Eheim 2017 pompt niet


T

Tijn2000

Guest
hoi,

gisteren op vivarium heb ik me een Eheim 2017 gekocht. Toen ik thuis kwam heb ik hem schoon gemaakt en de slangen erop gezet en geprobeerd of hij het deed. Hij maakt wel zo'n pompend geluid en hij probeert het water via de uitlaatslang de bak in te pompen, maar volgens mij zuigt de pomp niet hard genoeg want bij de instroomslang voel ik niks van stroming.
Ik heb al geprobeerd om aan de slangen te zuigen maar dat werkt maar voor een paar seconden. Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Alvast super bedankt!
 
Leg de kop in de wastafel of gootsteen.
Hou je hand op de uitstroom en kijk of hij pompt.
 
ik heb het net even geprobeerd en hij pompt goed, hij doet het dus wel ;) .
 
En de rotor, drukt die nog tegen het nokje op de stator?
Als dat weg is ,draait hij NU zo wel,maar onder belasting niet.
Dan in de pot kijken, of invoer open is.
Rubber ring vaseline op doen.

Aansluitingen op luchtlek nazien.

OOK ,hou 1 slang dicht met duim, blaas op de andere slang.
 
hij probeert het water via de uitlaatslang de bak in te pompen, maar volgens mij zuigt de pomp niet hard genoeg want bij de instroomslang voel ik niks van stroming.

Het aanzuig effect is altijd moeilijker te voelen dan de uitstroom.
Maar neem het van mij aan dat er evenveel wordt aangezogen dan dat er wordt uitgeblazen.

neem eens een ventilator, je gaat veel minder aanzuigeffect voelen dan langs de blaas kant, maar de m� blijven wel het zelfde

Jb
 
Hoe hoog moet het water omhoog brengen?
Wat doet hij bij het aanrecht , haalt hij het daar wel?

Hoeveel en wat voor materiaal zit er in het filter?
 
Heb je de pomp wel vol met water gedaan, of laat je hem een lege filterbak volpompen?
 
Is niet zelf aanzuigend, he.
Moet hij zelf doen, aan de uitvoer.
 
Super bedankt voor jullie antwoorden!
De pomp heb ik inderdaad helemaal met water gevuld.
Ik heb hem net in de gootsteen geprobeerd en daar haalt hij het ook niet. Ik heb alleen de kap met de slang eens geprobeerd en dan haalt hij het wel. Het water moet ongeveer 1,10m omhoog gepompt worden.
 
Is er toch iets met de rotor en as.
Die kan geen druk opbouwen.

En de rotor, drukt die nog tegen het nokje op de stator?
Als dat weg is ,draait hij NU zo wel,maar onder belasting niet.

Is dit goed?
https://youtu.be/NwLYzXZYkl8

Te stijve vulling werkt ook tegen,he.
 
Uhm wat is het nokje op de stator :p :rolleyes: . Is dat dat ding wat je als eerste eraf draait voor bij de rotor te komen?
 
Het water moet ongeveer 1,10m omhoog gepompt worden.

Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk!

De 2017 is een potfilter en daar zit een circulatie pomp in en geen opvoerpomp.
Een potfilter moet enkel het verschil tussen het waterniveau en de rand van het aquarium oppompen, voor de rest van de hoogte is de druk in de inlaat slang even hoog als die van de uitstroom!

Opvoerpomp

aquarium-filter.gif



circulatie pomp

S-8Eup_eCyaZp09FPIgtBFDreGB9BVG3.jpeg
 
Ik heb jaren een Eheim 2015 gehad en die had geen moeite met die hoogte, denk dat ie bij mij zelfs nog een beetje lager onder het aquarium stond.

Zit er geen lucht in de aanzuigslang, dat was bij mij soms ook een probleem. Ik liet het filter altijd leeg, hing de aanzuigslang in de bak of liet hem gewoon er in zitten en zoog aan de uitstroomslang het water aan tot het vanzelf het filter in begon te lopen. dan de slang in het water en de stekker erin en hij draaide als een zonnetje. :D

Niet veel later heb ik van die dubbele eheimkoppelingen gekocht en liet ik de wet van de communicerende vaten het werk doen.
 
Ik had ook dat er deze week geen druk voldoende werd opgebouwd bij de 2213 en daar was van de rotor het magneetgedeelte los waardoor hij niet goed rond draaide. Ik zou dus die rotor goed nakijken.
 
Tijn2000 zei:
Uhm wat is het nokje op de stator :p :rolleyes: . Is dat dat ding wat je als eerste eraf draait voor bij de rotor te komen?

Nee, je hebt de as op de stator, wit. zou dat bovenop rond zijn, blijft de rotor staan.

Dus zit er een meeneem nokje op de as.
Hou de magneet vast, en draai dan de rotor rond.
Stopt hij na halve slag, is het goed.

Blijft hij rond draaien,is het nokje afgebroken. en geeft weinig of geen water.


Je kunt ook de uitstroom laat in een emmer houden, en even laten lopen.
Dan je duim op de slang, en terug aansluiten.

Ben je er zeker van dat alle lucht eruit is.
 

Terug
Bovenaan