Eheim 2028 rotorproblemen


V

Visje0314

Guest
Hallo allemaal,

Was met me Eheim pomp weer aan te sluiten enewas bezig met ontluchten wat niet helemaal lekker liep trouwens.

Heb de 2028 met bijbehorende aansluitingen en zuigbuizen.

Heb alles schoongemaakt en gedaan en tijdens het ontluchten ratelde de pomp af 'n toe en heb deze weer losgehaald.

Nu lijkt er een stukjes wit plastic afgebroken achter de rotormagneet..

Weet niet precies de benamingen maar wat heb ik nu precies nodig om de pomp goed te herstellen?

En ondervond ook de nodige problemen met ontluchten... Heb het filterhuis gevuld, slangen gevuld via de schroefdopjes en aan de perszijde gezogen en pomp heeft het heel even gedaan maar heb het idee dat de aanzuigbuis waar die de hoek omgaat er teveel lucht in blijft staat want dat stuk staat boven de waterspiegel .. Het is en blijft een gedoe dat ontluchten maar wat zijn de werkelijk de juiste volgordes en stappen? Filterhuis leeg en zelf laten vollopen als je via de uitblaas zuigt?

Ik las ook een topictover problemen met de aanzuigbuizen van de eheim set en datje misschien beter gewoon ronde slangen kan nemen ? Ik weet het eff niet meer maar eerst moet die pomp rotor het weer goed doen .

Groetjes

DSC_6996.JPG
DSC_6997.JPG
Screenshot_20180228-172825.png
Screenshot_20180228-172847.png
15198415463467931585629479411850.jpg
 
De rotor is idd goed gebroken, die heb je Sws nieuw nodig.

Maar als je filter eenmaal loopt gaat het ontluchten verder vanzelf hoor.
Heb zelf ook wel eens ontlucht met dat dopje, tot de pomp in ene volle bak ging en de drab uit de leidingen een halve meter hoog zat op me muur xD
 
Mijn ervaring is dat de pompen in elk geval met de POMPKOP, minimaal gelijk, maar liever wat lager dan het wateroppervlak van de bak moeten staan. Anders kunnen ze niet genoeg waterdruk opbouwen en zal het water niet gaan stromen, daardoor koelt de pomp ook niet meer en gaat het zwakste deel van de rotor, de plastic delen, in no time kapot.
 
Okay bedankt voorde reacties, zal eens een nieuwe rotor gaan bestellen dan..

Hopelijk dat ie dan weer goed is ..
 
Ondertussen zit er een nieuwe rotor en as met rubbertjes in de Eheim...

Ontluchten viel soms niet mee, het makkelijkst voor mij is toch om het filterhuis leeg te gooien, slangen erop en kranen loszetten.. Dan stroomt hij vanzelf vol en dan de stekker erin en hij pompt!

Maar nu het volgende probleem het lijkt of de pomp niet continent hetzelfde verpompt en of dat er soms veel lucht inzit.

De pomp blijft dan wel pompen maar met veel meer herrie en klinkt als een frituurpan met dat geborrel... Voor een seconden of 30 dan is de pomp weer stil en dan begint ie weer te borrelen en veel lucht te verpompen.

Je ziet dan ook gewoon de luchtbellen in het aquarium worden geblazen...

Zorgt dus voor veel herrie in de bak al dat extra lucht.. wat is hier aan te doen?

Heb het pomphuis al schuin gehouden maar helpt ook niet veel... Helaas.
 
Houd het op met de tijd?
Anders zit er ergens in je aanzuig leiding een lekje moeten hebben waar lucht in word gezogen
 
24uur later nog steeds last van...

Heb wel de Eheim aanzuigleidingen eraan hangen, gaat letterlijk haaks de bocht om en zit natuurlijk iets boven waterniveau.. Je ziet ook de lucht in de slangen verpompt worden..

Tis best een irritant kabaal die eheim frituurpan
 
Heb je al een testje gedaan met een emmer aquarium water op het aanrecht, en pomp er voor op de grond?
 
Bij mij kreeg ik lucht erin bij de aansluiting van de slang waar hij op de afzuigbuis zat gemonteerd.
 
24uur later nog steeds last van...

Heb wel de Eheim aanzuigleidingen eraan hangen, gaat letterlijk haaks de bocht om en zit natuurlijk iets boven waterniveau.. Je ziet ook de lucht in de slangen verpompt worden..

Tis best een irritant kabaal die eheim frituurpan

Ik heb die Eheim installatie set ook eens gehad. Dat dopje bovenop lekte toen een beetje. Daar kwam lucht in de leiding.
 
Ik heb die Eheim installatie set ook eens gehad. Dat dopje bovenop lekte toen een beetje. Daar kwam lucht in de leiding.

Ik heb die set ook en wikkel altijd een laagje teflontape rond het einde met de schroefdraad... Ik gebruik de set al jaren lekvrij op die manier.
 
Als edit bij het voorgaande: binnenin de afsluitdopjes van de eheim installatieset zit er een transparant plastieken einddopje om alles waterdicht te maken: als dat dopje ontbreekt of lek is dan zal er inderdaad lucht worden aangezogen via de aanzuigbuis...
 
Heb geen test gedaan of iets dergelijks...

De aan zuigslang zit gewoon geschoven om de installatie set, zonder slangklem of iets dergelijks... Misschien dat dit het is dan.

De afsluitsluitdopjes zien er goed uit, de set is ook vrij nieuw net een jaartje of twee max.

15214784826037629446746926015914.jpg
 

Terug
Bovenaan