eheim 2315


Z

Zappie52

Guest
Hallo allemaal. Ik gebruik al jaren een eheim 2315 filterpomp met geintegreerde verwarming. De laatste tijd doet zich het verschijnsel voor dat er in de pomp ( bovenin) luchtbellen ontstaan waardoor het systeem niet meer gesloten is. Dit gebeurd vrijwel direct na een schoonmaakbeurt waarbij het systeem wel gesloten is. het is eventjes volle kracht en daarna gepruttel. het waterniveau in de pomp zakt dan pakweg 2cm en dat blijft zo. Waar kan dat aan liggen. De onderdelen van de pomp lijken me allemaal in orde. Mocht bv de afdichtring versleten zijn dan zou het waterniveau de pomp steeds verder zakken maar dat gebeurd niet. Er is ook nergens lekkage te zien.Ook rotor en asje zijn m.i. in orde.
Is dit een bekend probleem? Met een oplossing liefst. Het kan ook zomaar zijn dat ik iets heel simpels over het hoofd zie.
 
Staat de pomp onder het aquarium, of naast het aquarium?
 
hallo Marcel,
de pomp staat onder het aquarium.. opvoerhoogte is ongeveer 80cm en is nooit een probleem geweest.
Ik heb de pomp ook in de aanrechtbak laten draaien en daar doet ie hetzelfde...even volle kracht en dan zakt ie terug. dus aan het slangenwerk ligt het ook niet. Had zelf het idee dat ie vanuit het pomphuis op een of andere manier valse lucht aanzoog. maar ja ...hoe dan heej.
Bovendien zou dan het filter langzaamaan leeg moeten lopen en dat gebeurd dan weer niet. Het zakt ±2cm en dat is best link want dan staat mijn verwarmingselement niet meer onder water.
groeten, Arie
 
Ja dat is zeker link.

Ik heb er ook even verklaring voor. Temeer omdat de pomp onder het water niveau staat.
En waarom zakt het niveau maar 2cm?
Als er al ergens een lek zou zijn, dan moet de pomp zichzelf weer vol hevelen.


Jammer dat Bertus er al zo lang niet is. Die weet alles van de Eheim classics.
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat Bertus wel reageert op een pb dus je kan het altijd proberen.
 
Daaaar zeg je zoiets Pietert! Bij het terug plaatsen van de pomphuiskap voel ik nauwelijks weerstand terwijl dat eigenlijk toch wel zou moeten. Ik ga hier gelijk mee aan de gang!!
groeten Arie
 
Zet de pomp eens uit. en kijk of de kop volloopt.
Dat had ik vorige week ,was het rubbertje van de kijkbuis versleten, door kalk in het water.
Nieuw rubbertje en vaseline, probleem opgelost.

Trouwens, alle rubbers schoonmaken, en vaseline erop.
Zo ook bij de 2026 ,de grote drukknop, was ook versleten,lekte ook door.


Ik ben er elke dag, allen zie je mij niet.
 
Bedankt voor de tip Pietert!! Vanwege slijtage van het O ringetje bij de aansluiting van de uitstroom pikt ie vanuit het pomphuis steeds ietsiepietsie lucht mee..dat wordt dan wel weer enigszins gecompenseerd maar zorgt er toch voor dat het waterniveau in het filter een paar cm zakt en dat is niet gewenst omdat daar net mijn verwarming zit. Pomp draait inmiddels weer (proef voor alle zekerheid).
 
Hallo Bertus. Kop loopt niet vol,, vaseline erbij is een goeie tip. Doe ze zelf in de rubberregenerator maar dan moet je heel goed schoon spoelen want dat is smerige zooi
 
graag gedaan Zappie, hopen dat ie het blijft doen!
 

Terug
Bovenaan