max. opvoerhoogte: 1,8 meter
  • Geschikt voor zoetwater: Ja
 
Beste Flipper,

Klopt dat het niet helemaal vergelijkbare filters zijn, maar op mijn 300 liter aquarium verwacht ik dat de 4+ 600 het ook wel gaat redden. De 2078 staat ook niet helemaal voluit te draaien. En dan is bijna de helft van het stroomverbruik toch wel fijn.

Maar ben er ook nog niet uit, misschien dat ik de 2078 wel op mijn 50l bakje ga zetten omdat ik deze goed terug kan regelen electronisch. Eens kijken wat hij op minimaal vermogen verbruikt.
 
Beste Flipper,

Klopt dat het niet helemaal vergelijkbare filters zijn, maar op mijn 300 liter aquarium verwacht ik dat de 4+ 600 het ook wel gaat redden. De 2078 staat ook niet helemaal voluit te draaien. En dan is bijna de helft van het stroomverbruik toch wel fijn.

Maar ben er ook nog niet uit, misschien dat ik de 2078 wel op mijn 50l bakje ga zetten omdat ik deze goed terug kan regelen electronisch. Eens kijken wat hij op minimaal vermogen verbruikt.
Ik snap niet helemaal waar je heen wilt gaan.

Ik neig eerder die 2078 op de 300 te houden. meet filtervolume en wat betere water verplaatsing.

een filter langdurig knijpen lijkt mij niet gewenst denk ik.
 
Beste Flipper,

Klopt dat het niet helemaal vergelijkbare filters zijn, maar op mijn 300 liter aquarium verwacht ik dat de 4+ 600 het ook wel gaat redden. De 2078 staat ook niet helemaal voluit te draaien. En dan is bijna de helft van het stroomverbruik toch wel fijn.

Maar ben er ook nog niet uit, misschien dat ik de 2078 wel op mijn 50l bakje ga zetten omdat ik deze goed terug kan regelen electronisch. Eens kijken wat hij op minimaal vermogen verbruikt.

Staat niet voluit te draaien. Dus dan gebruikt die ook geen 35 watt.

Meten is weten.

Denk dat je met meer pompvermogen juist een stabielere doorstroom behoud.

Zuinige filters hebben op papier leuke specs, maar als die wat vervuilen lopen ze heel snel terug in doorstroom.
 
Biljoenblik,

Vandaar dat ik ook schrijf 30 watt vs 16 watt. Beiden gemeten met dezelfde vermogensmeter. Ga binnenkort een meten wat de daadwerkelijke output is van beide filters in liters. Dan weet ik wat meer.

Bedankt allemaal voor het meedenken.
 
Ik heb dit filter op een 350l bak gehad en dat trok hij op zich prima.
Hij staat nu bij mij ook te draaien, mijn bak is netto 300 liter Max. Maar zal minder zijn (grind/hout/paar grote stenen. Doorstroming is in ieder geval voldoende. Komende tijd water waardes extra in de gaten houden. Is toch 28 watt vs 16 watt. Hij zal alleen wat sneller teruglopen in doorstroming omdat de 2078 dan meer vermogen ging draaien.
 

Terug
Bovenaan