EHBO starlight pleco


J

Joycie

Guest
Vandaag kwam ik thuis, gisterenavond waterwissel gedaan, en nu lijkt mijn starlight op sterven na dood?!

Waterwaarden met druppelsticklijkt de ph te hoog en heb ook de co2 gisteren wat hoger gezet. Andere vissen lijken t prima te doen erop maar mn starlight dus niet.

Wat kan ik doen? Apart zetten? Zuurstof erin? Heb er nu wel snel een O2pomp ingezet.
 
160070805197377796321088511322.jpg
 
T is wat moeilijk te zien maar hij ligt los van t glas..
 
Je co2 staat te hoog voor deze vis, dus en je co2 weer terug schroeven en water wissel en dan zo dicht mogelijk bij d ebodem het water afhevelen
 
Kleine toelichting: alle toevoegingen in een aquarium bezinken waardoor dus op d ebodem hogere concentraties ervan te vinden zijn dan halverwege het aquarium. Dat is waar je pleco zich nu zo gedraagd en de rest nergens last van heeft. Dit is ook te voorkomen door onderin een stromingspomp te plaatsen
 
Haha! Ja en gelijk aan de slag gegaan met afhevelen en nieuw water toevoegen. T is een meterbak dus dat duurt even...

Dank voor je snelle advies
 
De pleco zat eerst bovenin.. waarschijnlijk omdat ie daar meer lucht had. Maar hij hing gewoon los..

Hoop dat ie t gaat redden...

Nu dus waterwissel en alles van zo dicht mogelijk bij de bodem afgezogen. En 02 pOmpje erop gezet. Zonder bruissteen want ik had alleen nog t kale slangetje erbij.

Co2 voor nu maar vast uitgezet en dan voor morgen weer teruggeschroefd naar vorig niveau..

Pff.. nog meer dingen die ik kan doen?
 
Co2 voor nu maar vast uitgezet en dan voor morgen weer teruggeschroefd naar vorig niveau..

Pff.. nog meer dingen die ik kan doen?
Misschien eens nadenken of je el echt Co2 nodig hebt?, wat is je plant bestand?
 
Kleine toelichting: alle toevoegingen in een aquarium bezinken waardoor dus op d ebodem hogere concentraties ervan te vinden zijn dan halverwege het aquarium.

Niet met een goede watercirculatie hoor. Hier is de ph onderin net zo hoog als bovenin als ik dat meet met de ph controller.
 
Ik heb flink draadalgprobleem en heb nu veel echinodorus bleheri, een aantal cryptocorine, anubias, wat naaldgras, althernanthea rosafocanogwat en waterpest.

Tot nu toe ging t prima met de co2 behalve dus dat ik een algenprobleem had wat natuurlijk aan te weinig voeding kan liggen, ik voeg de all in one van planted box toe maar ttwijfel door de algen of ik dat wel in de juiste hoeveelheid doseer..
Misschien teveel licht. Had eerst de co2 wat opgeschroefd en als dat niet zou helpen dacht ik het licht wat te moeten gaan dimmen. Maar de althernanthea is echt helemaal bedekt door de alg.. hoopte dat de planten het met co2 beter zouden doen.

Nogmaals denk echt gewoon nu te hoog opengezet.. terwijl ik dus dacht met een tekort te maken te hebben.

Normaalgesproken is mn ph altijd wel stabiel ook rond de 6,8 (Heb nog geen druppeltesten doe t nog met een stick meten.. is niet ideaal dus was al aan het oriënteren op testkits)
 
Ik heb flink draadalgprobleem en heb nu veel echinodorus bleheri, een aantal cryptocorine, anubias, wat naaldgras, althernanthea rosafocanogwat en waterpest.
EEn aantal van je planten behoeven bodemvoeding, voeg je dat ook bij de wortels toe?
echinodorus bleheri
cryptocorine
althernanthea.
Dus bijna allemaal ;))
 
Niet met een goede watercirculatie hoor. Hier is de ph onderin net zo hoog als bovenin als ik dat meet met de ph controller.

Vraag me af of dit in orde is bij mij. Heb sinds nieuwe start met deze bak een extern filter van jbl: e902 greenline. Instroom en uitstroom door zelfde gaatje bovenin mijn juwelbak.

Ik twijfel sinds t begin al of ik wel goede stroming heb en of t filter wel krachtig genoeg is want bij de instroom van t filter blijft altijd best veel rommel op de bodem liggen.. Heb t gevoel dat er onderin niet voldoende stroming is maar weet niet goed hoe dat te testen.
 
EEn aantal van je planten behoeven bodemvoeding, voeg je dat ook bij de wortels toe?
echinodorus bleheri
cryptocorine
althernanthea.
Dus bijna allemaal ;))

Ja ik heb de cryptokorrels van planted box overal bij gestoken. De bleheri slaat wel erg goed aan. Groeit als kool. De waterpest ook. De althernanthea is in t begin hard omhoog geschoten maar struggelt nu dus wel hevig. T naaldgras doet t ook niet echt zoals ik zou willen maar heb daar geen ervaring mee dus weet niet of ik te hoge verwachtingen had. Heeft t ook zwaar te verduren met de alg.
 
Vraag me af of dit in orde is bij mij. Heb sinds nieuwe start met deze bak een extern filter van jbl: e902 greenline. Instroom en uitstroom door zelfde gaatje bovenin mijn juwelbak.

Ik twijfel sinds t begin al of ik wel goede stroming heb en of t filter wel krachtig genoeg is want bij de instroom van t filter blijft altijd best veel rommel op de bodem liggen.. Heb t gevoel dat er onderin niet voldoende stroming is maar weet niet goed hoe dat te testen.
Stroming kun je verbeteren door onderin een stromingspomp te plaatsen.
 
Hoeveel is je KH en pH dan?

Volgens mn stick niet verkeerd. Kh ook niet anders dan anders maar de ph was plots richtig de 8 terwijl ik normaal de 7 niet haal
 
Wat is niet verkeerd?

Want een KH van 12 is niet verkeerd voor veel vissen. Een pH van 6.5 is ook niet verkeerd voor veel vissen. Maar die combie is killing.

Bij testen gaat het er niet om om naar de losse metingen te kijken maar naar het geheel.
 
Wat is niet verkeerd?

Want een KH van 12 is niet verkeerd voor veel vissen. Een pH van 6.5 is ook niet verkeerd voor veel vissen. Maar die combie is killing.

Bij testen gaat het er niet om om naar de losse metingen te kijken maar naar het geheel.

Je hebt vast gelijk.. probleem is dat ik met die sticks niet veel duidelijkheid krijg behalve dat ik dan kan zien of ik in t groen zit zegmaar..

Volgens de stick zat de Kh tussen de 6 en de 10.
 
Maar de starlight wil liever geen ph van hoger dan 7. T zal een teveel aan Co2 zijn geweest... kan me niet voorstellen dat ie puur aan de ph bezwijkt als daarvoor de ph altijd netjes onder de 7 zat.
 
Meet je met strips want die zijn erg onbetrouwbaar. Het beste is om te werken met een spraybar langs de gehele achterwand.
 
Volgens de stick zat de Kh tussen de 6 en de 10.

tis een beetje verschil...tussen 6 en 10
Ff voor je de CO2 berekening gedaan:
Bij een KH van 6 en een PH van 7 heb je CO2 van 18 mg....is goed.
Bij een KH van 10 en een PH van 7 heb je CO2 van 28....begint je al in de gevarenzone te komen.
Want zou bij een KH van 10 je PH ipv van 7 nu eens 6.5 zijn....en dat verschil zie je niet op stripjes, dan is je CO2 gehalte al 90mg.
Stripjes horen maar op 1 plek thuis....vuilnisbak. Ga je met CO2 aan de slag moet je fatsoenlijk gaan meten, liefst als extra een dropchecker erbij.

PH, ja hoor daar gaan vissen dood aan......de ph zorgt er nl voor dat het ammonium dat de vissen uitscheiden via de kiewen veranderd in het giftige ammoniak.
Een wat hogere NH4 waarde is niet direct schadelijk voor je aquariumvissen. Maar NH3 is zeer schadelijk! Een NH3 waarde vanaf 0,02 mg/l is al gevaarlijk. Een te hoge NH3 waarde kan schade veroorzaken aan de kieuwen van je vissen en uiteindelijk leiden tot ammoniakvergiftiging, waardoor je vissen zullen stikken.
Combineer dat ook met een CO2 gehalte dat je verhoogd hebt.........
 
Vreemd dat ik geen reacties lees over de geplaatste foto,lijkt wel of deze vis diep in de stip zit
 
Inderdaad Rich,maar het leek wel of die puntje's op het lichaam zaten,maar bij deze vissen kom je volgens mij nooit stip tegen,ze zijn oersterk.
 
Dank allemaal voor het meedenken.

Ik heb wel een continutest bij de CO2.. was in de, wellicht naïeve, veronderstelling dat als die niet lichtgroen werd mijn CO2 niveau niet te hoog zou zijn.

Ik merk idd dat t met die strips niet te doen is maar testkoffers zijn echt duur! Welke tests moet ik echt hebben als het gaat om waterwaarden en welke zijn minder van belang?

NH3 waarden ben ik mee bekend vooral in relatie met opstart van de bak. Die is wel 0. Nouja.. volgens de strip dan hè...

@treb ik moest wel lachen toen ik dat bericht zag over de witte stip!! Dat was me wel opgevallen hoor.. als mn pleco ineens onder de stippen zou zitten die hij normaal niet heeft! :D

Ben serieus wel verdrietig over mn starlight.. baal echt dat ik zo dom ben geweest m te vergassen en dacht echt dat ik met mn continu checker goed bezig was :cry:
 
Meet je met strips want die zijn erg onbetrouwbaar. Het beste is om te werken met een spraybar langs de gehele achterwand.

De spraybar bij de jbl902 gaat niet over de hele meter heen.. Dus had m juist vervangen voor de kleinere soort-van-lily-pipe nadat ik hier een aantal topics erover had gelezen. Ik ga wel uitzoeken of ik verlengers kan kopen voor die spraybar...
 
Ohja en voordat iemand een bijdehante opmerking maakt: testkoffer is goedkoper dan nieuwe pleco aanschaffen :stars:

Maar ik ben er niet zo in bekend nog en weet dan niet wat ik moet kiezen..
 
Continue dropcheck zou inderdaad genoeg moeten zijn.
 

Terug
Bovenaan