Eheim 2213 opvullen


John1985

Well-known member
Lid geworden
30 april 2018
Berichten
243
Leeftijd
39
Ik heb een 2213 eheim pomp op mijn RIO 125 en die moet ik gaan opvullen. 2 van de vissoorten in het bestand vinden turf fijn. Voor de rest zijn er geen speciale wensen. Hoe vul ik mijn filter op en waar komt de turf?
Ik begin met keramische pijpjes en eindig met watten?
Graag jullie opvul advies!
 
Turf verlaagd de ph en de kh dus dat is iets om rekening mee te houden. Het werkt in de regel vrij snel uit dus dan moet de filter weer open om het te vervangen en je waterwaarden kunnen gaan schommelen als het uitwerkt. Hou dus de waarden in de gaten zodat je op tijd de turf kan vervangen. Mijn vader heeft het ook gebruikt en deed de turf in een 2e pot die in serie was geschakeld.
Bovenin zou ik inderdaad wat watten doen voor het fijne vuil en onderin wat pijpjes.
 
Kool zou ik niet gebruiken want dat haalt ook andere stoffen uit je water en dat gebruikt men vaak tijdelijk na medicatie. Zelf heb ik sinds kort onderin wat pijpjes en daarop een spons en daarop voor de rest Siporax.
 
Onderop 4 cm Siporax, Dan grove spons. fine spons laagje watten bovenin. dan het roostertje met pootjes omhoog. op de watten.
 
Houdt er wel rekening mee dat als je over turf gaat filteren je water bruin/geel wordt persoonlijk vond ik dit niet zo mooi maar in een bepaald biotoop kan het ook een heel mooi effect geven
 
Turf is helemaal niet nodig. wat OLaf zegt. krijg je een gore bak. Wil je het wel, doe dan in een zakje.
En zet ook een dubbelle eheim kraan onder op.op 20 cm slang. en een enkele boven. aan stukje slang van 10 cm. dan ontzie je de tuut op de kop. (afbreken).

Met schoonmaken, doe je onder dicht . en maak je de kop los. (slangetje van de kraan af. niet van de kop.)
kocht ik op mrkpplaats.
 
Turf is helemaal niet nodig. wat OLaf zegt. krijg je een gore bak. Wil je het wel, doe dan in een zakje.
En zet ook een dubbelle eheim kraan onder op.op 20 cm slang. en een enkele boven. aan stukje slang van 10 cm. dan ontzie je de tuut op de kop. (afbreken).

Met schoonmaken, doe je onder dicht . en maak je de kop los. (slangetje van de kraan af. niet van de kop.)
kocht ik op mrkpplaats.
Bertus! Lang niets van gehoort hier? Maar je bent er nog. Dat is prima! Alles goed met je?
 
Ja, Kom af en toe even neuzen.
Zit vaker op Fb. . en kom dan even hier.
Vanwege 3 … lekke bakken. doe ik er nu minder aan.
Heb er nu gewone planten in staan. in de 60 cm . de Malawi was door het kalkgewicht (170kg !!!)weer gaan lekken. dus is leeg.
Zaten nog maar 7 kleintjes in. zitten nu in 60 cm/
Heb er dan toch nog 5 over. 2 voor de sturisoma,s. 1.20m en 1 m.

Andere wat garnalen. en japonica,garnalen.

Ach , zo ben je bezig , met vissen en planten.

Avocado,s kweken. en mango,s.
en papaja,s

DSC_0004.JPG


DSC_0003.JPG
 
Ik heb een tijd grof keramisch spul onderin gehad en daarna een normale spons,daar bovenop een panty met turf en als laatste een laag filterwatten in mijn 2213.
 
Persoonlijk zou ik een buitenfilter nemen waar mandjes in zitten en met een groter filter volume. Je hebt al gauw behoorlijk wat volume turf nodig om je ph en kh flink te laten zakken (ik gebruikte ongeveer 1 liter). De mandjes werken wel prettig als je eens in de 4 tot 6 weken je turf wil vervangen.

Ook vind ik de 440l/u wel wat weinig, het standaard binnenfilter van de rio125 doet al 500l/u.
 
Persoonlijk zou ik een buitenfilter nemen waar mandjes in zitten en met een groter filter volume. Je hebt al gauw behoorlijk wat volume turf nodig om je ph en kh flink te laten zakken (ik gebruikte ongeveer 1 liter). De mandjes werken wel prettig als je eens in de 4 tot 6 weken je turf wil vervangen.

Ook vind ik de 440l/u wel wat weinig, het standaard binnenfilter van de rio125 doet al 500l/u.

Die mandjes filters hebben altijd meer capaciteit l/u. Met minder vermogen. Hoe kan dat toch?

Bij mandjes filters gaat een deel van het water onbedoeld langs de mandjes. Er zitten immers geen rubbers tussen de mandjes.

Hierdoor heb je dus minder weerstand, dus minder vermogen nodig. En dus meer l/u.

Heb je daardoor meer filtercapaciteit? Nee.

De classic serie lijkt maar weinig filterwerking te hebben. Maar ze hebben meer vermogen per l/u.

Hierdoor betere filter prestatie.
 
Die mandjes filters hebben altijd meer capaciteit l/u. Met minder vermogen. Hoe kan dat toch?

Bij mandjes filters gaat een deel van het water onbedoeld langs de mandjes. Er zitten immers geen rubbers tussen de mandjes.

Hierdoor heb je dus minder weerstand, dus minder vermogen nodig. En dus meer l/u.

Heb je daardoor meer filtercapaciteit? Nee.

De classic serie lijkt maar weinig filterwerking te hebben. Maar ze hebben meer vermogen per l/u.

Hierdoor betere filter prestatie.


Ik zeg niks over filterwerking en vermogen of filter prestatie. De eheim 2213 zal een prima filter zijn.

Ik zeg alleen dat mijn ervaring is dat mandjes in combinatie met turf vervangen wel wat gebruiksvriendelijker is en dat op 3 liter filtervolume er een halve liter tot liter turf erin je relatief veel ruimte kost. Volgens mij heeft t juwel filter ook ongeveer zo'n volume, maar kon daar nooit genoeg in kwijt.

Ook is mijn eigen ervaring met de 500l/u van juwel zelf mij onvoldoende stroming gaf. Ik heb deze eerst vervangen voor 600l/u intern. Daarna 600 extern met groter filtervolume en uiteindelijk naar 800l/u met nog meer filtervolume.
 
Nu heb ik een zelfbouw achterwand van tegellijm epoxyhars etc. Nu is het wel handig om eerst over kool en watten te filteren denk ik voordat ik ga opstarten? Zal ik dan eerst watten..dan kool en dan weer watten doen?
 
Ok dan doe ik watten, 100 gram kool en weer watten. Thanks!
 
Ben er nog niet over uit hoe ik mijn filter ga opvullen bij de echte opstart. Ik zie hier een paar tegenhangers van turf. Maar ik wil toch wat zuurder water. Ik las ook dat actieve kool de verkleuring van het water kan voorkomen, is dat zo? Of scheelt dat helemaal niet veel? Ik doe onder mijn pijpjes en daarop mijn spons. Dan 125 gram turf, dan 125 gram kool en dan watten?
 
Van mij hoeft het water niet perse te verkleuren eigenlijk. Ik heb turfgranulaat in huis van HS Aqua,iemand een idee hoe sterk dat verkleurt? En hoeveel voeg ik dan toe? Kan b.v. Ook minder granulaat toevoegen? Wat is de ververs frequentie?
 
Van mij hoeft het water niet perse te verkleuren eigenlijk. Ik heb turfgranulaat in huis van HS Aqua,iemand een idee hoe sterk dat verkleurt? En hoeveel voeg ik dan toe? Kan b.v. Ook minder granulaat toevoegen? Wat is de ververs frequentie?
Ja wat is je doel. Een bepaalde ph/kh waarde?

Kleuren kan een doel zijn sommige leden doen rooibos of zelfs zwarte thee.

Je kan de ph ook verlagen met eikenblad extract. Dat gaat kleurloos.
Let op een lage ph < 6 zonder turf is niet aan te raden omdat de ph dan instabiel is gevaarlijk laag kan worden.
 
Ph rond 6.5 is het doel. Het leidingwater hier heeft een gh rond 10..dat zou ik ook naar ongeveer 5 willen hebben.

Ik ga wel een aantal beuken- en eikenblaadjes aan de bak toevoegen en heb een paar stukken spiderwood in de bak. Zou dat ook al voldoende kunnen zijn om op de beoogde ph te kunnen komen die nu waarschijnlijk rond de 8 zit?
 
Je bedoeld dus alleen bladeren en stukken hout? Nee daar ga je nooit mee op een PH van 6,5 uitkomen..

wellicht dat je de 7,5 net haalt.

het gebruik van osmose en/of regenwater is in dat geval (bijna) noodzakelijk.
 
Ik heb een tijd grof keramisch spul onderin gehad en daarna een normale spons,daar bovenop een panty met turf en als laatste een laag filterwatten in mijn 2213.

Dit ga ik waarschijnlijk doen met 40 gram turf, wil gewoon kraanwater gaan gebruiken. HS aqua heeft standaard een kousje bij de verpakking, dus kan de kledingkast van mn vrouw met rust laten :p
Hoe groot moet de laag keramiek onderin? Cm of 5? Dat gaat los in de pot toch?
 
Dit ga ik waarschijnlijk doen met 40 gram turf, wil gewoon kraanwater gaan gebruiken. HS aqua heeft standaard een kousje bij de verpakking, dus kan de kledingkast van mn vrouw met rust laten :p
Hoe groot moet de laag keramiek onderin? Cm of 5? Dat gaat los in de pot toch?


Geen idee meer hoeveel precies maar daar kom je vanzelf achter als je de pot gaat vullen met materiaal,belangrijk is dat je de pompkop niet met teveel kracht op de pot hoeft te drukken want dan drukt het filtermateriaal teveel in elkaar.
 
Als je het ziet zitten om zeker in het begin wat te proberen met de turf, dan zou ik geleidelijk/per week meer turf doen, totdat je het gewenste doel hebt bereikt.
 

Terug
Bovenaan