EHEIM 4+ 350T met vastzittende keramische rotor as


Dave_aqua_scaper

Active member
Lid geworden
26 maart 2024
Berichten
43
Leeftijd
57
Ik merkte tijdens het onderhoud dat de keramische as waar de rotor overdraait van de pomp vastzit in het onderste 'rubbertje'. Vroeger kon ik die er makkelijk uithalen om het onderste deel proper te maken maar nu zit die muurvast. Ik durf er niet aan te trekken want die keramische assen breken naar het schijnt makkelijk. Iemand tips en/of suggesties? Pomp werkt prima maar ooit ga ik die as toch misschien moeten vervangen...
 
Tja lijkt me lastig als die zo vastzit en ik zou zelf dan eerst een nieuwe in huis halen en het dan pas weer proberen. Als het misgaat dan heb je een nieuwe liggen.
 
Precies wat john zegt , eheim heeft altijd reserve onderdelen.
Wat ik me nu bedenk is dat je misschien op alle onderdelen van rubber je de levensduur kunt verlengen met wat vaseline.
 
Als je die recht omhoog eruit trekt zou die niet moeten breken, zal wat vacuum getrokken zijn in het rubbertje. Tijd om goed schoon te maken daarna ;)
En net wat Ed zegt, vaseline op alles wat rubber is in het filter kan geen kwaad.
 
Voorzichtig heen en weer draaien of wiebelen zou moeten helpen. Maar weersta de verleiding om net even wat meer kracht te zetten.
 
Ik mag aannemen dat de TS het al heeft opgelost en ben benieuwd hoe het is gegaan.
 
Ik merkte tijdens het onderhoud dat de keramische as waar de rotor overdraait van de pomp vastzit in het onderste 'rubbertje'. Vroeger kon ik die er makkelijk uithalen om het onderste deel proper te maken maar nu zit die muurvast. Ik durf er niet aan te trekken want die keramische assen breken naar het schijnt makkelijk. Iemand tips en/of suggesties? Pomp werkt prima maar ooit ga ik die as toch misschien moeten vervangen...
Mooi laten zitten, de rotor draait om het stilstaande asje!
 
Klopt, maar het geheel "rammelt" een beetje... dus straks even opendoen en kijken of ik niets zie dat dit kan veroorzaken. Ik hou jullie op de hoogte ;-)
 
update: de as zit nog steeds muurvast in het onderste rubbertje en ik durf er inderdaad niet te veel kracht op te zetten omdat 'm dan breekt.

Maar... het "rammelende" geluid kwam door de floater die op de invoer van het filter zit. Het onderste witte deel was iets te vuil en zat scheef, dan maar die floater zuiver gemaakt. Nu is het rammelen gestopt.
Ik heb trouwens nergens een beschrijving gezien waar die "floater" toe dient... is het misschien een soort van terugslagklep?
Ik zag ook een video van AQUAAddicted op Youtube over het onderhoud van de EHEIM 350 en het leek me alsof ze de floater weggenomen hebben. Iemand raad hier?
En dan nog even verder over deze video, de "fine filter floss" van EHEIM is redelijk duur; de heren in de video gebruiken goedkope fillterfloss die niet onmiddellijk de specifieke vorm heeft die EHEIM heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, waarom is die specifieke vorm (met dat rond gaatje rechts onder dan niet nodig?
Ik ben niet zo te vinden in van die "pimp my filter" toestanden maar dit lijken mij toch professionals.

Alle raad welkom!
 
Ondertussen antwoord gekregen op de vraag ivm de floater. De Duitse heren bevestigen inderdaad dat ze de floater niet terug geïnstalleerd hadden omdat het volgens hen "just an unnecessary dirt trap" is.
Dus volgende onderhoudsbeurt gaat die eruit.
 
Ondertussen antwoord gekregen op de vraag ivm de floater. De Duitse heren bevestigen inderdaad dat ze de floater niet terug geïnstalleerd hadden omdat het volgens hen "just an unnecessary dirt trap" is.
Dus volgende onderhoudsbeurt gaat die eruit.
Ik neem aan dat je met de Duitse heren, die van youtube bedoeld. En niet Eheim zelf. Just to be clear.

De floater is een terugslagklep welke ervoor zorgt dat water wat de filter uit gaat, niet terug kan stromen.
Deze werkt icm de primer knop.
De knop duwt water het filter in. Als de knop omhoog komt zuigt deze water aan.
Door die floater kan het water dus alleen via de aanzuig het filter in.

Als je die floater weg haalt, dan werkt de prime functie niet meer.
 
Dankjewel Marcel,

Inderdaad, de Duitser waar ik naar refereerde was inderdaad van de YouTube video, ik verwacht niet echt snel antwoord van EHEIM zelf, daarom had ik effe de vraag op YouTube gesteld.

Nu weet ik gelijk waarvoor die floater dient, bedankt daarvoor.
De prime functie gebruik ik eigenlijk niet (ook al omdat die op een wel heel vervelende plaats onder de slangen zit) omdat ik de lily pipe losmaak en dan de darm in een emmer leg zodat het water vanzelf het filter vult.
Ik heb gemerkt dat het erg moeilijk was om de primer te gebruiken nadat ik een CO2 reactor van JDAquatec had geïnstalleerd. Deze werkt uitzonderlijk goed!
Hieronder een goede beschrijving:



Dave
 
Ik heb precies dezelfde.

En ook ik gebruik die knop niet.
 
Die knop is ook op de JBL filters een onding en blijft vaak snel vastzitten dus ik gebruik die ook niet.
 
Floater laat ik altijd zitten en maak hem periodiek schoon als ik de watten wissel. Bij dat "ronde" gaatje komt het water naar binnen. Deze bedek ik altijd met de filterwatten (vijverfilterwatten). Zo wordt het water direct al gefilterd bij binnenkomst.

Verder nooit problemen gehad met asjes en dergelijke. Komt misschien ook dat ik ze 1x in de 4-6 wkn schoonmaak als ik filterwatten vervang.

Die knop gebruik ik altijd bij het aanzuigen van water, totdat ik zie dat er vuil uit de uitstroom komt. Hij hoeft bij mij maar een klein beetje water aan te zuigen, omdat ik genoeg water in de pomp laat. Daarna lopen ze meteen als een zonnetje.
 
Laatst bewerkt:
Wel ik ga bij de volgende onderhoudsbeurt de as proberen los te krijgen. Als hij breekt en vast komt te zitten heb ik nog een ouwe getrouwe staan; een Oase Biomaster.
Voor mij nog altijd de beste filter die er bestaat die het meest eenvoudig is om te onderhouden.
Bij EHEIM heb ik soms de indruk dat het allemaal een beetje "overengineered" is... Alleen al de pre-filter in de Oase is een zaligheid om te hebben en even snel te reinigen.

Maar goed, ik wil hier geen Oase versus EHEIM thread ontketenen, die zullen er alvast wel genoeg zijn op het forum ;)

Dave
 
Over filter floss. Ik heb vorige week wat dingen laten lasersnijden voor de 350. Het materiaal is iets anders dan wat eheim levert. Het is dichter dan het origineel en aan de uitgaande kant voorzien van een dun laagje nog dicht materiaal. Ik vrees dus dat het snel zal dichtlopen. Maar als je het wilt testen stuur ik het je graag toe. Ik heb inmiddels een extra pit als voorfilter en wil in de Eheim dus juist geen fijn materiaal meer.
 
Hey Ronald,

Ik veronderstel dat je het over de witte filterfloss hebt (in het tweede bakje) en niet over de blauwe in het eerste (de pre-filter) .
Als je dat filmpje van Aquadicted bekijkt dan vervangen ze de witte filterfloss gewoon door simpele filterwatten die je kan kopen in een grote zak voor een appel en een ei. De reden dat de witte filtermat van EHEIM zo'n rond gaatje heeft is omdat ze dat gebruiken wanneer de filter in "extender mode" staat (denk ik), die draaiknop rechts van voor helemaal naar rechts. Ik denk dat echt niemand die extender functie gebruikt...

Als je filter zo vuil of stuk is dan ga je niet effe gauw de extender gebruiken voor een paar dagen maar dan haal je de filter er gewoon uit en los je het probleem onmiddellijk op, anders is je bacteriën cultuur toch dood.
Ik denk dat de jongens van EHEIM een mooie marketinghype hebben proberen te verzinnen met de ze "extender" functie maar ik zie er totaal het nut niet van in. Het maakt wel dat je bijna gaat denken dat je de EHEIM-filters enkel en alleen kan vervangen door de (dure) EHEIM-filters packs... dus een mooi geval van het creëren van "recurring business"

Ik heb die ook gekocht maar om de eenvoudige reden dat ik dan een tweede blauwe prefilter heb. Zo kan ik die steeds omwisselen bij een onderhoudsbeurt en dan in de periode tussen onderhoudsbeurten rustig dat filtermatje proper maken.

Vandaar mijn conclusie dat de heren van Aquadicted terecht gewone filterfloss gebruiken in het tweede bakje.

Maar wel cool dat je die filermatten laat laser cutten :) heb je een foto die je kan sharen hier?

Dave
 

Terug
Bovenaan